• PHE

Om att vara MAN på bröllopstorget

Tjejer/kvinnor/damer och ni andra 2 killar/män som finns på Bröllopstorget - lystring! Några frågor:

1) Hur kommer det sig att många tjejer förstärker stereotypen av den svaga kvinnan som vill vara en liten liten prinsessa på sitt stora stora stora sagobröllop med en stor stor karl som tar henne med storm? Varför blir det bara så när det är bröllopsplaner och varför blir det inte så en sur vanlig måndag när det ekar i kassan.

2) Varför är det så populärt att svara - känns det rätt för dig så är det rätt?

3) Varför tror de flesta tjejer här att deras killar INTE finns med som medlemmar men under nicknames? Vi är fler än ni tror.

Till alla er tjejer där ute - jag finns här och jag vet att ni vet att jag finns här för om jag inte fanns här skulle ni inte finnas här och om ni inte fanns här så vore hela Bröllopstorget precis som allt annat manssluskeri - ett stort korvparty.

Grattis tjejer till en helt egen site, utan testosteronstinna alfahannar som vill bjuda på drinkar.

Sist men inte minst - håll ett öga öppet på vad era m2b egentligen gör när ni inte ser...

KEEP IT REAL!

• Svar på tråden Om att vara MAN på bröllopstorget
  • Sebastiána

När det gäller fråga 1) kan man också undra varför många blivande brudar är så utseendefokuserade. Här ska vaxas och rakas och så måste man se lite solbränd ut - funkar spray tan?- och kan man sminka sig själv eller måste man ha ett proffs till hjälp?

Ett vanligt svar är att det är bäst att anlita ett proffs så att man ser bra ut på fotona sen, det är svårt att ha helkoll själv. Då undrar jag: hur kommer det sig att männen blir bra på bröllopsfotona TROTS att de inte varken sminkat sig själva eller sminkats av proffs? Och inte har killarna varit på ansiktsbehandling heller en vecka innan bröllopet och de har inte varit på salong och fixat naglarna. De ser bra ut ändå och blir gifta trots allt.

• Hammerman

Sebastiána skrev 2009-12-06 18:02:05 följande:

När det gäller fråga 1) kan man också undra varför många blivande brudar är så utseendefokuserade. Här ska vaxas och rakas och så måste man se lite solbränd ut - funkar spray tan?- och kan man sminka sig själv eller måste man ha ett proffs till hjälp?Ett vanligt svar är att det är bäst att anlita ett proffs så att man ser bra ut på fotona sen, det är svårt att ha helkoll själv. Då undrar jag: hur kommer det sig att männen blir bra på bröllopsfotona TROTS att de inte varken sminkat sig själva eller sminkats av proffs? Och inte har killarna varit på ansiktsbehandling heller en vecka innan bröllopet och de har inte varit på salong och fixat naglarna. De ser bra ut ändå och blir gifta trots allt.
    Eller när tjejer ägnar två timmar åt att sminka sig så att man blir duktigt försenad vart man nu ska, och sminkningen trots den digra arbetsbördan med att få dit den knappt syns. När man påtalar detta enkla faktum möts man som regel av en dumförklarande blick och ett framsnäst "sminkningen ska ju vara diskret!".

Ja se kvinnor.
  • Sebastiána
    Hammerman skrev 2009-12-06 19:11:23 följande:
    Eller när tjejer ägnar två timmar åt att sminka sig så att man blir duktigt försenad vart man nu ska, och sminkningen trots den digra arbetsbördan med att få dit den knappt syns. När man påtalar detta enkla faktum möts man som regel av en dumförklarande blick och ett framsnäst "sminkningen ska ju vara diskret!". Ja se kvinnor.
  • Saphira
    Imma skrev 2009-12-04 12:57:38 följande:
    Det märks inte minst i alla trådar där man hela tiden uttrycker sig i jag-form. "Jag tänkte göra si eller så på bröllopet". Jag kan inte annat än att tycka synd om dessa män som uppenbarligen inte får vara med alls och tycka till om SIN stora dag.
    Det är inte direkt "synd om" människor som väljer att vara passiva.
  • Hammerman

Saphira skrev 2009-12-06 20:28:25 följande:

Det är inte synd om människor som väljer ett självpåtaget martyrskap heller.
  • Saphira
    Hammerman skrev 2009-12-06 20:55:15 följande:
    Det är inte synd om människor som väljer ett självpåtaget martyrskap heller.
    Verkligen inte! Jag slås av hur mycket kvinnorna engagerar sig för att själva bli uppassade. Många här på BT verkar tycka att det äår helt ok att köppa blomsterkvastensjälv, slänga åt den till killen och sedan förtjust utropa "man åhhh!!" som om han komponerat allt själv och hon ändå, trots allt, är den passiva.

Jag begriper det inte.
  • CeKe

Haha, där sa du nåt =)

Hammerman skrev 2009-12-06 19:11:23 följande:
    Eller när tjejer ägnar två timmar åt att sminka sig så att man blir duktigt försenad vart man nu ska, och sminkningen trots den digra arbetsbördan med att få dit den knappt syns. När man påtalar detta enkla faktum möts man som regel av en dumförklarande blick och ett framsnäst "sminkningen ska ju vara diskret!". Ja se kvinnor.
  • Saphira

sorry stavfel, sitter och skriver i mörkret

• Imma

Jag tycker att det är synd om passiva människor generellt sett. Livet rullar på med dem själva på passagerarstolen och någon annan bakom ratten.

Om vi pratar om män som väljer att avstå detaljplanerandet av bröllopet håller jag med om att det inte är synd om dem. Speciellt med tanke på att de då sannolikt skiter fullständigt i om servetterna är limegröna eller mer skogsgröna...

Varken jag eller min man var speciellt intresserade av detaljerna. Bra mat, god dricka och en trevlig fest vad det som vi önskade oss förutom själva äktenskapet. Så här i efterhand är jag otroligt glad att jag inte grävde ner mig i festprogram och caketoppers. Jag menar, vem bryr sig egentligen? Inte vi i alla fall.

Nej, jag tycker synd om de som hamnar i klorna på någon som redan har planerat allt, så att man, även om man är intresserad av att vara med, inte får chansen. Jag läser många trådar där blivande brudar undrar hur de ska få mannen att gå med på frockcoat och plastrong, när han i själva verket hellre vill ha en vanlig kostym.

Eller exemplet jag nyss såg i en annan tråd. En blivande brud som hade tärnor som fick betala 2000 kr var för sina klänningar som bruden hade valt ut på egen hand. Men varför skulle tärnorna klaga; det är ju en ÄRA att få vara tärna.

Virrigt, men jag är ju en sån där utan forumvana som Hammerman skrev om....

• Sebastiána

Jag och min BM är också överens om att vi vill ha en trevlig fest och det viktigaste för oss då är att ha riktigt god mat och ett bra band som kan ösa på efter middagen. Det blir där vi lägger den största delen av pengarna.

Jag är egentligen inte så intresserad av dukningen - bara den inte är rosa funkar vad som helst. Min BM är ännu mindre intresserad av dukningen så jag får nog ta tag i den. Det jag koncentrerar mig på är trycksakerna. Eftersom jag jag jobbar med sånt känner jag viss press

Jag bryr mig inte om någon "fancy" transport från kyrkan, men om min BM vill ha det, och vi har råd, så blir det så.

Förresten, min BM skrattar nästan ihjäl sig när jag berättar om stolsöverdrag och favors. Vem ser att stolarna är fula när man väl satt sig?

Svar på tråden Om att vara MAN på bröllopstorget