• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Kjell Präst

Jag har inte träffat på någon präst som klagat över solosångerna (men det finns säkert sådana). Det finns i alla fall ingen formell begränsning för antalet solosånger, men som någon här på BT klokt sa: Det är ju en gudstjänst och ingen konsert, så man får väl hålla det på en rimlig nivå.

• wiicky

Hej, prästen!
    Jag har en liten fråga: får en präst gifta sig i kaftan fast man har ex. kravatt eller plastrong, väst och frackskjorta (om det är snyggt) istället för kaftanskjorta och elva? Vet du någon som gift sig i sin kaftan över huvud taget?

• Kjell Präst
    wiicky skrev 2009-07-12 18:23:24 följande:
    Hej, prästen!Jag har en liten fråga: får en präst gifta sig i kaftan fast man har ex. kravatt eller plastrong, väst och frackskjorta (om det är snyggt) istället för kaftanskjorta och elva? Vet du någon som gift sig i sin kaftan över huvud taget?
    Jag själv skulle aldrig gifta mig i kaftan eftersom jag är noga med att skilja på tjänst och privatliv. Jag har ALLTID prästskjorta när jag är i tjänst men ALDRIG när jag är ledig. Men något förbud mot att gifta sig i kaftan finns förstås inte. Däremot är jag tveksam till att byta bort elvan och prästskjortan. Då kan man väl lika gärna köpa sig en snygg kavaj eller hyra en frack eller smoking?
  • wiicky

Kjell Präst skrev 2009-07-12 18:39:58 följande:

Däremot är jag tveksam till att byta bort elvan och prästskjortan. Då kan man väl lika gärna köpa sig en snygg kavaj eller hyra en frack eller smoking?
    Kaftan är det snyggaste plagget... :)
  • Kjell Präst
    wiicky skrev 2009-07-12 19:18:56 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-07-12 18:39:58 följande:
    Kaftan är det snyggaste plagget... :)
    Ja, som högtidsplagg i tjänsten... Själv använder jag den en gång om året, i julottan...
  • wiicky

Kjell Präst skrev 2009-07-12 19:50:10 följande:

Ja, som högtidsplagg i tjänsten... Själv använder jag den en gång om året, i julottan...
    Hoppsan. Inte ens begravningskaffen? Nästan lite synd på ett så vackert, och dyrt, plagg. Tycker jag alltså. :)
  • Martinaa

Har en fråga angående kostnad för ett bröllop i en församling man inte är medlem i. Jag såg att du redan svarat att inte visste kostnaden, och självklart kan det variera från olika församlingar, men tänkte höra ifall du iaf har ett HUM om vad det kan tänkas gå på? Rör det sig om några hundralappar eller tusenlappar??

• allehanda

Är det en församling inom svenska kyrkan och någon av er är medlem i sv k:a så kostar det inte ett rött öre

• Kjell Präst
    wiicky skrev 2009-07-12 19:59:39 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-07-12 19:50:10 följande:
    Hoppsan. Inte ens begravningskaffen? Nästan lite synd på ett så vackert, och dyrt, plagg. Tycker jag alltså. :)
    Nej, aldrig vid begravningar eller begravningskaffen (är inte med på särskilt många begravningskaffen, för övrigt). Däremot använde jag den i våras på en temagudstjänst med tema "Himlaspelet" - men det är enda gången sedan i julas.
  • Kjell Präst
    Martinaa skrev 2009-07-12 20:07:43 följande:
    Har en fråga angående kostnad för ett bröllop i en församling man inte är medlem i. Jag såg att du redan svarat att inte visste kostnaden, och självklart kan det variera från olika församlingar, men tänkte höra ifall du iaf har ett HUM om vad det kan tänkas gå på? Rör det sig om några hundralappar eller tusenlappar??
    Som allehanda skriver, det är bara om ingen av er är medlemmar i Svenska kyrkan överhuvudtaget som det kostar. Och hur mycket i så fall vet jag inte, har inte ens ett hum...
Svar på tråden Fråga prästerna 8