• papriken

Gör man så?

Jag mottog i dagarna en inbjudan till min brors bröllop. Ca. 10 mil härifrån, kyrka sedan restaurangmiddag som kostar 500kr/pp exkl dryck. (!!) De hade inte ens hört av sig för att kolla om vi kunde det datumet nu mitt i semestertider..

Gör man så? är det inte lite märkligt?
    DYRT eller ska jag bara sluta gnälla? :)

• Svar på tråden Gör man så?
  • MimmiMama
    mindag2009 skrev 2009-06-16 19:00:56 följande:
    Men det har man ju en buffert för! Vi rör ju inte våran buffert för att kunna få det bröllopet vi vill ha.
    Skönt för er att ha en sådan buffert men tyvärr har inte alla en sådan stor buffert.
    Men vi har råd att gifta oss och gör det utifrån våra förutsättningar
  • mindag2009

Men om man inte ens har en buffert, så kanske man ska vänta lite med att gifta sig och spara ihop till en sådan först.

Som jag har sagt flera flera gånger nu att det enda jag tycker är fel är att ta betalat för en fest man "bjuder" på. Det gör man bara inte!
    Då är det bättre att ha knytkalas och att alla betalar och väljer vad man vill äta.

passionsblomman skrev 2009-06-16 20:37:19 följande:
    Det du just missade, som inte handlar om avundsjuka är att du sa "men det har man ju buffert för" som om det vore självklart att alla har det-en buffert alltså.Det är här det blir känsligt för alla som inte har din ekonomi.Häromsistens skrev en tjej som skulle ha 300 i kuvertavgift att"har man inte det att betala så bor man ju på gatan"Jag blev så jävla arg på henne då att jag lovar dig att hade hon stått framför mig hade jag örfilat upp flicksnärtan och lärt henne veta hut.Det sa jag också, vilket genast resutlerade i att jag blev anklagad för att slå alla som inte tycker som jag. Jag är inte avundsjuk på dig utan tycker det är roligt att du kan fira er kärlek som ni vill.Det som är viktigt att komma ihåg är att det inte als är en fråga om prioriteringar för alla, utan för flertalet handlar det mer om att man är tvungen att vända och vrida på sina slantar, både till vardags och till fest.Då sticker inlägg om vad "man väl har" i ögonen.Jag tror att folk väntar sig att du ska ha en viss insikt om att du faktskt har det VÄLDIGT bra. Inte skämmas för det, men inte få för dig att alla kunde haft det du har.Likaväl som jag tror att det är svårt för många att ens fatta hur mycket du uppenbart har att röra dig med, lika svårt tror jag faktiskt du har att sätta dig in i den bistra verkligheten för stora flertalet låginkomsttagare, sjukpensionärer, arbetslösa osv.Det finns förmögna människor på nära håll i min släkt och hur underbart gulliga de än är, så blir det ibland pinsamt uppenbart att verkligheterna är väsenskilda för oss på vissa punkter. Ibland gör sådant ont. Ibland skapar det avstånd.Som tur är i vårt fall, så är tillexempel jag oerhört rakt på sak med vissa saker. Vilket har underlättat.Vifta inte bort andra medlemmars känslor med huvudskakningar och klyschor som "avundsjuka"om du inte vill skapa riktigt dålig stämning, är mitt stilla råd så här i bebisstadiet av ditt medlemskap här.
  • Birana

Ja du, man hör inte direkt av sig till en annan för att kolla om datumet passar dig. Det är en bokad fest som du är bjuden på inte en fest som du får vara med och bestämma på. Inte elakt menat men jag tror att du förstår vad jag menar.

De där med dyrt. Alla gör ju så olika. Jag skulle aldrig ta ut avgift för mitt bröllop, då har jag helre inget bröllop men det finns de som väljer att göra det.

Du får helt enkelt bestämma dig om du kan gå eller ej.

• kullaberg
    mindag2009 skrev 2009-06-16 21:40:24 följande:
    Men om man inte ens har en buffert, så kanske man ska vänta lite med att gifta sig och spara ihop till en sådan först.Som jag har sagt flera flera gånger nu att det enda jag tycker är fel är att ta betalat för en fest man "bjuder" på. Det gör man bara inte!Då är det bättre att ha knytkalas och att alla betalar och väljer vad man vill äta.
    Men som så många andra sagt tidigare; Man kan kanske inte vänta av olika anledningar. Eller vissa kanske aldrig ens lyckas spara ihop till denna buffert, hur länge de än väntar... Jag är inte heller avundsjuk på dig, jag är snarare glad för din skull att du har det så bra som du har det och att du verkligen kan få ditt drömbröllop! Men alla har inte samma möjligheter.

MEN, när det gäller kuvertavgift; Vad jag vet är ju då att man inte önskar sig presenter utan istället tar denna avgift för middagen. Jag ser då direkt ingen skillnad på om man lägger 500 kr för middagen eller 500 kr för en present att ta med sig till paret. Och man kanske väljer att ta kuvertavgift istället för knytkalas (som för övrigt är en bra idé) för att man vill ha en middag på ett speciellt ställe.
    Jag vill än en gång bara poängtera att alla är olika och vi har alla olika förutsättningar för hur vi kan planera vårt bröllop. Därmed tycker jag inte vi ska döma ut varandra utan acceptera att vissa vill bränna upp mot miljonen för sitt bröllop och vissa vill (måste?) ta ut en kuvertavgift. Svårare än så bör det väl inte vara?
  • agtiwi

Kan mest konstatera att om alla ska ta med sin egen mat så kostar det ju gästerna likt förbannat. Är det då inte enklare att betala en liten kuvertavgift i stället för att släpa runt på maten? Vi kommer inte ha kuvertavgift och det är vårat val, hur alla andra väljer att göra inför sina bröllop skiter jag fullständigt i. Jag har större problem i livet att bry mig i.

• Aleta

Om man har råd att betala kuvertavgiften så tycker jag att man ska gå på bröllopet. Livet är alldeles för kort för att låta bli av principskäl.

Sedan kan man avråda vänner som ber om råd och låta bli att ha det själv om man inte tycker om det.

• mindag2009
    agtiwi skrev 2009-06-17 08:00:57 följande:
    Kan mest konstatera att om alla ska ta med sin egen mat så kostar det ju gästerna likt förbannat. Är det då inte enklare att betala en liten kuvertavgift i stället för att släpa runt på maten? Vi kommer inte ha kuvertavgift och det är vårat val, hur alla andra väljer att göra inför sina bröllop skiter jag fullständigt i. Jag har större problem i livet att bry mig i.
    Ja men då var man ju själv välja vad man vill äta!
    Som jag har sagt förut så betalar jag bara för maten jag själv bestämmer att jag vill äta.
  • mindag2009
    Aleta skrev 2009-06-17 09:32:35 följande:
    Om man har råd att betala kuvertavgiften så tycker jag att man ska gå på bröllopet. Livet är alldeles för kort för att låta bli av principskäl.Sedan kan man avråda vänner som ber om råd och låta bli att ha det själv om man inte tycker om det.
    Jag skulle för det ALDRIG gå på ett betal-bröllop. Då känns det som att vi är bara dit bjudna för att betala för deras fest!
    Om det skulle vara någon nära vän eller anhörig skulle jag faktiskt ringa upp och fråga hur mycket det skulle kosta och be om kontonr. Vill inte att någon i min närhet ska skämma ut sig så.
  • agtiwi

Det är så lätt att fördöma andra om man själv har det bra. Faktum är att du mindag2009 i den här tråden försöker få det att framstå att ni är så duktiga och betalar allt själva. I nästa tråd står det att läsa att din pappa betalar en stor del av ert bröllop. Konstigt man kan få det som man vill då!!
    I så fall har jag mer anledning att vara stolt än vad du har. Vi betalar hela vårt bröllop själva, har fest en kväll, bjuder på allt men kör en budget variant. Vem vet, om inte din pappa betalat så hade du kanske inte haft lika lätt att klanka på andra.

• mindag2009
    agtiwi skrev 2009-06-17 11:38:41 följande:
    Det är så lätt att fördöma andra om man själv har det bra. Faktum är att du mindag2009 i den här tråden försöker få det att framstå att ni är så duktiga och betalar allt själva. I nästa tråd står det att läsa att din pappa betalar en stor del av ert bröllop. Konstigt man kan få det som man vill då!! I så fall har jag mer anledning att vara stolt än vad du har. Vi betalar hela vårt bröllop själva, har fest en kväll, bjuder på allt men kör en budget variant. Vem vet, om inte din pappa betalat så hade du kanske inte haft lika lätt att klanka på andra.
    Jag har aldrig skrivit att han betalar en STOR del. Han betalar en del av bröllopet!
Svar på tråden Gör man så?