• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • Piggelin1

Kängu - jag skriver in nästa torsdag i kalendern. Samma tid & samma plats - kul!

Jamen just det - jag glömde ju alldeles att gratta Nenne till de nio äggen!!!! GRATTIS!!!

Såg att ni skrev det där om att ha ett mer begränsat sexliv när man fått barn. Lappis - passa på & NJUT innan ni får ert barn om 1½ år!! Vi har skitsvårt att få till det om man jämför med tiden innan Amanda fanns, hur i hela friden får ni med flera barn till det alls?!

• Liten med Mindre

Muggles - ofta får man väl i Sverige installera någon form av värmeanordning på terrassen i alla fall. Själv kan jag längta efter lite mer än 300 m2 tomt, men det blir ju mindre yta att fixa med också.

Och när det gäller sol så är det ofta anledningen till att vin INTE kan använda vår balkong på kvällarna - det blir för varmt. Nu är ju balkong mer skyddad än terrass, men ändå.

Jag skulle inte låta det stjälpa hela affären om det är det enda kruxet. Bara det finns sol under dagen för lek och solande.

• Piggelin1

Mugglan, förstår vem det är som följde med maken & kollade på huset - men hon har ju jättestor trädgård & det vill ju inte ni ha, om jag förstått det rätt?
    Ok, husen ligger tätt där vi bor med, men det är ju ngt man får ta ställning till om det är OK att bo så eller ej. Att bo med större tomt för samma pengar, då får ni antagligen flytta bra mkt längre utanför stan, gissar jag? ..och det vill ni väl inte?

Sen är det ju inget som säger att ni MÅSTE bo i detta huset för alla tider, ni kan ju börja här & sen om några år, så kanske ni vill flytta till större & då kan ni ju göra det! Precis som ni gjort med lägenheten ni har nu!

Det är väl egetligen så att man får väga nackdelar gentemot fördelar & sen se vad som är viktigast för en. Kan man tex stå ut med att det är nära till grannen?

• Lapinette

Piggelin - vi njuter av att vara ensamma och faktum är att jag inte längre har någon panik att få barn. Det är ju inte längre den biologiska klockan som tickar när det gäller adoption.

muggles - de viktiga är om ni tycker om huset och läget etc och inte er kompis. Visst är det mysigt med kvällsol men det är nog många hus som inte har det. Sen har vi alla olika prioriteringar.

Vi har morgonsol på vår balkong. Tyckte det var lite trist förut men uppskattar det mer och mer. Frukost på balkongen och om jag vill sola kan jag sitta där och läsa morgontidningen fram till 11.30. Sen är det ändå dags att ta en dusch och dra ut någonstans. De varma sommarkvällarna har vi suttit ute och ätit utan att ha solen i ögonen.

• fru AM

När det gäller boende så skulle jag nog säga så här - gå på område och storlek/trivsel på tomt snarare än på själva huset ... Huset kan man alltid bygga om, det är svårare att flytta det ...

Nu MÅSTE jag ta ett krafttag och leta efter matsalsstolar. De vi har (från 1800-talet) går sönder lite mer för varje gång vi har fest ... Så om någon ser minst 12 stolar i mörkt trä - hojta till!

• Piggelin1

Har ju redan nämnt det innan, Mugglan, men vi har sol fram till sex-sju på kvällen & vi har suttit ute ett bra tag efter det i sommar, de kvällar det varit fint, utan att det stört oss alltför mkt. Visst hade det varit trevligt, men känns lite som att man kan inte få precis allt, men är allt annat bra (nite minst allt praktiskt runtikring med dagis, kommunikationer osv), då kan man ta det.

Håller med Liten det där att det faktist kan bli för varmt i solen med. De dagar som det var riktigt varmt & fint nu i sommar, då satt vi på andra sidan huset i skuggan för att det blev alltför hett att sitta i solen på terrassen. Alternativt hade vi fått skaffa en parasoll eller markis (vi kom aldrig till skott, får bli nästa sommar) & då stänger man ju ändå ute den eftertraktade solen

• snaily

Muggles - ni kan inte kapa träden sådär lite i smyg?

Vi har ingen kvällssol alls på vår altan, morgon-eftermiddag bara, på framsidan är det delvis kvällssol men ingen altan. Fast här uppe är sommaren så kort ändå känns det som, så man prioriterar kanske vårvinterns mitt-på-dagen-sol när snön börjat smälta undan på altanen.

Piggis - ja visst är han duktig, jag är väldigt bortskämd med att han står för princip all matlagning, och nu bakar han bröd och kakor också! Frågan är om jag verkligen vill att han ska få ett jobb! recept.nu/1.121653/leila_lindholm/kakor_tartor/mjol/banankaka

Vad skönt det var att sova till 9.30 idag!

• snaily

Förresten, jag behöver HJÄLP!

Vad ger man i present till en pappa som fyller 70? En sån pappa som redan har ALLT i prylväg ska tilläggas... Funderar på någon upplevelsepresent men hittar ingen som passar riktigt - han är inte den äventyrliga typen och inte heller finsmakartypen. Mer udda typen (gillar kyrkorglar och.... kyrkorglar) En resa kanske - men vart? Svårt!

• Lapinette

snaily - kanske en resa någonstans där det finns fina kyrkorglar?! Själv har jag ett liknande problem med min bror som fyller 50 år i vinter.

• muggles

Liten, Piggelin mfl: tack för input, all input är välkommen!
    Pratade precis med min jobbarkompis som bekräftade att solen ligger mkt lägre nu än på sommaren. Och precis som maken sa så kan man ju köpa en gasolvärmare el nåt så kan man sitta ute en timme till

AM: området tycker jag jättemkt om och det är i princip färdigbyggt enl detaljplanen så det blir inte många fler hus att hugga på där. För vår del är det viktigt att kunna nå hus och förskola med buss eftersom min mamma hjälper till med Moa varje vecka och hon har varken bil el körkort.

Piggelin: japp gissade att du mkt väl skulle plocka vem det var Och precis som du säger så vill vi eg inte ha stor tomt med mkt skötsel. Snarare som ni har sagt "hus light" där allt är fixat när man flyttar in och så behöver man klippa lite gräs och häck bara. Jag tycker att det är tillräckligt att fixa med inne; det är alltid ngt som behöver förbättras el skötas om även med nybyggen.

Jag har väl kommit fram till att vi vill kunna unna oss resor och det goda i livet, utan att späka oss för att kunna köpa hus. Så ett hus för 4,3-4,5 milj går bort eftersom vi inte får tillräckligt för vår lgh. Och en stor tomt är inte viktigt för mig. När det gäller närheten till grannen så är jag ju van vid att bo i stan och känner snarare att lite grannar att chitchatta med vore trevligt. Och skulle få lappsjuka på en tomt inne i skogen... Det som jag gillar med det här området är att det är alltid folk ute och joggar, går med hunden, barn cyklar omkring etc.

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor