• Svar på tråden Tantvarning 5
  • Heloise

mera pengar åt Blomman!!

Vårt nya tillskott i familjen är alldeles underbar, och väldigt billig just nu. I natt hade hon ner alla 4 blommorna i vardagsrummet och 2 krukor gick sönder, dessutom vart inte blommorna så där jättelyckliga över att mosas. I morse städade jag upp allt och så vek jag tvätt och hörde en duns, då hade den lilla svarta knuffat ner den blomman som klarat sig bäst, så nu är den oxå krokig, avbruten och väldigt ledsen.

Annars är det mest full fart, inget eller ingen går säkert i vårt hem. Igår fick hon första vac-sprutan och hon väger 1.7kg.

De andra missarna tolererar henne men är inte direkt överförtjusta i sin lillasyster. Kan ju bero på att hon jagar dem och attackerar dem så fort de sticker fram nosen. Helt ljuvlig är hon dock och en stor källa till glädje.

I dag är panzer och jag i tidningen. Jag måste gå en sväng för jag är rätt förbannad och känner för att ha sönder saker men det blir så dyrt nu när Tirza oxå har sönder saker att jag får ta en promenad ist.

kram på er

btw Jag har hormonspiral och det är det bästa som finns, ingen mens men jag har fortfarande ägglossning( tillskillnad mot p-piller), den som uppfann hormonspiral borde få nobelpriset eller nått! CVisst gjorde det ont att sätta in den men med tanke på att jag slipper mensvärk 12 ggr om året så tar jag den 10 min smärtan varje dag i veckan.

• Heloise

Hormonerna i en hormonsprial påverkar inte äggstockarna, de gör slemhinnorna segare så att ägget inte kan fästa. Det är därför kvinnor i klimakteriet kan anv sig av hormonspiraler( deras slemhnnor blir oftast sköra), det är iaf vad barnmorskorna sa till mig, dessutom så "fungerar" din kropp som vanlig och tekniskt sätt kan man bli gravid samma dag som man tar ut spiralen.

Visst har jag kanske oxå fått ngr hårstrån( men kan ju inte säga om det är pga spiralen eller ålder eller nått annat) gått upp i vikt har jag säkert gjort, men jag var baske mig fet när jag satte in den så det är säkerligen självförvållat.

Men imorron ska jag boka tid för att ta ut den( fast inte än bara boka tid) känns lite nervöst och pirrigt måste jag säga.

• Sonja68
    Heloise skrev 2009-09-01 15:16:32 följande:
    Hormonerna i en hormonsprial påverkar inte äggstockarna, de gör slemhinnorna segare så att ägget inte kan fästa. Det är därför kvinnor i klimakteriet kan anv sig av hormonspiraler( deras slemhnnor blir oftast sköra), det är iaf vad barnmorskorna sa till mig, dessutom så "fungerar" din kropp som vanlig och tekniskt sätt kan man bli gravid samma dag som man tar ut spiralen. Visst har jag kanske oxå fått ngr hårstrån( men kan ju inte säga om det är pga spiralen eller ålder eller nått annat) gått upp i vikt har jag säkert gjort, men jag var baske mig fet när jag satte in den så det är säkerligen självförvållat.Men imorron ska jag boka tid för att ta ut den( fast inte än bara boka tid) känns lite nervöst och pirrigt måste jag säga.
    Tack snälla Heloise för infon. Ja, det verkar som att det är olika hur man reagerar. Men det lät ju bra att den inte påverkar ägglossningen!
    Och att du ska ta ut din... Projekt familjetillökning på G?
    Lycka till!
    Vem är du arg på, katten eller Panzer eller nån annan?
  • TinkerBelle

Jag var vaken och det va okej. Satte in efter att barn nummer två fötts. Det var efter som h-vetet började.
    Hade en sån kramp att jag trodde jag skulle föda barn igen.
    Att ta ut den var hemskt.
    Dessutom skickade dem hem mig omedel bums med påföljd att jag tuppa av på gatan.
    Mamma är gammal sjuksköterska och desstuom jobbade hon på gyn vid denna tidpunkt. Barnmorskan som tagit ut min sprial fick sig en avhyvling som hette duga.

Frulle skrev 2009-09-01 10:45:06 följande:
    Jag var sövd när min sattes in. Som tur var. Har hört att det ska göra ont.Jag satte in den i samband med en abort.Trodde aldrig i mitt liv att JAG skulle genomgå en abort..Im yours skrev 2009-09-01 10:37:03 följande:
  • Bobou

Heloise, men om den verkar lokalt i livmodern, hur hindrar man den då från att också påverka äggstockarna? De ligger ju liksom i närområdet. Jag tänker att det är det som händer med de som får problem av hormonspiral, för så mycket hormoner från spiralen borde inte gå ut i blodet tycker jag... *spånar*

• TinkerBelle

Tranbärssaft!!!
    Jag hinkar i mig tranbärssaft och citronvatten när jag får känningar.

Det som kommer ut sen är så surt så jag tror inget kan överleva.

Bobou skrev 2009-09-01 12:15:53 följande:
    Im yours skrev 2009-09-01 10:37:03 följande:
    Hahaha! Då kan jag tänka mig att de garvat på kundtjänst... Frulle, jag lyckades över helgen odla en hel koloni bananflugor i papperskorgen på jobbet. Äckelpäckel. Igår surrade de runt skärmen hela dagen men idag tror jag de börjar bli matta av hunger, som tur är. (Ja, jag tog såklart bort all flugmat...) Men jag slapp iaf trampa på dem på golvet!I'm yours, vad roligt att det går så bra med manusskrivandet!Idag är jag ynklig. Sitter och har känningar av en eventuellt annalkande urinvägsinfektion, och jag VILL INTE. Det är verkligen den värsta känslan i världen!!! Så jag bälgar i mig vatten och te och tog bussen till jobbet, hoppas det hjälper. Gjorde förresten en paj igår som jag gärna bjuder på! Äppelpaj med rosmarin och citron, någon? Finns vaniljsås också såklart!
  • TinkerBelle

Men akta dig så att det inte är en massa socker tillsatt!!!!
    Inte bra alls...

TinkerBelle skrev 2009-09-01 15:51:38 följande:
    Tranbärssaft!!!Jag hinkar i mig tranbärssaft och citronvatten när jag får känningar.Det som kommer ut sen är så surt så jag tror inget kan överleva.
  • TinkerBelle

Been there! Done that!
    Blev liksom ingen sex alls i slutändan och då kan man lika gärna vara utan...

Fjällbruttan skrev 2009-09-01 13:51:14 följande:
    Koppasspiralen blödde jag så jäkla mycket av och så kändes den och maken kände trådarna... eh.. ja, de stack honom... inte så fröjdefullt
  • TinkerBelle

Precis som Fjällbruttan skriver du är inte ensam.
    Har också varit där och jag skulle göra om det igen just för att saker och ting var som dem var.
    Det var när lill-skrutt var knappt ett år och jag sakta börjat inse att jag behövde komma bort från ärkeaset. Ett fjärde barn hade inte precis underlättat situationen.

Frulle skrev 2009-09-01 10:45:06 följande:
    Jag var sövd när min sattes in. Som tur var. Har hört att det ska göra ont.Jag satte in den i samband med en abort.Trodde aldrig i mitt liv att JAG skulle genomgå en abort..Im yours skrev 2009-09-01 10:37:03 följande:
  • TinkerBelle

Ojoj! Nu tror jag jag läst ikapp.
    Ni är så himla aktiva när man är borta.

Måste gnälla lite å min vänninas vägnar (som omväxling till mina egan familjeproblem) hon ksulel ha snittats idag. Det här är samma vännina vars bebis inte har utvecklats som den ska.

Fick sms för en stund sedan att dem blivit hemskickade imorse.
    Kan tillägga att hon var jääättte nervös igår eftersom sannolikheten att barnet överlever är bara 50% så hon sov med stäörsta säkerhet inte mycket.
    Anledningen till att dem blev hemskickade var att lungmaskinen som behövdes till bebisen är upptagen.....till patienter som har influensan.
    Dem har ny tid på torsdag.
    Undrar just hur sjukhuset tänkt lösa det här?

Dem kan inte förlösa hemme utan att dem har lungmaskin eftersom bebisen kan tänkas behöva den. Och dem kan inte vänta så länge till eftersom bebisens lungor och hjärta inte klarar den påfrestning som en normal förlossning innebär...

Svar på tråden Tantvarning 5