• Västkust

varför ska man itne gifta sig samma månad som systern/kompisen

Min syster visste att vi skulle gifta oss i juli. De har indikerat att de kanske ska gifta sig nästa sommar, men när jag frågade sa hon nej, vi ska skjuta på det. Nu har hon ändå bokat bröllop två veckor efter vårt. Hon kan ite förstå varför jag tycker att det är olämpligt. Hur kan jag formulera mig för att hon ska förstå? För mig känns det så självklart att jag inte hittar några bra ord att förklara det med. Jag hade aldrig gjort tvärtom. Så frågan är; varför är det inte optimalt att gifta sig samma måand som sin syter?

• Svar på tråden varför ska man itne gifta sig samma månad som systern/kompisen
  • Paper Feed
    KatjaB skrev 2009-11-13 11:56:54 följande:
    kom på en till sak, vi har ju tänkt åka på bröllopsresa en vecka efter bröllopet, då skulle vi inte ens vara hemma till nästa bröllop.. det skulle ju kännas jättetråkigt
    Men om man nu vet om det långt i förväg så är det ju inte så svårt att lägga om sina resplaner. Det är väl ändå viktigare att få vara med på sitt syskons bröllop än att resa.
  • källerudd

Paper Feed skrev 2009-11-13 12:43:30 följande:

Men om man nu vet om det långt i förväg så är det ju inte så svårt att lägga om sina resplaner. Det är väl ändå viktigare att få vara med på sitt syskons bröllop än att resa.
    Fast det kanske inte är det lättaste att boka om en resa som redan är bokad. Vi är ganska beroende över när vi kan åka då våra semestrar är svåra att få ihop.
  • KatjaB

berro ju på om en resa redan är betald och klar. Är det så att man tänkt åka direkt efter bröllopet och redan bokat allt skulle det ju kännas betydligt enklare att för systern ändra datum om de precis hade bestämt sig än för det andra paret att boka om resa, hotell o allt.
  • 1 Grevinnan

Kort och gott: Därför att det blir för jobbigt för hela familjen. Man orkar inte engagera sig som förälder eller syskon i 2 bröllop samtidigt om det inte är så att man gör ett dubbelbröllop, men det verkar inte aktuellt i ditt fall.
    Det är så självklart för mig med så det går inte att förklara.
    Prata med dina föräldrar och se vad de tycker, den som var först med att boka får väl bestämma. Sen får ni göra det bästa av situationen.

Hela situationen låter ego och barnslig från din systers sida! Hur gamla är ni??
    Det finns ju iaf så många månader på hela året så måste ni båda välja juli, kan inte en ta i maj och en i september eller nåt..., men om ni redan bokat så är det ju svårt.
    men hur har ni lyckats hitta lokal och kyrka så här sent inpå, vi bokade 1,5 år innan vårt bröllop.

• Ne11ie

Det som jag tycker känns fel i denna historien är att troligtvis vet din syster om hur du känner för att ha deras bröllop så tätt inpå, i och med att ni har diskuterat detta tidigare? (vad jag förstod det som i allafall).

Hade min bror sagt att han skulle gifta sig i juli nästa år så hade jag ju i och för sig inte planerat in mitt bröllop i samma veva i vilket fall som helst, men definitivt inte om jag hade haft vetskap om att han och hans tjej inte hade önskat det. Då tycker jag ändå att man har gått över en gräns avseende att visa respekt.

Om det hade varit så att du och din syster hade råkat boka in datum så tätt inpå varandra så är det ju som det är, antingen får ni båda kompromissa eller så får man låta datumen vara.

Är så tråkigt att läsa om syskon eller vänner som blir ovänner pga en sådan simpel sak som bröllop.. Ja det är simpelt, för det är något som egentligen berör två personer under en dag

Om ni är nära vanligtvis, så har inte tanken slagit er att ni kanske kan slå ihop båda era bröllop?

• My big fat Las Vegas wedding

Är det nån gång man har rätt att vara lite ego så är det väl när man ska gifta sig, eller?
    Samtidigt så älskar jag min syster väldigt mycket och när hon gifte sig för 5 år sedan engagerade jag mig jättemycket i hennes bröllop. Jag var tärna, jag gjorde ensam alla deras inbjudningar, fest- och vigselprogram för hand, hjälpte till att dekorera festlokalen och duka etc... inget av det hade jag ju haft tid och ork med om jag hade planerat mitt eget bröllop till 2 veckor efter!

• Ne11ie

Det är också en bra poäng!
    Även om man inte vill vara ego som brud, så kanske man vill vara det som syster. Viljan att vara med och planera sina syskons bröllop är inte heller något man vill gå miste om!

My big fat Las Vegas wedding skrev 2009-11-13 14:07:04 följande:

Är det nån gång man har rätt att vara lite ego så är det väl när man ska gifta sig, eller?Samtidigt så älskar jag min syster väldigt mycket och när hon gifte sig för 5 år sedan engagerade jag mig jättemycket i hennes bröllop. Jag var tärna, jag gjorde ensam alla deras inbjudningar, fest- och vigselprogram för hand, hjälpte till att dekorera festlokalen och duka etc... inget av det hade jag ju haft tid och ork med om jag hade planerat mitt eget bröllop till 2 veckor efter!
  • Hemlig2009

Fast hur mycket måste familj engagera sig? Okej om man tycker det är jättekul, men nog tycker jag det är rätt vanligt att man tycker till om inbjudningskort och kan vara med att välja klänning, men för övrigt? Min syster gifte sig för 3 år sedan, jag var tärna och självklart var hennes bröllop en jätterolig sak. Men inte satt jag och tjatade om det varje kväll i telefon med henne. Lika lite gjorde hon det med mig fast hon och hennes man var toastmasters vid vårt bröllop.

Min mans syster gifte sig 3 månader efter oss och inte behövde hans föräldrar göra något speciellt vid något av bröllopen mer än att dyka upp, kanske lite småhjälp dagarna före, men inget annat. Båda bröllopen planerades av brudparen och inte blev det någon konkurrens heller, bara roligt tyckte jag.

Så den synpunkten köper jag inte alls, att man måste skulle lägga ner hela sin själ i syskonens bröllop. Och jag tycker också att syskonens lycka måste gå före sin egen bröllopsresa, finns ju massor av andra veckor att resa på.

• MimmiMama
    lillalyckan skrev 2009-11-13 04:50:44 följande:
    å andra sidan planerar jag bröllop samtidigt som min bästa vän. Och fatta hur kul det är att ha någon att prata med som är lika bröllopsgalen som jag! Det är trots allt bara blivande brudar som förstår hur viktigt det är med löjliga detaljer. Försök att se det så är mitt tips.
    Härlig synsätt!
    Till trådstarten
    Jag kan till fullo förstå din KÄNSLA här jag har inte svårt alls att sätta mig in i detta.
    Men allt blir hur man väljer att se på saken. Försök att se om det går att vända din första besvikelse till något positivt som att ni kanske kan planera tillsammans
    Det behöver inte bli ett sämre bröllop för er för att de gifter sig så tätt efter. Det vore kanske värre om de bokat in sig två veckor FÖRE er.
    Vi förlovade oss i juli ena året och tänkte gifta oss sommaren därpå. Min bästa kompis förlovade och gifte sig några månader senare på hösten, dock hemligt. Jag var först lite ledsen över att inte bli inbjuden men valde att dela hennes/deras glädje istället för att deppa. Min andra kompis förlovade sig på julafton samma år som vi förlovade oss och de bokade kyrka till sommaren direkt vilket vi inte hade gjort.
    Vi valde helt enkelt att flytta på vårt bröllop och gifte oss flera år senare. Jag ville inte för allt i världen missa möjligheten att stötta och hjälpa till med min kompis bröllop.
    Försök hitta ett annat sätt att se på det så du inte fastnar i tråkiga tankar för det ska vara roligt att planera bröllop
  • iregnet2010

ja men om mitt syskon med flit la sitt bröllop två veckor efter mitt skulle jag nog faktiskt överväga att skita i det bröllopet bara som hämnd...(kanske för artt det i min värld känns väldigt speciellt att åka på bröllopsresa just efter bröllopet)

Svar på tråden varför ska man itne gifta sig samma månad som systern/kompisen