mindag2009 skrev 2009-06-16 21:40:24 följande:
Men om man inte ens har en buffert, så kanske man ska vänta lite med att gifta sig och spara ihop till en sådan först.Som jag har sagt flera flera gånger nu att det enda jag tycker är fel är att ta betalat för en fest man "bjuder" på. Det gör man bara inte!Då är det bättre att ha knytkalas och att alla betalar och väljer vad man vill äta.
Men som så många andra sagt tidigare; Man kan kanske inte vänta av olika anledningar. Eller vissa kanske aldrig ens lyckas spara ihop till denna buffert, hur länge de än väntar... Jag är inte heller avundsjuk på dig, jag är snarare glad för din skull att du har det så bra som du har det och att du verkligen kan få ditt drömbröllop! Men alla har inte samma möjligheter.
MEN, när det gäller kuvertavgift; Vad jag vet är ju då att man inte önskar sig presenter utan istället tar denna avgift för middagen. Jag ser då direkt ingen skillnad på om man lägger 500 kr för middagen eller 500 kr för en present att ta med sig till paret. Och man kanske väljer att ta kuvertavgift istället för knytkalas (som för övrigt är en bra idé) för att man vill ha en middag på ett speciellt ställe.
Jag vill än en gång bara poängtera att alla är olika och vi har alla olika förutsättningar för hur vi kan planera vårt bröllop. Därmed tycker jag inte vi ska döma ut varandra utan acceptera att vissa vill bränna upp mot miljonen för sitt bröllop och vissa vill (måste?) ta ut en kuvertavgift. Svårare än så bör det väl inte vara?