• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • Mrs  B

Junilejon
    Har ni lämnat radhuset också????
    Är också arbetslös men även student på 50% och timvikarie.
    Hade ju varit kul att ses igen.....

MSW
    Skönt att höra att värdena ser bra ut och att du mår bättre!!!
    Kämpar också med en hemtenta just nu.....
    Själv har jag praktik v 49, men som tu är här i krokarna.
    Jag tar min spruta imorgon och Malte v 49 eller 50.

• junilejon

MrsB Ja det hade varit jätte kul att ses igen!!! Nej vi bor kvar i radhuset, visste inte om jag berättat det för dig bara

Muggles- ja jag håller med dig båda ang arga snickarn och att läkarn skulle ha infomerat oss om det!!!

• muggles

Alltså jag fattar inte det här:

I april publicerades en stor tysk undersökning av barn som dött i plötslig spädbarnsdöd efter det att rekommendationen om ryggläge införts i Tyskland. Under åren 1998 till 2001 dog 333 barn i plötslig spädbarnsdöd och av dem hade 41 % lagts i magläge av föräldern att jämföra med 4 % i kontrollgruppen.

Av 333 barn som dog hade alltså 41% lagts i magläge. Det betyder väl att 59% låg i ryggläge? Då var det väl fler som låg i ryggläge som dog? Hur får de det till att ryggläge skulle vara bättre? Och hur många barn dog i kontrollgruppen jämfört med den andra gruppen? Alltså jag tycker det är så oproffsigt att bara skriva med halva det vetenskapliga underlaget.

• passionsblomman

Usch Mugglan vilken samvetsfråga!

Jag säger som så att det är två rum där det BARA är kartonger, och det är det som jag kallar kontoret, där allt står i väntan på uppackningsinspiration...och så hobbyrummet, eller mitt arbetsrum, som är fullproppat med mina floristgrejor och som småningom ska fungera som min ateljé.

I övre tornrummet står en dubbelsäng (från förra ägarna ) och inte mycket mer-där skulle bli bebis rum ifall det ville sig var det tänkt. Annars får det väl bli någt annat. Nedre tornrummet heter Biblioteket och ska småningom få bokhyllor från golv till tak, öronlappsfåtöljer och bäddsoffa. Bäddsoffor är tänkt i många av rummen förövrigt, för att verkligen kunna ta emot folk.

Mn det där med biblioteket är definitivt en senare fråga, för det kostar ju en del att inreda med det där.

I salen har vi iallafall ganska mysigt även om det är udda stolar vid matbordet och vi drömmer om en gigantisk matsalsmöbel. Men vi kan åtminstone sitta både där, i köket och i tv-rummet och har gardiner antingen uppsatta eller på väg upp i alla rum. Och fina mattor i salen, sovrummet och sonens rum. NYA mattor!

Så vi har väl fixat iordning lite hemtrevligt iallafall, emn shit vad med prylar det är i lådorna...

Det är också så att vi för att kunna packa upp allt behöver fixa en del förvaringssystem, som skåp, skrivbord och hyllor. Så det får stå där en hel del av det.

Ett tag kände jag att vi måste måla och tapetsera om hela huset för att få det till vårt, men sedan har jag insett att det faktiskt är vårt nu ändå och att vi kan ta det lugnt och göra lite i taget och väl genomtänkt. Att tex renovera lilla badrummet och sätta in nytt kök är ju ofta smart att vänta lite med så man vet hur man vill ha det.

Dessutom har vi verkligen inte råd att göra allt det där nu.

Ojsan! vad jag maler på... Sorry!

• FruCicci

Mugglan, ja huset är fortfarande osålt, inte ett bud har kommit in än
    Men jag vet inte vad jag vill, ena minuten vill jag flytta men andra inte. Jag är ganska nöjd med hur vi har det idag i sthlm. Vi bor ju mitt i stan och har det fantastiskt med dagis och massa annat. Vi behöver tyvärr lite större boende bara...

Victor älskar sitt dagis, i fredags så stod han i hallen på dagis och pussade på sina fröknars porträttbilder som satt uppsatta Gulle!

Ag BB könshår, så kanm man ju räkna ut att han har den färgen eftersom även hans krulliga ben är av samma dova röda nyans
    urk

• FruCicci

PB, varför flyttade ni dit? Jag kommer inte ihåg eftersom jag har varit inne lite sporadiskt mellan varven.
    Fick ni jobb, har ni anknyting till den hålan eller var det the house som gjorde det?

• passionsblomman

Junilejon, vi bodde verkligen mitt i skogen förut, långt bortom ära och redbarhet. Så att jag kan GÅ till affären och sonen till skolan är jädrigt centralt för vår del. Liksom att det är GATLYSEN utanför fönstret..

DÄREMOT så är här ju ett helt annat tempo än i sthlmsregionen. Trafiken, hur snabbt folk går på stan, hur man står i rulltrappan... och att saker stänger kl 13 på lördagar eller att det inte finns någon Sushirestaurang förrän nstan 6 mil härifrån och sådant, dt är ju klara skillnader.
    Men både jag och sambon kommer ifrån småstadssammanhang själva sedan förr så det är inget konstig. Men man inser ju att man blivit van vid vissa saker.

• junilejon

PB- Salen?? Bibblan?? Hur stort hus har ni egentligen??
    Jag kan komma och inreda det åt er eller hjälpa dig om du vill ????!!!

Just nu håller jag på att måla av ett poträtt av Kotten på en av väggarna på övervåningen!! Blir fint! Fick beställning idag med på en tavla som jag ska måla!! Den är en som vill ha sina tre barn målade på canvas tavla och ha över tvn!! Kul!!!

• muggles
    passionsblomman skrev 2009-11-18 21:34:18 följande:
    I övre tornrummet...
    Inte alla som kan skriva så!

Cicci: jag förstår din vånda verkligen! Been there... Nu känns det skönt att flytta från stan och till hus men samtidigt lite ångest - "hjälp ska vi lämna stan". Framförallt kommer jag att sakna det här att kunna gå förbi bageriet/biblioteket/slaktarn/fiskaffären/grönsakshandlare/Systemet påväg hem från dagis. Bara sådär slinka in och köpa ngt. I framtiden blir det bil överallt. Men men vi får väl flytta tillbaka om vi inte trivs i ödemarken
  • muggles

Fast jag vill aldrig flytta mer sedan. De får bära ut mig till ålderdomshemmet (och då är jag ändå så senil att jag inte märker ngt).

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter