• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • sweetstreet

PB,
    ja förut var det ialafall så att man kunde skjuta upp en bra del av vinstskatten så länge man använde vinsten till att pynta för ett dyrare boende!
    Kolla upp detta !!!

• passionsblomman

Jaaa, INNAN de slopade fastigehtsskattenja. Nu när de gjorde det så ändrade de så man istället får pynta sin skatt när man säljer.

För oss hade det varit bättre om det stannat som det var.

sweetstreet skrev 2009-08-29 16:51:23 följande:
    PB,ja förut var det ialafall så att man kunde skjuta upp en bra del av vinstskatten så länge man använde vinsten till att pynta för ett dyrare boende!Kolla upp detta !!!
  • Mrs  B

PB
    Heja heja budgivning!!!!!!!
    Hoppas på ett bra bud så nu även kan "slösa" lite pengar på det nya boendet.

När barnen är borta hemifrån, väldigt få dagar räknade, är det skönt till en början tycker jag. Egna rutiner, städa undan, äta vad och när man vill osv. MEN sen kommer ensamheten krypande och man börjar sakna de små liven.

Här är det annars full rulle. Är idag själv med barnen eftersom maken har match och idag har jag fyra barn här hemma eftersom kusinerna är här i helgen.
    (Max, Malte, 12 åring och en blivande 9 åring)
    Dessutom är de tjejer och extra kul för mig.

Imorgon blir det en familjedag med tjejerna och då ska vi bla åka skridskor och bowla. Ska bli mycket trevligt!!!!

• sweetstreet

MrsB
    visst är det skönt att vara utan barn också! MEN jag hade hellre kunnat vara "barnledig" i små stunder då och då, typ någon eftermiddag eller kväll eller t o m dag då och då. Men som vi har det nu så blir det ju alltid så att vi har Lillskruttan hos oss hela tiden och sedan var ju jag en sväng med henne till Sverige i mars och då var maken ensam för första gången sedan hon föddes. två veckor "ledigt fick han! Och han längtade som en tok!
    och nu är han i Sverige och jag varit ledig i 10 dagar ochd et har verkligen varit både jätteskönt och jättejobbigt omvartannat.

Du vart ska ni åka skridskor förresten??
    Där maken din har sina matcher eller???

• sweetstreet

PB,
    aha! Då förstår jag! Det är omgjort!?!
    Hm, då vet jag inte alls hur det fungerar längre.
    Men hoppas att ert pris stiger iallafall!!!

Hallå!!!! Fortsätt buda folk!!!!!! *skriker högt för att köparna ska höra*

• sweetstreet

Kokisen,
    trist med bilen. Hm hoppas det löser sig snart.
    och det där emd förkylning och nyföding har man ju glömt bort!!!
    Alltså hur mycket mer försiktig man var då!

Fast vi har nu i efterhand insett att vi nog inte var så jätteförsiktiga.
    Vi tog ju med henne ut till Central Park nästan från början efter att vi fick hem henne från Neo. Hon låg med oss på en filt där, eller i sin vagn och sov....
    Mmmm.....
    Känns så himla konstigt att det bara är ungefär ett år sedan! men nu är hon ju STOR!!!
    Och fyyy vad jag längtar!!!
    Men imorgon vid denna tid så har de iallafall landat! jeooo!
    Gissa vem som kommer stå på flygplatsen och spana.....

• sweetstreet

AM,
    du minns att du käkade en himla massa fänkål, visst var det det??
    Nu har jag en fråga.
    Vad gjorde du emd den??? Alltså har du några bra recept??
    jag har köpt en del färsk fänkål nu för att det var så himla billigt och den såg så fin ut. Tänkte bl a göra fisksoppa eftersom fänkl är supergott i "fiskbuljong" men minns även att du gjorde en massa saker med din. Vad?!?!?

Vet att du mest är inne på tårtor nu, men kanske har du tid att slänga ut ngt bra fänkålsrecept också???

• _koko_

Som jag skrev (scrollade ni förbi hela mitt inlägg? ), får man fortfarande skjuta upp skatten, men i gengäld betala 0,5 procent på vinstbeloppet i skatt varje år. Och sen ska man inte glömma att man får dra av de kostnader man haft, tex mäklararvode, renoveringar och utbyggnader, från vinsten, bara man har kvitton på det!

Nu ska jag 'sova'!

• Tinga

PB ? vad kul att det blev en ordentlig budgivning på er stuga.

Cicci ? kram till dig som har det jobbigt. Hoppas att du blev hjälpt av psykologsamtalet.

Kängu ? vad spännande med en annons för drömjobbet. Klart att du ska söka!

Lappis ? vad skoj att din pappa äntligen kommit på besök och att ni verkar ha trevligt ihop.

Snaily ? trevlig semester!

Muggles ? haha, du får ursäkta, men jag garvade åt beskrivningen av era hustankar de senaste veckorna! Tur att ni är överens om det mesta; då blir ni säkert det om hus också så småningom, både när, var och hur.

Koko ? vad knasigt det blev med bilaffären. Tur att ni kan låna din mammas bil åtminstone, så att ni inte behöver ?panikköpa? någon. Lite för mycket pengar inblandade för att det ska kännas kul, gissar jag.

Sweet ? vad skönt att din längtan snart blir stillad! Och sen när de varit hemma i två dagar tycker du säkert att det hade varit skönt att vara ensam en stund igen.

• passionsblomman

Jo, jag såg, men jag fattade nog inte riktigt.

Jag hittar just nu inte mina kvitton på tex vår friggebod, så jag är rädd att jag nog kastat dem, för jag visste inte det där med avdragen. Vet inte.De kan ligga ngnstans i alla flyttgrejor.

Kolar de verkligen kvittona då så noga? De har aldrig bett om kvittona för våra reseavdrag tex, och de kvittona ska man ju också ha egentligen...

Förresten har vi haft en egen visning idag för ett par som känns MYCKET intressant i det här sammanhanget. De hade åkt skitlångt bara för att kolla in stället och det var ju verkligen bara flax för dem att de dessutom fick se det helt och hållet. De har kontakta mäklaren och ska vara med och bjuda på måndag hade de sagt!

Nytt hopp och fortsättning följer...

_koko_ skrev 2009-08-29 21:54:25 följande:
    Som jag skrev (scrollade ni förbi hela mitt inlägg? ), får man fortfarande skjuta upp skatten, men i gengäld betala 0,5 procent på vinstbeloppet i skatt varje år. Och sen ska man inte glömma att man får dra av de kostnader man haft, tex mäklararvode, renoveringar och utbyggnader, från vinsten, bara man har kvitton på det!Nu ska jag 'sova'!
Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor