• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • snaily

Lappis, är inne på den tanken faktiskt! London och Paris har han varit i. Får forska vidare på det!

• Lapinette

mugglan - det låter som du har bestämt dig !

snaily - du får googla efter speciella och vackra orglar.

• snaily

Muggles
    Låter ändå som fördelarna klart överväger nackdelarna med huset! Är det visning igen snart så du får kolla också?

• muggles

Vi tittade på ett fristående bostadsrättshus i samma område som Piggelin bor. Det var 10 år gammalt och behövde nya tapeter och nytt kök, badrummen var fräscha men med tråkigt pensionärskakel så de behövde eg också göras om för att vi skulle trivas. Så säg att en renovering på 200 000 kr behövde göras. Tomten var fin (och större än på detta nybygge) men där var ett stort träd utanför tomten som skymde solen mellan kl 15-18 ung och då gick det huset bort för min del. Det lustiga är att jag är beredd att acceptera partiell kvällssol på det här huset (fast då har man snarare sol mellan 15-19 istället för tvärtom) - bara för att allt annat känns rätt. Så jag antar att man är beredd att rucka på vissa saker om magkänslan är rätt?!

• fru AM

Snaily och Lappis: UPPLEVELSER är ju svaret på alla presentbryderier har ni ju redan greppat. Snaily: en resa till någon historisk plats i Sverige eller utomlands - där det finns några fina kyrkor? Kanske kan man fixa en liten engångskurs i orgelspel?
    LAppis: vad är din bror intresserad av?

• Ore

Muggles: Vid vårt hus(bygge) har vi det också så. Fast vi har ett berg som skymmer, inte träd... Har inte sett det som något stort problem direkt, även om en kompis till mig också starkt förespråkade kvällssol innan vi drog igång med bygget.

Mina föräldrar har sin altan på östra sidan av sitt hus. Dvs morgonsol, men hela huset skymmer kvällssolen Kan inte påminna mig om att jag saknat kvällssolen där heller.

Så jag tror faktiskt inte att det är något som behöver stå i vägen för köp, om ni inte själva känner det...

• muggles

Snaily: var det du som frågade om träden? Tror att träden står på en allmänning el privat område (vet inte säkert). Enl detaljplan ska det iaf inte bebyggas utan antagligen bevaras. Det är nog möjligt att man kan kapa en del av träden - det får man väl höra sig för med markägaren. Men det är ju inte alls säkert och inget man ska räkna med tror jag. Dessutom är det en väldigt fin utsikt mot ekdungen från tomten så det är inte bara negativt. Jag ser ju Moa kuta upp där i den lilla "skogen" och leka med kottar och kojor Då kanske man inte behöver stor tomt...

Japp, jag har nog bestämt mig!

• fru AM

Snaily: bor din pappa ungefär där du bor?

• fru AM

Muggles: jag tycker det låter som ett kanonhus!

• snaily

AM, han bor knappt 4 mil från dig! (Det är bara jag som brutit konventionerna och flyttat från Sthlm och resten av familjen...) Orgelspel går bort (det vill han inte), men resa någonstans (Amsterdam verkar ha fina kyrkor, Wien också, Prag kanske) ska vi definitivt klura på!

Muggles - tänkte mer att ni kunde smyga dit nån mörk natt och kapa trädtopparna med en ljuddämpad motorsåg... he he heee

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor