Inlägg från: Hemlig2009 |Visa alla inlägg
  • Hemlig2009

varför ska man itne gifta sig samma månad som systern/kompisen

Om jag ska vara ärlig låter det mest som att ni vill ha all uppmärksamhet, och det under ett helt år. Och det är såhär, det är jättestort att ni ska gifta er, för er! För familj, gäster och släktingar är det en mindre grej. De blir glada men det är inte "årets händelse".

Vi var på bröllop veckorna efter varandra i somras, brudparen kände inte varandra och det var lika roligt att gå på båda! Hade inte spelat ett dugg roll om de hade varit systrar som gifte sig veckorna efter varandra, för mig som gäst alltså.

AnKen, jag kan inte förstå att du är så besviken över att din bror ska gifta sig 2 MÅNADER efter er. Vad spelar det för roll? Vad exakt har det för inverkan på ert bröllop? Gläds åt att han har hittat en tjej som han vill dela livet med istället...

Vill ge er ett annat perspektiv på saker och ting, därför är jag lite hård. Men det är lite bridezilla-varning här inne...

• Hemlig2009

Men det är väl det jag försöker säga. Det finns liksom inget rampljus (bara i brudars värld), ja förutom på själva bröllopsdagen. Och den är ju inte samma, eller? Det är 2 veckors mellanrum...

lillabruden skrev 2009-11-13 06:22:02 följande:
    rätt eller fel, så tycker jag att det är fult att plötsligt bestämma sitt bröllop 2veckor efter ditt när man är så nära släkt. det blir ekonomiskt påfrestande på släktingar och det handlar självklart om att sno rampljuset! Ni som menar att det är bridzilla varning eller vad ni vill kalla det, det är bara mänskligt och ni hade känt likadant över saker i era liv som ni verkligen tar på allvar och ser som en stor grej! Hur förklarar man detta för denna person? Jag hade nog sagt att sanningen; det stör mig för att jag har planerat detta så länge och det känns som att ert bröllop förstör lite av det roliga från vårt.
  • Hemlig2009

Fast hur mycket måste familj engagera sig? Okej om man tycker det är jättekul, men nog tycker jag det är rätt vanligt att man tycker till om inbjudningskort och kan vara med att välja klänning, men för övrigt? Min syster gifte sig för 3 år sedan, jag var tärna och självklart var hennes bröllop en jätterolig sak. Men inte satt jag och tjatade om det varje kväll i telefon med henne. Lika lite gjorde hon det med mig fast hon och hennes man var toastmasters vid vårt bröllop.

Min mans syster gifte sig 3 månader efter oss och inte behövde hans föräldrar göra något speciellt vid något av bröllopen mer än att dyka upp, kanske lite småhjälp dagarna före, men inget annat. Båda bröllopen planerades av brudparen och inte blev det någon konkurrens heller, bara roligt tyckte jag.

Så den synpunkten köper jag inte alls, att man måste skulle lägga ner hela sin själ i syskonens bröllop. Och jag tycker också att syskonens lycka måste gå före sin egen bröllopsresa, finns ju massor av andra veckor att resa på.

• Hemlig2009

Rampljuset för alla andra är just på din bröllopsdag. Jag tror inte att de tycker de tär roligt att prata inbjudningar, mat och blommor i ett år i förväg, även om ingen direkt säger det till dig.

Och även om man pratar mycket om det så vad spelar det för roll om någon annan också planerar samtidigt? Jag förstår verkligen inte det tankesättet. Vi håller på att bygga hus nu, alla frågar om det så fort vi träffas, betyder det att vi står i ett rampljus?

Vårt bröllop planerades på 6 månader och ingen visste något färrän närmare 4 månader innan. Gick alldeles utmärkt och allting matchade och rampljuset var precis lagom på vår bröllopsdag. Om någon då hade valt att gifta sig två veckor efter så hade jag bara tyckt det var kul, man har väl inte ensamrätt på att gifta sig?

lillabruden skrev 2009-11-14 01:29:17 följande:
    Klart det finns rampljus. Att pyssla med grejer inför bröllopet, prova klänningar, välja blommor, plats, mat, tårta, möhippan! osv. Alla brudar är ju klart olika, men har man ett 'traditionellt' bröllop, även litet bröllop, så är det upp till ett år att förbereda. Jag tycker det är fruktansvärt roligt att prata bröllop, både innan och nu efter jag gift mig. Så när mina vänninor ska gifta sig tänker jag göra precis som dem gjorde för mig -glädja mig med dem och låta dem få sitt 'rampljus'.Jag förstår om du inte känner likadant, men det jag ber om ger jag också och jag hade blivit sur om någon så nära gjort som TS säger har hänt henne. Hade det varit en bekant eller släkting man inte har så bra kontakt med så hade jag nog inte brytt mig, men det är så pass nära släktband i detta fallet, och bara 2veckors mellanrum. Känns lite som när man var liten och man hade en fin leksak, sen kom någon som var avundsjuk och förstörde den bara för att dem själva ville ha den...Det kanske låter tokigt för dig, men så känner jag
  • Hemlig2009

Min mans 90-åriga farmor kom två gånger från Madeira. Först till vårt och sedan till min svägerskas bröllop.

• Hemlig2009

Ha ha, var har jag skrivit att jag tycker det är tråkigt? Det är stor skillnad på det och att inse att det inte var en världsnyhet att jag gifte mig.

Och det är flera av mina kompisar som bygger hus precis som vi, jag tycker det bara är att visa allmänt intresse när man frågar. Just känslan av att känna sig speciell ska ju inte behövs hänga ihop med att man ska åstadkomma något...

Och ett bröllop behöver inte alls engagera hela familjen i förberedelser, har man det som argument att ingen annan kan gifta sig den sommaren anser jag att man bör tänka om lite.

lillabruden skrev 2009-11-14 18:15:29 följande:
    Försök förstå att vissa faktiskt tycker det är kul, många hänger ju kvar här efter dem gift sig. Alla tycker inte bröllop är så tråkigt som du. Vad gör du här på BT om du inte tycker det är roligt att prata bröllop?Klart du står i rampljuset för att ni ska köpa hus! Det är också stort! Speciellt om det är första gången ni köper ett hem/hus.
  • Hemlig2009

Det var 3 månader mellan. Jag är också imponerad av henne.

nano86 skrev 2009-11-14 18:07:47 följande:
    Oj! Och ni hade bröllop så nära varandra? Blir lite imponerad av farmoden Våran släkt hade med nåt enstaka undantag inte klarat av att få ledigt så eller orkat/haft råd.
Svar på tråden varför ska man itne gifta sig samma månad som systern/kompisen