• Västkust

varför ska man itne gifta sig samma månad som systern/kompisen

Min syster visste att vi skulle gifta oss i juli. De har indikerat att de kanske ska gifta sig nästa sommar, men när jag frågade sa hon nej, vi ska skjuta på det. Nu har hon ändå bokat bröllop två veckor efter vårt. Hon kan ite förstå varför jag tycker att det är olämpligt. Hur kan jag formulera mig för att hon ska förstå? För mig känns det så självklart att jag inte hittar några bra ord att förklara det med. Jag hade aldrig gjort tvärtom. Så frågan är; varför är det inte optimalt att gifta sig samma måand som sin syter?

• Svar på tråden varför ska man itne gifta sig samma månad som systern/kompisen
  • Västkust

Det skulle absolut kännas mer ok med 5 veckor emellan istället för 2. Det kan säkert också ha hjälp att ni hade så totalt olika bröllop. Här snackar vi nog lite mer likartade bröllop med 70 resp 90 gäster i kyrka och med middag och fest i lokal.

Jag känner väl att det kan bli lite konkurrens om fokus, som gäst vet jag av egen erfarenhet att det inte blir med riktigt samma glädje och entusiasm som man går på bröllop om man vet att man ska gå på två bröllop inom två veckor, att det är en tidsmässig och ekonomisk fråga (present, kläder) för de gemensamma gäster vi har, att det mycket väl kan bli vissa jämförelser trots att man inte vill, att det blir lite stressigt, att bröllop ofta innebär planering innan och bröllopsresa efter vilket kan påverka den andres bröllop.

• Västkust

nej, jag hade själv itne valt att ha det samma månad om det var hon som hade bokat först...men nu är läget som det är och hon gick och bokade den 17:e när vi gifter oss den 3:e....

• Västkust

Oj så många svar jag har fått. För att svara på några av era inlägg så är jag 28 år och hon 39 år. Eftersom det är så pass många år mellan oss väntade man sig inte direkt att det skulle slumpa sig så att det blev samma år och samma månad...

Vi har ingen jättetight systerrelation och har aldrig haft. Kanske för att det är så många år mellan oss, kanske för att vi är så olika. Så det där med att planera bröllop ihop blir tyvärr inte så aktuellt eftersom hon har sagt att hon inte förstår hur man kan planera det så långt i förväg och att hon minsann kommer att ta "första bästa klänning" och inte ha en "stel sittande middag" (som vi ska ha.) Dubbelbröllop är således inte att tänka på.

Jag tycker att det här är så tråkigt och ibland kan jag känna mig oerhört barnslig som "vill ha bröllopsrampljuset" bara på oss - i all fall den månaden. Jag har formulerat varför jag blir ledsen över att hon låtsas som om de inte ska gifta sig och sen bokar in det 2 veckor efter vårt, men eftersom hon fortfarande inte alls förstår så lade jag in inlägget för att få er syn på det. Se om jag kunde hitta något annat sätt att förklara det på. Så det är alltså inte så att jag själv inte vet varför jag inte tycker att känns så roligt att hon ska gifta sig så tätt inpå. Ville bara se om det fanns andra formuleringar.

Svar på tråden varför ska man itne gifta sig samma månad som systern/kompisen