• Västkust

varför ska man itne gifta sig samma månad som systern/kompisen

Min syster visste att vi skulle gifta oss i juli. De har indikerat att de kanske ska gifta sig nästa sommar, men när jag frågade sa hon nej, vi ska skjuta på det. Nu har hon ändå bokat bröllop två veckor efter vårt. Hon kan ite förstå varför jag tycker att det är olämpligt. Hur kan jag formulera mig för att hon ska förstå? För mig känns det så självklart att jag inte hittar några bra ord att förklara det med. Jag hade aldrig gjort tvärtom. Så frågan är; varför är det inte optimalt att gifta sig samma måand som sin syter?

• Svar på tråden varför ska man itne gifta sig samma månad som systern/kompisen
  • KatjaB

förstår inte varför man skulle vilja boka in sitt eget bröllop två veckor efter sin syrra.
    Borde ju kännas lite som ett antiklimax, bröllop är ju trots allt en väldigt festlig tillställning som inte förekommer för gemene man var och varannan dag. Så borde man inte vilja ha lite längre tid emellan för att få känna den alldeles egna känslan?
    Och sen andra saker, som att inte bröllopen ska kännas exakt likadana, att det blir en tävling om vem som paxade vad först.
    För hur roligt är det att inte kunna dela med sig av sina tankar och idéer till familjen så den andre inte ska bli helt kär i idéen och så ska man känna att man inte "får" ta det eller det för det hade de minsann tänkt.
    Och sen spelar ju andra saker in, som att det ändå kan kosta för släktingar och vänner som kommer långväga, vill ha nya kläder kanske osv.. ska de då behöva välja bröllop för att de helt enkelt inte har råd med två veckorna efter varandra?

Nej, jag ser inga som helst fördelar med att ha bröllopen så om det inte är så att man tänkt ha ett dubbelbröllop

• Hemlig2009

Om jag ska vara ärlig låter det mest som att ni vill ha all uppmärksamhet, och det under ett helt år. Och det är såhär, det är jättestort att ni ska gifta er, för er! För familj, gäster och släktingar är det en mindre grej. De blir glada men det är inte "årets händelse".

Vi var på bröllop veckorna efter varandra i somras, brudparen kände inte varandra och det var lika roligt att gå på båda! Hade inte spelat ett dugg roll om de hade varit systrar som gifte sig veckorna efter varandra, för mig som gäst alltså.

AnKen, jag kan inte förstå att du är så besviken över att din bror ska gifta sig 2 MÅNADER efter er. Vad spelar det för roll? Vad exakt har det för inverkan på ert bröllop? Gläds åt att han har hittat en tjej som han vill dela livet med istället...

Vill ge er ett annat perspektiv på saker och ting, därför är jag lite hård. Men det är lite bridezilla-varning här inne...

• shakynose

Heja Hemlig, jag håller med dig!

TS: Anne på Grönkullas ord är väldigt tänkvärda. Försök att sätta ord på dina tankar och förklara dem för dig själv, om du inte kan det så kanske det beror på att de inte riktigt är rationellt motiverade?

Känslor kan man inte alltid förklara rationellt, men man kan inte kräva att andra skall ta fullständig hänsyn till ens känslor i alla beslut. Man kan prata om dem och förklara men i slutänden så tycker jag nog att du måste acceptera och gå vidare. Att komma på argument för att din besvikelse skall få legitimitet tror jag är rent utav skadligt för er relation. Om det känns jobbigt så säg det rakt ut istället, stå för att du känner att hon vill "stjäla showen" och prata ut om det! Jag tror tyvärr att alla argument som handlar om något annat än det som faktiskt bekymrar dig på riktigt kommer att orsaka en värre konflikt.

• lillalyckan

Jag tycker JuliaAmalia hade lite kloka ord. Att det blir svårt att engagera sig fullt ut för sin syters skull. Man kanske inte kan låta bli att jämföra hela tiden osv. Speciellt om det finns lite klassisk syskonrivalitet sen tidigare.

Men å andra sidan planerar jag bröllop samtidigt som min bästa vän. Och fatta hur kul det är att ha någon att prata med som är lika bröllopsgalen som jag! Det är trots allt bara blivande brudar som förstår hur viktigt det är med löjliga detaljer. Försök att se det så är mitt tips.

• lillabruden

rätt eller fel, så tycker jag att det är fult att plötsligt bestämma sitt bröllop 2veckor efter ditt när man är så nära släkt. det blir ekonomiskt påfrestande på släktingar och det handlar självklart om att sno rampljuset! Ni som menar att det är bridzilla varning eller vad ni vill kalla det, det är bara mänskligt och ni hade känt likadant över saker i era liv som ni verkligen tar på allvar och ser som en stor grej!

Hur förklarar man detta för denna person? Jag hade nog sagt att sanningen; det stör mig för att jag har planerat detta så länge och det känns som att ert bröllop förstör lite av det roliga från vårt.

• Paper Feed

Jag skulle inte ha några som helst problem om min syster gifte sig nån vecka innan eller efter vårt bröllop. Tvärtom så skulle jag nog tycka att det var roligt att kunna planera tillsammans och ge varandra råd och tips.

Förstår faktiskt inte vad problemet är.

• CeKe

Jag har inte läst alla inlägg, men jag förstår egentligen inte problemet. Varför skulle det behöva innebära att släkt och vänenr inte gläds lika mycket åt båda bröllpen? Och vad är det som säger att släktingarna ska hjälpa till en massa med era bröllop?

Se det istället som ett ypperligt tillfälle att ha någon att glädjas med, prata bröllop och planering med! Det kanske finns underliggande orsaker till att även de väljer att gifta sig nästa sommar, som ni inte vet om. jag tror definitivt inte att det är för att stjäla er show...

• källerudd

Jag hade inte ens kunnat vara med om min brors bröllop om han skulle välja att gifta sig två veckor efter vårt bröllop då vi har planerat att ett par dagar efter vårt ge oss av på bröllops resa. Den kommer att vara i ca 2 veckor. Och även om vi bara hade valt en en veckas resa hade det känts väldigt tajt...

Nu håller vi vårt bröllop hemligt så skulle det komma fram när inbjudningarna är skickade att de oxå planderat bröllop i sommar jaja då får man ju ta det. Det blir ju en annan sak när det är hemligt.

men det är min åsikt.

• Hemlig2009

Men det är väl det jag försöker säga. Det finns liksom inget rampljus (bara i brudars värld), ja förutom på själva bröllopsdagen. Och den är ju inte samma, eller? Det är 2 veckors mellanrum...

lillabruden skrev 2009-11-13 06:22:02 följande:
    rätt eller fel, så tycker jag att det är fult att plötsligt bestämma sitt bröllop 2veckor efter ditt när man är så nära släkt. det blir ekonomiskt påfrestande på släktingar och det handlar självklart om att sno rampljuset! Ni som menar att det är bridzilla varning eller vad ni vill kalla det, det är bara mänskligt och ni hade känt likadant över saker i era liv som ni verkligen tar på allvar och ser som en stor grej! Hur förklarar man detta för denna person? Jag hade nog sagt att sanningen; det stör mig för att jag har planerat detta så länge och det känns som att ert bröllop förstör lite av det roliga från vårt.
  • KatjaB

kom på en till sak, vi har ju tänkt åka på bröllopsresa en vecka efter bröllopet, då skulle vi inte ens vara hemma till nästa bröllop.. det skulle ju kännas jättetråkigt

Svar på tråden varför ska man itne gifta sig samma månad som systern/kompisen