• Västkust

varför ska man itne gifta sig samma månad som systern/kompisen

Min syster visste att vi skulle gifta oss i juli. De har indikerat att de kanske ska gifta sig nästa sommar, men när jag frågade sa hon nej, vi ska skjuta på det. Nu har hon ändå bokat bröllop två veckor efter vårt. Hon kan ite förstå varför jag tycker att det är olämpligt. Hur kan jag formulera mig för att hon ska förstå? För mig känns det så självklart att jag inte hittar några bra ord att förklara det med. Jag hade aldrig gjort tvärtom. Så frågan är; varför är det inte optimalt att gifta sig samma måand som sin syter?

• Svar på tråden varför ska man itne gifta sig samma månad som systern/kompisen
  • Paper Feed
    iregnet2010 skrev 2009-11-13 19:18:17 följande:
    ja men om mitt syskon med flit la sitt bröllop två veckor efter mitt skulle jag nog faktiskt överväga att skita i det bröllopet bara som hämnd...(kanske för artt det i min värld känns väldigt speciellt att åka på bröllopsresa just efter bröllopet)Paper Feed skrev 2009-11-13 12:43:30 följande:
    Då får jag anta att du inte har ett speciellt bra förhållande med ditt syskon i sådana fall. "Med flit" och "hämnd" är inte ord som används i relationen till mina syskon, det finns liksom inte.

Trist även att höra att din värld är så liten så att du inte kan överväga att flytta bröllopsresan ett par veckor för att kunna närvara vid ditt syskons bröllop.

Men som dom säger...man står sig själv närsmast eller?
  • lillabruden
    Hemlig2009 skrev 2009-11-13 11:12:44 följande:
    Men det är väl det jag försöker säga. Det finns liksom inget rampljus (bara i brudars värld), ja förutom på själva bröllopsdagen. Och den är ju inte samma, eller? Det är 2 veckors mellanrum...
    Klart det finns rampljus. Att pyssla med grejer inför bröllopet, prova klänningar, välja blommor, plats, mat, tårta, möhippan! osv.

Alla brudar är ju klart olika, men har man ett 'traditionellt' bröllop, även litet bröllop, så är det upp till ett år att förbereda.
    Jag tycker det är fruktansvärt roligt att prata bröllop, både innan och nu efter jag gift mig. Så när mina vänninor ska gifta sig tänker jag göra precis som dem gjorde för mig -glädja mig med dem och låta dem få sitt 'rampljus'.
    Jag förstår om du inte känner likadant, men det jag ber om ger jag också och jag hade blivit sur om någon så nära gjort som TS säger har hänt henne. Hade det varit en bekant eller släkting man inte har så bra kontakt med så hade jag nog inte brytt mig, men det är så pass nära släktband i detta fallet, och bara 2veckors mellanrum. Känns lite som när man var liten och man hade en fin leksak, sen kom någon som var avundsjuk och förstörde den bara för att dem själva ville ha den...Det kanske låter tokigt för dig, men så känner jag
  • lillabruden

Paper Feed skrev 2009-11-13 20:44:57 följande:

Då får jag anta att du inte har ett speciellt bra förhållande med ditt syskon i sådana fall. "Med flit" och "hämnd" är inte ord som används i relationen till mina syskon, det finns liksom inte. Trist även att höra att din värld är så liten så att du inte kan överväga att flytta bröllopsresan ett par veckor för att kunna närvara vid ditt syskons bröllop. Men som dom säger...man står sig själv närsmast eller?
    för att blanda mig lite

Om brudparet så fint ska lägga om sin bröllopsresa, varför kan då inte syskonet+partner lägga sitt bröllop längre ifrån? Kanske till efter TS kommit hem från sin resa. Lika tänkvärt.

Sen måste jag tillägga att alla verkligen inte har en fin relation till sin familj och släkt. Så jag tycker nästan att det ska tas ur diskussionen, kan bli att man kommer ifrån TS:s inlägg kanske.
  • nano86

Apropå det där med rampljus....

Jag och sambon ska ha ett litet bröllop (bara kaffe och tårta men alla som vill är välkommna som "drop-in" ung). Vi gifter oss den 28 nov och har planerat sen i mitten av sommarn ung.

Vi har valt ett enkelt bröllop för att inte hamna allför mycket i "rampljuset" men det gör vi ändå. Släkt och vänner tycker ju att det är roligt att vi gifter oss och fråga när vi möts hur det går med planeringen, om jag valt klänning, vilka blommor/dekorationer vi ska ha osv osv. Det går liksom inte att undvika

• Hemlig2009

Rampljuset för alla andra är just på din bröllopsdag. Jag tror inte att de tycker de tär roligt att prata inbjudningar, mat och blommor i ett år i förväg, även om ingen direkt säger det till dig.

Och även om man pratar mycket om det så vad spelar det för roll om någon annan också planerar samtidigt? Jag förstår verkligen inte det tankesättet. Vi håller på att bygga hus nu, alla frågar om det så fort vi träffas, betyder det att vi står i ett rampljus?

Vårt bröllop planerades på 6 månader och ingen visste något färrän närmare 4 månader innan. Gick alldeles utmärkt och allting matchade och rampljuset var precis lagom på vår bröllopsdag. Om någon då hade valt att gifta sig två veckor efter så hade jag bara tyckt det var kul, man har väl inte ensamrätt på att gifta sig?

lillabruden skrev 2009-11-14 01:29:17 följande:
    Klart det finns rampljus. Att pyssla med grejer inför bröllopet, prova klänningar, välja blommor, plats, mat, tårta, möhippan! osv. Alla brudar är ju klart olika, men har man ett 'traditionellt' bröllop, även litet bröllop, så är det upp till ett år att förbereda. Jag tycker det är fruktansvärt roligt att prata bröllop, både innan och nu efter jag gift mig. Så när mina vänninor ska gifta sig tänker jag göra precis som dem gjorde för mig -glädja mig med dem och låta dem få sitt 'rampljus'.Jag förstår om du inte känner likadant, men det jag ber om ger jag också och jag hade blivit sur om någon så nära gjort som TS säger har hänt henne. Hade det varit en bekant eller släkting man inte har så bra kontakt med så hade jag nog inte brytt mig, men det är så pass nära släktband i detta fallet, och bara 2veckors mellanrum. Känns lite som när man var liten och man hade en fin leksak, sen kom någon som var avundsjuk och förstörde den bara för att dem själva ville ha den...Det kanske låter tokigt för dig, men så känner jag
  • nano86

Nej klart man inte har ensamrätt men i TS fall så låter som att systern verkligen försökt förminska ts:s bröllop. Då blir det fel.

• KatjaB

Om det vore så att de inte visste om planerna och redan bokat kyrka, festlokal o såna stora saker, så skulle jag kunna förstå att man inte var så sugen på att flytta på sitt bröllop, eller att det verkligen var fullt hela sommaren där de ville ha sitt bröllop/fest. Men annars så tycker jag gott att de skulle kunna flytta på sitt bröllop, att bara anta att ts ska vara den som ger med sig och får flytta på bröllopsresan tycker jag är lite väl oförstående för hennes känslor. Självklart är man inte världens centrum bara för att man ska gifta sig och kan paxa ett helt år, men en eller två veckor efter tycker jag är väldigt märkligt att man väljer.
    Framförallt för att inte släkten ska behöva välja bröllop om de inte har råd att åka på båda, och med tanke på bröllopsresan.

• shakynose
    nano86 skrev 2009-11-14 09:29:17 följande:
    Nej klart man inte har ensamrätt men i TS fall så låter som att systern verkligen försökt förminska ts:s bröllop. Då blir det fel.
    Ja, och det är DET som jag tycker att TS skall ta upp med sin syster. Att börja prata om en massa annat känns rätt krystat och konstruerat särskilt som TS inte riktigt vet själv varför man inte skall gifta sig samma månad som sin syster.
  • Ne11ie

Måste och måste, min bror var inte direkt delaktig i mitt planerande (vilket jag inte krävde ellr förväntade mig heller) men om det skulle vara så att han och hans blivande skulle vilja, så hade jag tyckt att det hade varit jätteroligt att få hjälpa till med deras bröllop

Inget krav med andra ord, men poängen var att om situationen hade varit som sådan att man hade velat, så kan man ha det i åtanke också (observera, att om alla parter hade velat detta)

Hemlig2009 skrev 2009-11-13 15:43:21 följande:
    Fast hur mycket måste familj engagera sig? Okej om man tycker det är jättekul, men nog tycker jag det är rätt vanligt att man tycker till om inbjudningskort och kan vara med att välja klänning, men för övrigt? Min syster gifte sig för 3 år sedan, jag var tärna och självklart var hennes bröllop en jätterolig sak. Men inte satt jag och tjatade om det varje kväll i telefon med henne. Lika lite gjorde hon det med mig fast hon och hennes man var toastmasters vid vårt bröllop. Min mans syster gifte sig 3 månader efter oss och inte behövde hans föräldrar göra något speciellt vid något av bröllopen mer än att dyka upp, kanske lite småhjälp dagarna före, men inget annat. Båda bröllopen planerades av brudparen och inte blev det någon konkurrens heller, bara roligt tyckte jag.Så den synpunkten köper jag inte alls, att man måste skulle lägga ner hela sin själ i syskonens bröllop. Och jag tycker också att syskonens lycka måste gå före sin egen bröllopsresa, finns ju massor av andra veckor att resa på.
  • Ne11ie

Får hålla med, förstår inte riktigt varför en del ska ventilera sina bröllopsidéer med blivande gäster så att säga, om de inte sedan tidigare är delaktiga i själva bröllopsplanerandet.

Är väl inte heller särskilt roligt att som gäst veta allt om bröllopet osv innan?
    Behöver man ventilera sina idéer så finns faktiskt detta forumet, där man har rätt att vara bridezilla

Vi hade också vårat bröllopsplanerande hemligt, vi hade ett par vänner som också planerade i hemlighet tills vi fick ett kort i brevlådan, visserligen så var deras bröllop någon månad innan men vi tyckte bara att det var roligt att vi gifte oss samma år

Hemlig2009 skrev 2009-11-14 09:15:55 följande:
    Rampljuset för alla andra är just på din bröllopsdag. Jag tror inte att de tycker de tär roligt att prata inbjudningar, mat och blommor i ett år i förväg, även om ingen direkt säger det till dig. Och även om man pratar mycket om det så vad spelar det för roll om någon annan också planerar samtidigt? Jag förstår verkligen inte det tankesättet. Vi håller på att bygga hus nu, alla frågar om det så fort vi träffas, betyder det att vi står i ett rampljus? Vårt bröllop planerades på 6 månader och ingen visste något färrän närmare 4 månader innan. Gick alldeles utmärkt och allting matchade och rampljuset var precis lagom på vår bröllopsdag. Om någon då hade valt att gifta sig två veckor efter så hade jag bara tyckt det var kul, man har väl inte ensamrätt på att gifta sig?
Svar på tråden varför ska man itne gifta sig samma månad som systern/kompisen