• papriken

Gör man så?

Jag mottog i dagarna en inbjudan till min brors bröllop. Ca. 10 mil härifrån, kyrka sedan restaurangmiddag som kostar 500kr/pp exkl dryck. (!!) De hade inte ens hört av sig för att kolla om vi kunde det datumet nu mitt i semestertider..

Gör man så? är det inte lite märkligt?
    DYRT eller ska jag bara sluta gnälla? :)

• Svar på tråden Gör man så?
  • 090208

Word!

passionsblomman skrev 2009-06-17 13:17:48 följande:
    Jo, du skrev det, men att han räknat fel så att ni skulle lägga på mera. Du har också flera ggr både sagt att det är nästan 7-siffrigt, samtidigt som du minst lika många ggr sagt att du aldrig skulle säga vad ni lägger.Ni kommer ju alldeles uppenbart att bränna närmare en miljon kronor på att fira ert bröllop.Det måste väl vara vad nästan7-siffrigt innebär.Vad jag inte förstår är att du efterbara ett par timmar på forumet hunnit skaffa dig en så grundlig uppfattning om hur alla här gör och tänker.och hur du kunnat bli"trött på att läsa om" vare sig ditten eller datten när du är ny?Eller hur du kan veta att folk tycker du ska skicka pengarna tiill afrika istället samtidigt som du är säker på att den som undrar hur du tänker bara är avundsjuk.Du stormar fram med dunder och brak i flera trådar samtidigt där du rasar (för att använda ett kvällstidningsuttryck) över folks förfärliga beteende, samtidigt som du verkligen tar alla chanser att flasha det flådiga livets detaljer, så var inte så förvånad om folk undrar vem du är, vart du helt plötsligt kom ifrån och om du verkligen är på riktgt, för dina olika berättelser går i mycket rätt låmgt utanpå vad de flesta ens föreställer sig. Som att din man friade genom att komma ridande på en vit häst i peken efter att dina vänner kidnappat dig och ställde till med värsta festen för er.Jag säger inte att du inte ska säga vad du tycker. Men jag säger -igen-att du har mycket att vinna på att ta det lite piano i början, lära känna folk och också tänka på HUR du säger vad du tycker.Din tråd om lyxbröllop tex, är tillsin första halva bara en fet smäll på käften till alla som inte har ett lyxbröllop. Den är ingalunda bara en glatt startad intressetråd, utan i högsta grad värderande och hela rubriken är såpass uppseendeväckande att de flesta antagligen kollar vaffan det DÄR var nu då.Det tror jag du fattar egentligen och det gör migundersam över dina egentliga syften.
  • Babajaga

Jag tycker att det är konstigt och småaktigt att inte "Mindag" kan få lufta hur hon blir friad till, hur hennes bröllop kommer att kosta och gå till utan att bli påhoppad. Jo, jag tycker att det luktar "svensk avundsjuka" långa vägar!! Varför inte bli glada och gratulera "Mindag" till att hon fick ett härligt romantisk frieri samt att hon har råd att ha sitt drömbröllop? Nej, jag säger bara GRATTIS "Mindag". Får hon inte berätta om sitt frieri för att det inte liknar andras frieri? Trist, tycker jag. Andras frieri blir väl inte sämre bara för att "Mindag" fick sitt drömfrieri? Huvudsaken är väl att det är den man älskar som friar?

• MV85

kermit100 skrev 2009-06-15 22:04:21 följande:

Varför är det ok att ta betalt för andra fester som studentfest och födelsedagsfest, de blir man ju också "bjuden" till. Skulle ni som tycker att det är fel med kuvertavgift vägra gå på de också? Personligen tycker jag att man gör det som passar en bäst, de som väljer att inte komma trotts en avgift vill man kanske egentligen inte ha där heller.
    Jag har aldrig varit med om att någon tagit betalt för någon annan form av fest, inte heller för en bröllopsmiddag.
    Istället anpassar alla det de bjuder på efter plånboken.
    Det som jag är van att man kan få betala är om man vill ha alkohol då det inte ligger i våra vanor att bjuda på detta, utan enbart alkoholfria alternativ.

Enda gången man betalar själv är om man går ut på restaurang och firar någon som fyller år eller liknande - där var och en väljer själva vad de vill äta från ordinarie meny.

Till TS: Nej, jag tycker inte man gör så men jag hade ändå gått utan att säga något till mina syskons bröllop. En kompis där emot hade jag med största sannorlikhet tackat nej pga ekonomiska skäl.
    Angående kort förvarning tycker jag inte det är konstigt alls då jag inte förstår varför man ska meddela alla ev. gäster om att det ska bli bröllop innan det är dags att bjuda in dem. Ev. i så fall om det är personer man vet är väldigt upptagna eller att det är långt att åka så kan man skicka "save the date" 6-8 månader innan för att förvarna.
    Jag hade dock inte behövt göra det för familjen, de hade ställt in vad som var för att komma - oavsett hur dyrt det blev för dem.
  • MV85
    mindag2009 skrev 2009-06-17 13:35:46 följande:
    Håller precis på att ladda upp bilderna från min förlovning så då kan ni få se med egna ögon när min blivande sitter på hästryggen.
    Jag väntar fortfarande på de där bilderna som höll på att laddas upp för ett par veckor sedan.
    Inte för jag inte tror dig, utan för jag helt enkelt vill se det så storslagna frieriet.
    Själv fick jag mitt drömfrieri så alltid kul att se andra som fått sina - om det finns bildbevis vilket det alltså ska göra här.
  • lillalyckan

För att svara på en sak som TS frågade...
    Jag har många gånger varit med om att man är ett gäng, inte nödvändigtvis jättemånga men säg 10-15 som ska gå på restaurang. När man då vill boka bord så får man väldigt ofta bara välja på kanske 2 max 3 maträtter för att det ska bli lättare för köket. Ska man då fira bröllop (vilket antagligen innebär en del gäster) så är det inte konstigt om restaurangen har som regel att menyn ska vara klar innan så att de hinner förbereda så att alla får sin mat samtidigt. Så det behöver inte vara brudparet som har bestämt att det ska vara så.

Vad gäller olika former av kuvertavgift så tycker jag att så länge det framgår tydligt i inbjudan vad som ingår så är det väl upp till var och en om man vill komma elle inte.

En sak till... (kan inte låta bli... ) Har en vän som också planerar bröllop. När jag berättade att vi väntar två år för att få ihop alla pengar vi vill så tittade hon frågande på mig. Deras sed är så att de ställer till med en stooor fest. Alla gäster har med sig pengar istället för presenter (runt 1000-1500 :- pp) och festen betalas dagen efter med pengarna som brudparet fick av gästerna. En föregångare till vår kuvertavgift?

• thildamy

jo man kan visst göra så har jag märkt..

min bror ska även han gifta sig strax efter oss och dom ska ha kuvert avg. ca 4-500kr tror jag det skulle vara och vi måste åka 170 mil tur och retur för det dessutom... så det kommer kännas i börsen och dessutom hade vi tänkt sticka på smekmånad då (enda gången vi hade haft barnvakt tillgänglig ,men det sket sig.)

• Nordiskbrud

MV85 - bara en liten OT-pasus ang tex studentfester som kostar. I Stockholm är det väldigt vanligt att några personer går ihop och ordnar studentskivor månader/veckor innan studentdagen ute på hyrd restaurang el dyl och att man då tar betalt för dem (på samma sätt som man i andra städer får betala för studentfester som anordnas av tex skolan med middag och dans, enda skillnaden är att det här istället är privatpersoner som anordnar. Det är alltså inte fråga om att ta betalt av de som kommer hem efter studentfirandet för att fira den nybakade studenten ).

• Cackis

MV85 skrev 2009-07-05 13:56:07 följande:

kermit100 skrev 2009-06-15 22:04:21 följande:
    Jag har aldrig varit med om att någon tagit betalt för någon annan form av fest, inte heller för en bröllopsmiddag.Istället anpassar alla det de bjuder på efter plånboken.
    Jag har varit en disputationsfest där vi fick betala kuvertavgift, 400 kronorx2. Sen tillkom tågresa, 2400 kronor, hotellnatt 1000, present till doktoranden 600 spänn. Totalt lade vi ut 4800 kronor på festen - så det sved!. Sen har jag även varit på bröllop med kuvertavgift - dock en ganska låg sådan: cirka 250 kronor.

Men jag har faktiskt inga som helst problem med kuvertavgifter.
  • londontjejen

Maste saga att jag tycker det dar med kuvert middagar ar valdigt markligt. Att be sina gaster betala for sin egen mat och dricka.Hade jag blivit bjuden pa ett sant brollop hade jag tackat nej.
    Sen maste jag oxa saga att jag tycker det ar konstigt att alla har sa mycket synpunkter pa mindag2009. Tror oxa att det ar den svenska avundsjukan om det ar sa hon vill ha det sa varfor inte. Lamna henne ifred det borjar bli tjatigt med allas asikter om henne.

• ario

Shit,,,men mindag2009 blir ju uppäten här, har läst alla inlägg!!

Wow, detta känns ju som mobbning härinne!

Svar på tråden Gör man så?