• pandis­81
    Äldre 31 May 19:13
    13781 visningar
    35 svar
    35
    13781

    vad ska man äta/inte äta vid vikt nedgång.

    Det finns så många olika trådar och tips på vad man ska äta och inte äta när man ska gå ned i vikt.
    Nu vill jag få in alla tips på vad man ska äta och inte äta så att jag lyckas gå ner dom kilona som jag verkligen vill gå ner inför dagen D.

    Det får gärna vara saker som passar både brud och brudgrum då vi båda kan behöva lite hjälp.

    Och alla tips är verkligen välkomna så bomba på.

  • Svar på tråden vad ska man äta/inte äta vid vikt nedgång.
  • MV85
    Äldre 31 May 19:27
    #1

    Det finns många teorier och filosofier kring det här med mat, men det enda svar alla är överens om när det gäller viktminskning är att äta färre kallorier än du gör av med.
    Vet inte hur många olika läkare och dietister jag pratat med och det är det enda de har gemensamt... Ät så varierat som möjligt, inte överdrivet åt något håll o färre kallorier än du gör av med...

  • pandis­81
    Äldre 31 May 19:44
    #2

    Okej.

    Vad är det som innehåller lite med kalorier ???
    Kan ni ge några tips.
    Vad är nyttigt som bas??
    Kött,kyckling,köttfärs (nöt??)


    MV85 skrev 2009-05-31 19:27:51 följande:
    Det finns många teorier och filosofier kring det här med mat, men det enda svar alla är överens om när det gäller viktminskning är att äta färre kallorier än du gör av med.Vet inte hur många olika läkare och dietister jag pratat med och det är det enda de har gemensamt... Ät så varierat som möjligt, inte överdrivet åt något håll o färre kallorier än du gör av med...
  • Ysolla
    Äldre 31 May 20:07
    #3

    Jag kollade på oprah för flera år sen då hennes dietist var med.
    Då sa han att för att gå ner i vikt måste man liksom hinna bli hungrig mellan måltiderna.
    det är när man har det där jag-är-så-himmla-sugen-på-nått-men-är-inte-riktigt-hungrig-än känslan som kroppen tar av fettreserverna.
    Jag har ju tidigare hört att man ska äta ver tredeje timme och kört på det, men har inte gått ner.
    Sen testa jag detta och åt inget förren jag faktiskt var hungrig, och jag har hittils gått ner 13 kilo.
    Jag äter kanske var 4-5 timme.
    fast det är verkligen jättesvårt att inte småäta!

    Sen äter jag ganska nyttig mat. Mycket lax och kyckling m.m

  • pandis­81
    Äldre 31 May 20:11
    #4

    Men vad äter du mer än kyckling och lax. ??
    vad har du för tillbehör och vad äter du inte förutom god och sånt. ???

    Får man äta pasta,potatis och vad har man till maten om man inte får äta det ??
    Är det bara grönsaker till ??
    Äter man alla grönsaker eller bara vissa. ??


    Ysolla skrev 2009-05-31 20:07:17 följande:
    Jag kollade på oprah för flera år sen då hennes dietist var med.Då sa han att för att gå ner i vikt måste man liksom hinna bli hungrig mellan måltiderna.det är när man har det där jag-är-så-himmla-sugen-på-nått-men- är-inte-riktigt-hungrig-än känslan som kroppen tar av fettreserverna.Jag har ju tidigare hört att man ska äta ver tredeje timme och kört på det, men har inte gått ner.Sen testa jag detta och åt inget förren jag faktiskt var hungrig, och jag har hittils gått ner 13 kilo.Jag äter kanske var 4-5 timme.fast det är verkligen jättesvårt att inte småäta!Sen äter jag ganska nyttig mat. Mycket lax och kyckling m.m
  • b2b09
    Äldre 31 May 20:12
    #5

    Det är väl väldigt olika vad som fungerar och inte fungerar.
    Man måste nog hitta någonting som passar en själv... Du kanske ska prova dig fram litegrann.
    För min del passar GI mig utmärkt (lite kolhydrater och mycket protein + grönsaker)
    Kör det lite i omgångar när jag har lust och det fungerar....=) Men som sagt, inte för alla....
    Sen tror jag verkligen att MOTIONEN är A och O.
    Rör på dig, så går du ner...och framförallt så mår du bra!
    Lycka till!

  • MV85
    Äldre 31 May 20:24
    #6
    Ysolla skrev 2009-05-31 20:07:17 följande:
    Jag kollade på oprah för flera år sen då hennes dietist var med.Då sa han att för att gå ner i vikt måste man liksom hinna bli hungrig mellan måltiderna.det är när man har det där jag-är-så-himmla-sugen-på-nått-men- är-inte-riktigt-hungrig-än känslan som kroppen tar av fettreserverna.Jag har ju tidigare hört att man ska äta ver tredeje timme och kört på det, men har inte gått ner.Sen testa jag detta och åt inget förren jag faktiskt var hungrig, och jag har hittils gått ner 13 kilo.Jag äter kanske var 4-5 timme.fast det är verkligen jättesvårt att inte småäta!Sen äter jag ganska nyttig mat. Mycket lax och kyckling m.m
    hahaha då skulle jag äta var tredje dag! Funkar inte alls för mig... Jag måste äta efter klockan - o då äter jag var 4-6timma..
  • Ysolla
    Äldre 31 May 20:25
    #7

    alltså jag utesluter verkligen ingenting.
    Om jag förbjuder mig att äta vissa saker så är det det enda jag går och är sugen på och då blir jag galen haha.
    Jag bara går efter att lyssna på kroppens signaler.
    Jag tänker helt enkelt på att äta när jag är hungrig och slutar äta när jag blir mätt.
    Sen äter jag pizza ibland och skräpmat...just nu är jag inne i en period där gorbys piroger är det bästa jag vet och det är ju inte nyttigt alls hehe

  • Ysolla
    Äldre 31 May 20:25
    #8

    alltså jag utesluter verkligen ingenting.
    Om jag förbjuder mig att äta vissa saker så är det det enda jag går och är sugen på och då blir jag galen haha.
    Jag bara går efter att lyssna på kroppens signaler.
    Jag tänker helt enkelt på att äta när jag är hungrig och slutar äta när jag blir mätt.
    Sen äter jag pizza ibland och skräpmat...just nu är jag inne i en period där gorbys piroger är det bästa jag vet och det är ju inte nyttigt alls hehe

  • MV85
    Äldre 31 May 20:32
    #9
    pandis81 skrev 2009-05-31 19:44:00 följande:
    Okej. Vad är det som innehåller lite med kalorier ??? Kan ni ge några tips. Vad är nyttigt som bas?? Kött,kyckling,köttfärs (nöt??)
    Kyckling, fisk och nötkött innehåller generellt lite fett. Kyckling ska man inte äta skinnet, nötkött väljer man magra bitar - det syns vilka som har fett (vitt) insprängt i sig... All fisk är bra, då fet fisk innehåller nyttigt fett som man inte blir tjock av.
    Grönsaker kan man inte äta för mycket (utom möjligen morötter och paprika som är väldigt sött)
    Potatis innehåller mycket kolhydrater (socker) men fungerar utmärkt som komplement till en måltid.
    Välj fullkornspasta istället för vit pasta, för även om de nu kommit fram till att blodsockret påverkas likadant av båda sorterna så håller man sig mätt längre och blir det av mindre mängd om man äter fullkorn.
    Samma med ris.
    Satsa på gamla hederliga tallriksmodellen - halva tallriken grönsaker, en fjärdedel kött och en fjärdedel potatis/pasta/ris.
  • 090208
    Äldre 2 Jun 17:54
    #10

    GI-recept som jag garna ater nastan dagligen!!

    www.recepten.se/recept/fetaostlax.html

Svar på tråden vad ska man äta/inte äta vid vikt nedgång.