• Angeli­caJoha­nsson
    Äldre 26 Jul 20:11
    2601 visningar
    18 svar
    18
    2601

    Måste upp i vikt.

    Lika jobbigt som det kan va att vara överviktig är det att vara underviktig. Det problemet har min M2B och han kämpar nu för att gå upp i vikt till vårat bröllop för att "bära" sin outfit snyggt. Jag tycker att han är fin som han är, men han tycker att detta är riktigt jobbigt. Saken är den att hur många proteindrycker han dricker om dagen och hur mycket styrka han tränar händer det ingenting. Och han blir bara med nedstämd varje gång han tittar på vågen och ser att det inte händer något..

    Så är det någon som kan tippsa om något man kan äta eller göra för att gå upp i vikt?

    Vill och gör allt för min blivande. Han måste ju trivas han med.

  • Svar på tråden Måste upp i vikt.
  • AndLis­a
    Äldre 26 Jul 20:44
    #1

    Nu vet jag ju inte riktigt hur han äter men vill man uppnå bästa möjliga resultat av sin träning är det viktigt att äta kolhydrater. Speciellt direkt efter träning. Jag skulle lägga till ett mellanmål direkt efter träning bestående av kolhydrater och protein eftersom det direkt efter träning är "fri passage" in i musklerna.
    Detta gör att det blir lättare att bygga muskler och även att man kan ta i mer nästa gång.

    Detta är bra att göra även om man inte vill gå upp i vikt eftersom kolhydraterna då inte lagras som fettväv utan sätter sig i musklerna istället.
    Hoppas det går bra.

  • wiii
    Äldre 26 Jul 20:48
    #2

    har för mig att det ska vara bra att äta många gånger per dag, men kanske inte så mycket varje gång?

  • Fotbol­lsfru
    Äldre 26 Jul 21:34
    #3

    Som föregående talare vill jag rekommendera att han äter många gånger om dagen. Men också ganska mycket. Tyvärr säger min erfarenhet att det är bra mycket jobbigare/svårare att gå upp i vikt om man har det problemet än om man vill gå ner i vikt.

    Din blivande skall äta ca 10 mål om dagen. (En person med normalvikt som tränar äter ska äta ca 6 mål om dagen) Då är de viktigaste och också de största; frukost, lunch och middag. Däremellan ska det ätas mellanmål.

    Att äta, äta och äta är tyvärr det mest jobbiga men effektiva sättet. Fortsätt med proteindrinkar och styrketräning.

  • Åsa Erika
    Äldre 27 Jul 11:21
    #4

    Kontakta en PT personlig tränare för bäst resultat. Se till att få en med vana av kost!

  • 4ever2
    Äldre 27 Jul 11:24
    #5

    Dricker han gainer så att han inte dricker lågkalori-proteinpulver. Min m2b har samma problem. Camilla Porshman har skrivit en bok som heter "Upp i vikt", den är bra. Tänk inte bara på kaloriintag det är lika viktigt att han får i sig alla näringsämnen för att kunna tillgodogöra sig den energi han äter. Lycka till!

  • Emmas syster
    Äldre 27 Jul 11:39
    #6

    Vill man bara gå upp i vikt så gäller det att hålla höga insulinnivåer samt se till att det finns ngt att lagra in

    med andra ord mkt snabba kolhydrater och fett
    så Glass, mjölkchoklad i stora mängder etc är snabba sätt att gå upp fort

    annars pasta med gräddiga såser, baguetter med majonnäsröror mm
    mkt kalorier på liten mängd och mkt kolhydrater (annars lagras det inte)

    Dvs helt tvärt emot vad sjuka personer som jag ska äta (lider av hypothyreos och hyperinsulinemi)

  • AndLis­a
    Äldre 27 Jul 17:47
    #7

    Emmas syster skrev 2009-07-27 11:39:24 följande:


    Vill man bara gå upp i vikt så gäller det att hålla höga insulinnivåer samt se till att det finns ngt att lagra inmed andra ord mkt snabba kolhydrater och fett så Glass, mjölkchoklad i stora mängder etc är snabba sätt att gå upp fortannars pasta med gräddiga såser, baguetter med majonnäsröror mmmkt kalorier på liten mängd och mkt kolhydrater (annars lagras det inte)Dvs helt tvärt emot vad sjuka personer som jag ska äta (lider av hypothyreos och hyperinsulinemi)
    Visst går man absolut upp i vikt av att äta snabba kolhydrater men det är kanske inte på det sättet man vill gå upp i vikt? Nu har iofs inte TS sagt något om det men om jag behövde gå upp i vikt skulle jag inte vilja gå upp i fett utan muskler.
    Men också som föregående talare har skrivit; Frukost, Lunch, Middag samt 3-4 mellanmål. De dagar han tränar kan han lägga till ytterligare ett mellanmål direkt efter träning.
  • Bluebr­ide
    Äldre 27 Jul 17:52
    #8

    jag gick upp för att jag åt mycket spraygrädde, men jag rekommenderar det.

  • jaao
    Äldre 27 Jul 19:13
    #9

    jag rekomenderar boken Upp i vikt av Camilla Porsman,
    mycket bra och hälsosamma tips om kosthållning och träning!

    Jag vill själv gå upp minst 5kilo till vårat bröllop.

  • Angeli­caJoha­nsson
    Äldre 27 Jul 20:39
    #10
    jaao skrev 2009-07-27 19:13:55 följande:
    jag rekomenderar boken Upp i vikt av Camilla Porsman,mycket bra och hälsosamma tips om kosthållning och träning!Jag vill själv gå upp minst 5kilo till vårat bröllop.
    Tack! nu är ni två st som rekomenderat boken, så det blir till att gå och köpa den!
  • Angeli­caJoha­nsson
    Äldre 27 Jul 20:42
    #11
    Fotbollsfru skrev 2009-07-26 21:34:18 följande:
    Som föregående talare vill jag rekommendera att han äter många gånger om dagen. Men också ganska mycket. Tyvärr säger min erfarenhet att det är bra mycket jobbigare/svårare att gå upp i vikt om man har det problemet än om man vill gå ner i vikt.Din blivande skall äta ca 10 mål om dagen. (En person med normalvikt som tränar äter ska äta ca 6 mål om dagen) Då är de viktigaste och också de största; frukost, lunch och middag. Däremellan ska det ätas mellanmål.Att äta, äta och äta är tyvärr det mest jobbiga men effektiva sättet. Fortsätt med proteindrinkar och styrketräning.
    Wow! 10 mål om dagen! ska försöka att få honom att göra det, tack för tippsen!
  • Angeli­caJoha­nsson
    Äldre 27 Jul 20:44
    #12

    Åsa Erika skrev 2009-07-27 11:21:44 följande:


    Kontakta en PT personlig tränare för bäst resultat. Se till att få en med vana av kost!
    Önskar att vi kunde göra det.. men han tycker att ämnet är lite känsligt.. Och han är ingen sån som pratar känslor i onödan. Men absolut! det vore det bästa!
  • Emmas syster
    Äldre 27 Jul 22:27
    #13
    AndLisa skrev 2009-07-27 17:47:00 följande:
    Emmas syster skrev 2009-07-27 11:39:24 följande:Visst går man absolut upp i vikt av att äta snabba kolhydrater men det är kanske inte på det sättet man vill gå upp i vikt? Nu har iofs inte TS sagt något om det men om jag behövde gå upp i vikt skulle jag inte vilja gå upp i fett utan muskler.
    det var därför jag skrev "bara" gå upp i vikt

    utan att tänka på kvaliteten

    sen är det inte ovanligt att om man bara lägger på sig lite grann så är det lättare för kroppen att ta hand om de kalorier man stoppar i sig efteråt och då kan man fundera mer på kvalitet.

    Är man såpass mager att det är kris med vikten så är fett oxå viktigt, inte bara muskler
    en bra balans är viktig
  • AndLis­a
    Äldre 27 Jul 23:21
    #14

    Emmas syster skrev 2009-07-27 22:27:21 följande:


    det var därför jag skrev "bara" gå upp i viktutan att tänka på kvalitetensen är det inte ovanligt att om man bara lägger på sig lite grann så är det lättare för kroppen att ta hand om de kalorier man stoppar i sig efteråt och då kan man fundera mer på kvalitet.Är man såpass mager att det är kris med vikten så är fett oxå viktigt, inte bara muskleren bra balans är viktig
    okok..måste ha missat det!:)
    Självklart är det viktigt med kroppsfett också men det får man även av långsamma kolhydrater och fett...men somsagt...vill man gå upp snabbt och inte har något emot att lägga på sig fett så kan man ju äta snabba kolhydrater.
    Dock innehåller inte snabba kolhydrater lika mycket näring och essentiella ämnen som långsamma.
    Menmen...bara försöker ge lite olika tips till TS.:)
  • EM ikströ­m
    Äldre 28 Jul 01:03
    #15

    Om han vill bygga muskler så rekommenderar min m2b som har haft gym att han ska träna "squats", benpress tror jag det heter på svenska. Benmusklerna är stora, så tränar man dem producerar kroppen mer testosteron, vilket gagnar muskelbyggning på hela kroppen. Ha så tunga vikter att han bara kan göra max fem, sex repetitioner av alla övningar. Gör tre set. Lösa vikter är bäst, hjälper även balansen. Som sagt, detta för att bygga muskler på snabbast möjliga sätt. Träna heller inte för tätt, kroppen måste få tid att återhämta sig. Tre, fyra dagar i veckan räcker. Passen behöver inte vara mer än 30-40 minuter långa om man tränar effektivt och inte bara snackar. Min m2b:s husgud är Steve Reeves. Kolla bibblan efter hans träningsböcker.

    Som andra har skrivit är nog en personlig tränare det bästa. De är utbildade och jätteduktiga. De vill alltid ditt bästa.

  • Åsa Erika
    Äldre 30 Jul 21:46
    #16

    Synd, men har för mig att det finns PT på nätet oxå. Kanske lättare att slippa prata med någon ansikte mot ansikte.
    Men för en PT är det inget känsligt ämne utan något som man stöter på med jämna mellanrum... Men jag förstår att det kan vara tufft för din blivande...


    AngelicaJohansson skrev 2009-07-27 20:44:15 följande:
    Åsa Erika skrev 2009-07-27 11:21:44 följande:
    Önskar att vi kunde göra det.. men han tycker att ämnet är lite känsligt.. Och han är ingen sån som pratar känslor i onödan. Men absolut! det vore det bästa!
  • Angeli­caJoha­nsson
    Äldre 31 Jul 18:16
    #17

    Vi har precis beställt en ny proteinburk.. 1250 kalorier per portion. Det är väl rätt bra eller? är så dålig på detta. Men de flesta låg på ca 600 kalorier..

  • jaao
    Äldre 31 Jul 18:40
    #18
    AngelicaJohansson skrev 2009-07-31 18:16:55 följande:
    Vi har precis beställt en ny proteinburk.. 1250 kalorier per portion. Det är väl rätt bra eller? är så dålig på detta. Men de flesta låg på ca 600 kalorier..
    Ja, sådanna har jag druckit... min mage pallade inte det dock :( Ett tips... kompensera med extra vattenintag!
Svar på tråden Måste upp i vikt.