• papriken

Gör man så?

Jag mottog i dagarna en inbjudan till min brors bröllop. Ca. 10 mil härifrån, kyrka sedan restaurangmiddag som kostar 500kr/pp exkl dryck. (!!) De hade inte ens hört av sig för att kolla om vi kunde det datumet nu mitt i semestertider..

Gör man så? är det inte lite märkligt?
    DYRT eller ska jag bara sluta gnälla? :)

• Svar på tråden Gör man så?
  • mindag2009
    agtiwi skrev 2009-06-17 11:38:41 följande:
    Det är så lätt att fördöma andra om man själv har det bra. Faktum är att du mindag2009 i den här tråden försöker få det att framstå att ni är så duktiga och betalar allt själva. I nästa tråd står det att läsa att din pappa betalar en stor del av ert bröllop. Konstigt man kan få det som man vill då!! I så fall har jag mer anledning att vara stolt än vad du har. Vi betalar hela vårt bröllop själva, har fest en kväll, bjuder på allt men kör en budget variant. Vem vet, om inte din pappa betalat så hade du kanske inte haft lika lätt att klanka på andra.
    Jag tycker verkligen inte att jag klankar på andra. Men det kan ju inte finnas någonstans annars i världen att man tar betalt för sitt bröllop.
  • Ore
    kullaberg skrev 2009-06-17 07:21:57 följande:
    MEN, när det gäller kuvertavgift; Vad jag vet är ju då att man inte önskar sig presenter utan istället tar denna avgift för middagen. Jag ser då direkt ingen skillnad på om man lägger 500 kr för middagen eller 500 kr för en present att ta med sig till paret. Och man kanske väljer att ta kuvertavgift istället för knytkalas (som för övrigt är en bra idé) för att man vill ha en middag på ett speciellt ställe.
    Jag ser en stor skillnad i huruvida man tvingas betala 500 kr istället för present, om man tänkt sig lägga 200 kr på present.

Vill man ha middagen på ett särskilt ställe bör man se till att ha råd med det, eller anpassa sig efter den verklighet man lever i.

Min åsikt, jag vet att alla inte håller med.

I övrigt skulle jag gärna hjälpa till att ordna ett knytkalasbröllop, dvs mina vänner skulle inte behöva alla ta med sig grejer, hade räckt att fråga ett antal, skulle varit glad att hjälpa till.
  • mindag2009
    Ore skrev 2009-06-17 12:04:06 följande:
    Jag ser en stor skillnad i huruvida man tvingas betala 500 kr istället för present, om man tänkt sig lägga 200 kr på present. Vill man ha middagen på ett särskilt ställe bör man se till att ha råd med det, eller anpassa sig efter den verklighet man lever i. Min åsikt, jag vet att alla inte håller med. I övrigt skulle jag gärna hjälpa till att ordna ett knytkalasbröllop, dvs mina vänner skulle inte behöva alla ta med sig grejer, hade räckt att fråga ett antal, skulle varit glad att hjälpa till.
    Kunde inte ha "sagt" det bättre själv.
  • didis

Skrev du inte i en annan tråd att han betalar ungefär hälften?

mindag2009 skrev 2009-06-17 11:55:50 följande:
    Jag har aldrig skrivit att han betalar en STOR del. Han betalar en del av bröllopet!
  • Snäckan4

Det finns jättemånga länder där det är kutym med kuvertavgift och det är även extremt vanligt att gästerna istället för present sätter in pengar direkt på brudparets konto. Vi kommer inte att ta kuvertavgift utan bjuda på allt men det är bara för att det är så vi vill ha det. Hade vi valt att ha kuvertavgift så tror jag nog att jag hade kännt mig lite nedklankad pga vissa av dina kommentarer. Om valet för oss hade stått mellan att ha kuvertavgift eller att våra föräldrar skulle betala VÅRT bröllop hade jag definitivt valt kuvertavgift. Det är ju faktiskt så att du har andra som betalar ditt bröllop så att säga till de som tar kuvertavgift att det är fruktansvärt av dem att låta andra betala deras bröllop rimmar lite illa tycker jag.

mindag2009 skrev 2009-06-17 11:57:24 följande:
    Jag tycker verkligen inte att jag klankar på andra. Men det kan ju inte finnas någonstans annars i världen att man tar betalt för sitt bröllop.
  • Villemoa

Bra skrivet Blomman!!

passionsblomman skrev 2009-06-16 20:37:19 följande:
    Det du just missade, som inte handlar om avundsjuka är att du sa "men det har man ju buffert för" som om det vore självklart att alla har det-en buffert alltså.Det är här det blir känsligt för alla som inte har din ekonomi.Häromsistens skrev en tjej som skulle ha 300 i kuvertavgift att"har man inte det att betala så bor man ju på gatan"Jag blev så jävla arg på henne då att jag lovar dig att hade hon stått framför mig hade jag örfilat upp flicksnärtan och lärt henne veta hut.Det sa jag också, vilket genast resutlerade i att jag blev anklagad för att slå alla som inte tycker som jag. Jag är inte avundsjuk på dig utan tycker det är roligt att du kan fira er kärlek som ni vill.Det som är viktigt att komma ihåg är att det inte als är en fråga om prioriteringar för alla, utan för flertalet handlar det mer om att man är tvungen att vända och vrida på sina slantar, både till vardags och till fest.Då sticker inlägg om vad "man väl har" i ögonen.Jag tror att folk väntar sig att du ska ha en viss insikt om att du faktskt har det VÄLDIGT bra. Inte skämmas för det, men inte få för dig att alla kunde haft det du har.Likaväl som jag tror att det är svårt för många att ens fatta hur mycket du uppenbart har att röra dig med, lika svårt tror jag faktiskt du har att sätta dig in i den bistra verkligheten för stora flertalet låginkomsttagare, sjukpensionärer, arbetslösa osv.Det finns förmögna människor på nära håll i min släkt och hur underbart gulliga de än är, så blir det ibland pinsamt uppenbart att verkligheterna är väsenskilda för oss på vissa punkter. Ibland gör sådant ont. Ibland skapar det avstånd.Som tur är i vårt fall, så är tillexempel jag oerhört rakt på sak med vissa saker. Vilket har underlättat.Vifta inte bort andra medlemmars känslor med huvudskakningar och klyschor som "avundsjuka"om du inte vill skapa riktigt dålig stämning, är mitt stilla råd så här i bebisstadiet av ditt medlemskap här.
  • mindag2009
    didis skrev 2009-06-17 12:22:26 följande:
    Skrev du inte i en annan tråd att han betalar ungefär hälften?
    Nej det stämmer verkligen inte!
    Han betalar EN DEL av bröllopet.
    Han betalar ca 200 tusen resten betalar vi, men vad resten är tänker jag inte berätta.
  • mindag2009

Men för hundarade gången min pappa betalar inte för hela vårt bröllop! Han vill men han får inte. Våran tradition i släkten är att brudens föräldrar betalar för bröllopet, men det vägrar vi så han får bara betala en del.
    Sen så är detta ju ett öppet forum där alla ska kunna säga vad man tycker och tänker. Eller ska man hålla tyst för att någon annan kan ta illa upp?

Snäckan4 skrev 2009-06-17 12:41:18 följande:
    Det finns jättemånga länder där det är kutym med kuvertavgift och det är även extremt vanligt att gästerna istället för present sätter in pengar direkt på brudparets konto. Vi kommer inte att ta kuvertavgift utan bjuda på allt men det är bara för att det är så vi vill ha det. Hade vi valt att ha kuvertavgift så tror jag nog att jag hade kännt mig lite nedklankad pga vissa av dina kommentarer. Om valet för oss hade stått mellan att ha kuvertavgift eller att våra föräldrar skulle betala VÅRT bröllop hade jag definitivt valt kuvertavgift. Det är ju faktiskt så att du har andra som betalar ditt bröllop så att säga till de som tar kuvertavgift att det är fruktansvärt av dem att låta andra betala deras bröllop rimmar lite illa tycker jag.
  • kermit100

Det verkar visst vara svårt att hålla reda på vad man skriver vart! Jag har också läst tråden där mingag2009 skriver att hennes far betalar hälften.

• didis

Ok. Citerar dig i en annan tråd:

"Vi kommer att göra så här: Pappa betalar 230 tusen, vi lägger 250 tusen och sen så lånar vi 100 från min mans egna företag.
    Men de pengarna går inte riktigt bröllopet, för vi vill åka till vårat nybyggda hus i Thailand på bröllops resa. Men om vi inte tar lånet kommer inte huset vara klart"

Det låter som ungefär hälften för mig.

mindag2009 skrev 2009-06-17 12:55:46 följande:
    Nej det stämmer verkligen inte!Han betalar EN DEL av bröllopet. Han betalar ca 200 tusen resten betalar vi, men vad resten är tänker jag inte berätta.
Svar på tråden Gör man så?