• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • BrudSommar2006

Telis igen, märkligt att det skulle vara högre risk för förlossningskomplikationer men det skulle väl vara som du gissar då om mammorna är äldre kanske. I så fall hör ju jag också till den kategorin men jag är så hysteriskt rädd för att bli uppskuren och för att bedövningen inte ska ta så jag tar hellre en vanlig förlossning även fast det inte var särskilt kul det heller. Jag hade vidrigt ont i sju timmar och har jag tur går det kanske fortare den här gången dessutom och jag chansar nog hellre på det än Kokos ett och ett halvt dygn. Dessutom, hade jag kommit in tidigare hade jag ju haft chans på epidural också. Hoppas att auroramänniskorna kan hjälpa dig att fatta ett beslut åt ena eller andra hållet.

Vad det gäller min mamma kommer vi väldigt bra överens och jag gillar henne verkligen, fast när det gäller pappa är det inte riktigt samma sak...

• BrudSommar2006

Haha, fick just mail från min bekant som vi var och hälsade på i söndags och hon skrev - jag citerar - "Det var kul att träffa Iris, hon är en glad och bubblig 2-åring, inte alls besvärlig! En fin tjej :)". Det kan inte vara samma Iris vi umgås med varje dag, hur gick det till, haha!

• BrudSommar2006

Lapinette, när börjar er kurs? Ser så fram emot att få höra allt om hur det går till och vad som ingår!!!

• Lapinette

BS ... det är låååååångt dit. Den börjar inte förrän om ca 1 månad, den 26 oktober om jag inte minns fel.

• Lapinette

Folk som har gått den där kursen verkar ha otroligt blandade åsikter. Allt från att den bara är löjlig, idiotisk till att den är jättebra. Tror det beror på vilken handledare man får .. håller tummarna för en bra!

• Telis

BS, ja jag vet inte. Är havandeskapsförgiftning också vanligare bland äldre? Annars faller den teorin om att det ska bero på att man generellt sett är äldre.

Jag har inte hört något från den där kuratorn, men min BM gissade på två veckor och det har bara gått en än så länge.

När är det du ska på det där köns-UL:et? För visst bokade du en tid för det? Är det sånt 4D-ultraljud?

• Frejis

Telis ? jag ser vissa likheter mellan din mamma och min svärmor som också berättar allt för alla utan några betänkligheter. Jobbigt! Min make ?hanterar? sin mor genom att inte berätta någonting av vikt för henne och jag kunde förut inte förstå varför, men under vår tid tillsammans har jag fått lite fördjupade insikter

Kängu ? gulligt med lille Ru och vilken social träning

Ore ? på tal om guldfiskar så läste jag nyligen om att de faktiskt har ett ganska bra minne och att deras dåliga minne bara är en myt

Vickan ? grattis till ett fint RUL!

EA ? vaxbollar Gissa hur mycket jag skulle ge för att få plocka isär en sådan?

Cicci ? nyfiken vad det blev för namn på Lillan. Hoppas att du har det bra hos dina föräldrar.

Telis igen ? känner igen dina funderingar när det gäller kejsarsnitt och vaginal förlossning, problemet är ju att man inte har facit i handen. Havandeskapsförgiftning kan sluta antingen med kejsarsnitt eller med igångsättning, vad bra att du ska på ett extra UL Hoppas annars att Aurorasamtal kan bringa klarhet, var det bestämt när du ska dit?

Nu ska jag iväg till DS för att ta lite blodprover.

• BrudSommar2006

Telis, jag har ingen aning om havandeskapsförgiftning är vanligare bland äldre, faktiskt vet jag nästan ingenting om det. Skulle gjort urinprov idag för att kolla äggvita i urinen men eftersom jag inte visste om det innan så gick jag på toa det första jag gjorde när jag kom dit så klart så det får vänta fyra veckor till nästa besök, fanns ju ändå inget som tyder på att det skulle vara risk för det.

Tror att jag eventuellt slipper göra det där rutin-glukosbelastningstestet som alla som fött barn som vägt mer än 4,5 kg får göra eftersom jag mår så illa, hoppas.

4D-ultraljudet är 21:a oktober så tre veckor dit. Hoppas så att vi får veta då annars blir jag riktigt besviken. Som tur är så har jag ju ytterligare ett UL efter det om det riktigt skulle krisa.

• BrudSommar2006

Frejis, lycka till, är det nu du ska få veta vilken tid det blir?

Nu lunch!

• Piggelin1

BS - vilket gulligt mail från kompisen ang Iris!

Lappis - minns du att jag berättade om en kompis kompis som var på G att adoptera? När jag ringde min kompis igår pratade hon precis med adoptionskompisen via Skype & hon satt med deras lille pojke i knäet nere i Sydamerika! Nu var han officiellt deras barn, så nu återstod bara utfärdande av pass på svenska ambassaden, så att de sen kan få åka hem!
    Känner inte adoptionskompisen jätteväl, men har träffat henne några ggr & till & med jag fick gåshud när jag hörde om att de nu äntligen fått sitt efterlängtade lilla barn Tala om att vara efterlängtad

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor