kermit100 skrev 2009-06-15 22:04:21 följande:
Varför är det ok att ta betalt för andra fester som studentfest och födelsedagsfest, de blir man ju också "bjuden" till. Skulle ni som tycker att det är fel med kuvertavgift vägra gå på de också? Personligen tycker jag att man gör det som passar en bäst, de som väljer att inte komma trotts en avgift vill man kanske egentligen inte ha där heller.
Jag har aldrig varit med om att någon tagit betalt för någon annan form av fest, inte heller för en bröllopsmiddag.
Istället anpassar alla det de bjuder på efter plånboken.
Det som jag är van att man kan få betala är om man vill ha alkohol då det inte ligger i våra vanor att bjuda på detta, utan enbart alkoholfria alternativ.
Enda gången man betalar själv är om man går ut på restaurang och firar någon som fyller år eller liknande - där var och en väljer själva vad de vill äta från ordinarie meny.
Till TS: Nej, jag tycker inte man gör så men jag hade ändå gått utan att säga något till mina syskons bröllop. En kompis där emot hade jag med största sannorlikhet tackat nej pga ekonomiska skäl.
Angående kort förvarning tycker jag inte det är konstigt alls då jag inte förstår varför man ska meddela alla ev. gäster om att det ska bli bröllop innan det är dags att bjuda in dem. Ev. i så fall om det är personer man vet är väldigt upptagna eller att det är långt att åka så kan man skicka "save the date" 6-8 månader innan för att förvarna.
Jag hade dock inte behövt göra det för familjen, de hade ställt in vad som var för att komma - oavsett hur dyrt det blev för dem.