• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Kjell Präst
    Timba skrev 2009-07-12 22:14:19 följande:
    Kjell! Hjälp!Vi måste bestämma hurdana våra löften ska se ut till varandra snart men vi kan inte komma på något. Vår präst har endast haft en vigsel innan vår så han kan inte säga vad brudparen "brukar" säga. Vi vill INTE ha "tills döden skiljer oss åt" och helst inte "så länge vi lever". Men vi måste ju ha något som talar om att vi har för avsikt att vara gifta även i framtiden Har du, eller någon annan, något bra förslag?
    Just "så länge vi lever" är annars något jag brukar föreslå när man av någon anledning inte vill ha med "tills döden skiljer oss åt". "För evigt" går inte, och, som Burre skriver, inte heller "Tills livet skiljer oss åt" som någon föreslagit tidigare. "I alla våra dagar" Kanske? Eller "livet ut"?
  • LB5

Godmorgon Kejll Präst Brukar du vara upp kl 04.06?

• Frulle

Var har "En till präst" tagit vägen?

• Kjell Präst
    LB5 skrev 2009-07-13 07:03:16 följande:
    Godmorgon Kejll Präst Brukar du vara upp kl 04.06?
    Jepp, går normalt upp 04.00
  • Kjell Präst
    Frulle skrev 2009-07-13 08:03:04 följande:
    Var har "En till präst" tagit vägen?
    Jag har gömt henne i en låda här på kontoret. Tänkte plocka fram henne när det kommer någon fråga jag inte kan svara på
  • Frulle

Nej hon kan ligga kvar där.. Men du får ju göra ett litet lufthål åt henne...

Kjell Präst skrev 2009-07-13 08:20:20 följande:

Jag har gömt henne i en låda här på kontoret. Tänkte plocka fram henne när det kommer någon fråga jag inte kan svara på
  • Frulle

O du är galen! Eller har du kossor som måste mjölkas kanske?!

Kjell Präst skrev 2009-07-13 08:19:43 följande:

Jepp, går normalt upp 04.00
  • Kjell Präst
    Frulle skrev 2009-07-13 08:32:44 följande:
    O du är galen! Eller har du kossor som måste mjölkas kanske?!Kjell Präst skrev 2009-07-13 08:19:43 följande:
    Ja, de ligger också i en låda på kontoret.
  • Soldemor
    wiicky skrev 2009-07-12 18:23:24 följande:
    Hej, prästen!Jag har en liten fråga: får en präst gifta sig i kaftan fast man har ex. kravatt eller plastrong, väst och frackskjorta (om det är snyggt) istället för kaftanskjorta och elva? Vet du någon som gift sig i sin kaftan över huvud taget?
    Skall man ha kaftan måste man nog ha det som hör till, dvs kaftanskjorta och elva.
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-07-13 08:54:38 följande:

Ja, de ligger också i en låda på kontoret.
    Kyrk-kor?
Svar på tråden Fråga prästerna 8