• fru AM

    Summan av kardemumman - livets väsentligheter

    Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

    Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

    Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

    Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

    Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

    Nu kör vi vidare!

    Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

  • Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • kängu

    Jag sitter o kollar flyg inför sommarsemester i nordligaste Norge. Men ska nog stänga av datorn nu och kolla på "So you think you can dance". Ha en mysig kväll alla!!

  • viktualia
    BrudSommar2006 skrev 2010-01-05 20:23:53 följande:
    Jag kan inte påstå att jag tyckte att den profylaxandning jag lärt mig var till någon större nytta heller, det var allt runt omkring med kursen som var så himla bra, all peppning, all information osv.
    Det var exakt DET vi ville åt.. nu hoppas vi att föräldrargruppträffarna ska funka bra!
  • viktualia

    Snaily - tänk vad man kan ha tråden till!!!

    Ego - maken har just haft ett långt samtal med sitt ex och kanske kommer vi åt ett babyskydd den vägen lagom billigt. Smidigt med bekantskapskrets som vill göra sig av med div pinaler.

  • BrudSommar2006

    Vickan, då håller jag tummarna för att era föräldragruppträffar är bättre än våra för det var det mest värdelösa jag upplevt någonsin. Profylaxkursen hade jag betalat det dubbla för och ändå tyckt att det var värt det tror jag. Så trist att er inte blir av.

    Muggles, faktiskt har du rätt, jag tycker att profylaxen fungerar bra när man gör illa sig i andra sammanhang och jag använder mig faktiskt av den då!

  • snaily

    Kängu
    Åh, Nordnorge! Avis!
    Härligt att alla är nöjda och glada!

  • viktualia

    Brudsommar - jag har inte världens högsta förväntningar på föräldrargruppen... min barnmorska är inte den mest peppade människa jag träffat. Helt ok men varken mer på eller av än så. Men men.. nu är det det som finns och då får det väl gå...

  • Liten med Mindre

    Grattis på 2-årsdagen Malte! Hoppas ni har kalasat ordentligt i casa MrsB också.

    Mindre har busat med mormor morfar moster, och ätit massor med godsaker hela dagen. Öppnat paket, och säkert funderat över varför hon blev väckt med sång o ljus, får blommor och varför alla sen sjunger lustiga sånger.

    Själva har vi just avslutat kladdkakan när gästerna åkt hem. Laddar för barnkalas imorgon... Får se hur det går. Fast det blir ju i alla fall fler vuxna än barn.

    Telis - för att späda på overalldiskussionen. Vi hade en fleeceoverall från KappAhl som Mindre hade i bilen och liknande. I vagnen låg hon med mössa o vantar i sin dunåkpåse, inuti vagnens mjuklift med lock. Ingen täckoverall. Tror nog med att ni kan vänta. Kylan behöver ju inte hålla i sig särskilt länge.

    Profylax - använder det friskt när jag går på massage och de hittar såna där otrevliga hårda muskler o knölar. Hade även nytta av det på förlossningen, fram tills vattnet gick och lustgasen kom in i bilden.

    Ska pilla i mig nåt mer att äta, icke sockerbaserat, plocka lite disk och krypa i säng.
    Natti natti!

  • BrudSommar2006

    Vickan, helt klart, man får göra det bästa av det man har att tillgå! Du vet ju dessutom inte än om den är bra eller inte.

    Liten, det låter som att ni haft det trevligt! Iris skulle inte låta oss sjunga för henne i nuläget.

    Idag har hon varit värre än någonsin, jag tror att hon är understimulerad av att ha varit hemma från dagis sedan innan jul. Det är ju så kallt ute så vi har inte varit ute så mycket heller eftersom hon inte vill. Åka pulka vägrar hon och för det mesta går det inte ens att få på henne overallen. Nu helt plötsligt när hennes utbrott har börjat komma tätare och tätare, i princip varje gång det är blöjbyte, tandborstning eller overallpåtagning på gång, så har hon också börjat slåss tyvärr. Värst råkade stackars mamma ut idag när Iris satt i saccosäcken och tittade på Saltkråkan och mamma böjde sig över henne för att försöka få med henne och byta blöja. Hon hann bara fråga om Iris skulle följa med och byta blöja så sparkade Iris henne rätt över kinden så hon nästan höll på att svimma, hon hann ju inte väja undan alls. Hon satt i en fåtölj sedan och tårarna bara sprutade, tur att tänder och käke klarade sig. Sedan ville hon åka rutschkana, de har en liten inne, med min pappa och då klappar hon till honom över kinden så att han inte vill leka med henne mer. Det är för trist.

  • Frejis

    God kväll alla goda tjejer i tråden!

    En alldeles försenad god fortsättning och grattis på tvåårsdagen till Malte och Mindre! Tiden går verkligen fort, det känns att man kommer ihåg de olika graviditeterna som om de var igår.

    Liten ? tack för en jättetrevlig lunch igår. Fin mage du har!

    Muggles ? grattis till det nya huset och en snart inflyttning! Skoj med nytt, mindre kul med flytt? hoppas att det går fort och smärtritt.

    Passionsblomman - grattis till beslutet om ivf. Hoppas att det går vägen, håller tummarna redan nu.

    Piggelin ? vilken historia med A. och toaringen, man skulle nästa kunna lägga ut en liten video och blir poppis på Youtube.

    Snaily ? vad skönt att du har fått lite svar ang din krånglande kropp! Hoppas att det slutar krångla genast? jobbigt med sådant och sedan att behöva jaga proffs för att få svar. Stor kram!

    Tråkigt att Bumsis och jag inte kunde vara med på nyårsfika hos Telis och ?inspektera? det nya fina huset. Norénska berättelser kan jag också bidra med. Hm, vi borde kanske ordna även sådana träffar i Stockholm, parallellt med bruncher och luncher?

    Telis ? det börjar verkligen närma sig för dig, tänk att Televinken kommer snart. Vad skoj! När det gäller saker som ska ha med till BB hade vi en liten resväska med och det blev givetvis för mycket. Bumsis lånade först kläder av neo (mest för att den gulliga personalen inte ville stressa oss med frågor), men sedan fick hon byta om.

    Mat till maken ? det ordnade sig smidigt med extra smörgåsar som BB-personalen fixade till oss båda när vi kom dit i tid och otid. Vi hade kanske tur och fick extra mat utöver det vanliga.
    Vi började byta om till pyjamas rätt så tidigt, när hon kanske var ett par veckor gammal, eftersom hon faktiskt sov på nätterna. Förutom koliknätterna då och när hon till slut lyckades somna på kvällen? Det beror nog på barnet, men du kan nog vara beredd på att bebisen sover ÄVEN på nätterna. Tycker annars att pyjamas är en praktisk plagg pga dragkedja (efter ett tips från Cicci).

    Babysitter har vi faktiskt ingen; hon använder en babykorg på hjul i stället, en dyr fast trevlig, lite gammaldags historia. Borde kanske skaffa en sådan när jag läser vad September skriver? kan vara praktiskt efter babykorgen.

    Hm, när det gäller vinterklädsel så tror jag så här, antingen fleeceoverall + åkpåse eller vanlig overall. Bumsis har mössa och overall från Reima (hoppas att det räcker för hela vintern, mest av finansiella skäl) och hon gallskriker ifall hon blir för varm. Dessutom ser man ju om bebisen blir allt rödare i ansiktet?

    Känslan av en bökande liten rumpa och sprickfärdig hus minns jag så väl? aj!. Har du provat smörja med kräm Telis? Tyckte att det iaf lindrade tillfälligt. Jag kände annars aldrig att Bumsis hade sjunkit ner, vet inte om det ska kännas på ett särskilt sätt heller.

    Brudsommar ? stor kram oj, vad det verkar jobbigt med en arg liten Iris, synd om din mamma. Har ni någon aning om vad dessa utbrott beror på? Det borde rimligen finnas en orsak och en förklaring till varför hon agerar på det sättet.

  • Telis

    Den där PoP-overallen var tyvärr slut i storlek 56 annars hade jag slagit till!

    kängu, hur var Köpenhamn?

    snaily, men åh vad söt han är som sitter och svara på mejl från semestern i Thailand! Fast jag förstår inte heller hans svar, det är väl själv vitsen med nedregleringen att slemhinnan ska vara tunn? Jag tycker också att du kan börja med sprutorna på torsdag, skulle det vara så att Falun vill att du gör en omstart så kommer det ju inte att räknas som ett riktigt försök ändå. Och dessutom kommer dom antagligen att säga att det bara är att köra på så då är det ju bra att du har hållt dig till schemat!

    Hej Frejis!! Det kommer säkert fler tillfällen till fika i casa Telis. Tack för kommentarerna på alla mina klädfrågor och babysitterfrågor. Nu känns det som om jag har läget lite mer under kontroll, det ska nog bli bra det här.

    Jag har smörjt in magen lite men mest för att jag var torr, det känns annars som om det gör ont mest på insidan och inte på utsidan. Nästäppan, onda magen och halsbrännan kommer jag inte att sakna alls men dom små gullepuffarna och känslan av känna en liten fot genom magen kommer jag att sakna. Jag ska försöka njuta av att vara gravid nu sista veckan även om det gör ont och är lite jobbigt, det är ju antaligen sista gången.

    Hur mår du själv, Frejis? Har du kommit in i rutinerna och att vara mamma?

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter