• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Frulle

hahaha

Kjell Präst skrev 2009-07-13 10:07:54 följande:

Min fru råkade ut för det igår, hon gick i en mässa som jag hade, och en kyrkvärd som inte kände henne ville väl göra en insats. Han gick fram och presenterade sig och sa "Dig har jag inte sett förut". Hon blev så störd att hon tänkte vända i dörren. Hon stannade dock men i förvirringen råkade hon säga "Jag är Kjells man" varpå kyrkvärden allvarligt upprepade "Jaha, du är Kjells man".
  • Svanboet

Underbart! Denna historia har räddat min lunchrast!

Kjell Präst skrev 2009-07-13 10:07:54 följande:

Min fru råkade ut för det igår, hon gick i en mässa som jag hade, och en kyrkvärd som inte kände henne ville väl göra en insats. Han gick fram och presenterade sig och sa "Dig har jag inte sett förut". Hon blev så störd att hon tänkte vända i dörren. Hon stannade dock men i förvirringen råkade hon säga "Jag är Kjells man" varpå kyrkvärden allvarligt upprepade "Jaha, du är Kjells man".
  • Soldemor
    Frulle skrev 2009-07-13 09:42:05 följande:
    ohhh ohhh... Hmmm, VAD sysslar han med måntro?!?!
    Tja, surfar, ringer flickvännen, antagligen, typ. Men jobbar nog inte väldigt mycket.
  • Frulle

Jaa mina tankar flög iväg lite!
    Men det är nog som du skriver!!

Soldemor skrev 2009-07-13 13:38:52 följande:
    Tja, surfar, ringer flickvännen, antagligen, typ. Men jobbar nog inte väldigt mycket.
  • Soldemor
    Frulle skrev 2009-07-13 13:42:10 följande:
    Jaa mina tankar flög iväg lite! Men det är nog som du skriver!!
    Möjligen sover en liten stund också, kanske!
  • passionsblomman

Vaddåååå du kan ju gå med MIG!!!

Frulle skrev 2009-07-13 09:56:09 följande:
    Näää vadå!!Pratade om det igår med en kompis. Jag skulle gärna gå till kyrkan oftare, men har ju ingen att gå med!Känns lite konstigt att gå ensam när man är ovan.Kjell Präst skrev 2009-07-13 09:52:35 följande:
  • Frulle
    Jaa det har jag faktiskt tänkt på serru!!
    passionsblomman skrev 2009-07-13 14:11:53 följande:
    Vaddåååå du kan ju gå med MIG!!!
  • Kjell Präst
    Frulle skrev 2009-07-13 15:50:42 följande:
    Aj aj min mage!
    Visserligen finns Gud överallt och i allt - men det känns som en del inlägg i den här tråden är lite OT...eller...?
Svar på tråden Fråga prästerna 8