• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • tågjäntan

Trots att det har varit en hel del ot - det var verkligen rolig läsning (jag har precis lärt mig hur man gör den smajlen =))
    Martinnaa, och alla andra som är med i svenska kyrkan, måste väl tillhöra den svenska kyrkan församling där hon är folkbokförd?

• tågjäntan

eller hur stavar man det på svenska: smajleyen?
    Hmmm... inget av det ser bra ut

• tågjäntan

"Aha! Jag hade täckt över axlarna, men svor och gormade gjorde jag under vigseln. Min man kom in på skateboard också; det kanske inte heller var okej egentligen?" citat Imma

"Jo då, det gör de flesta av mina brudpar." citat Kjell präst

Vilket då? Svär och gormar eller åker skateboard?

• Kjell Präst
    tågjäntan skrev 2009-07-14 17:30:08 följande:
    "Aha! Jag hade täckt över axlarna, men svor och gormade gjorde jag under vigseln. Min man kom in på skateboard också; det kanske inte heller var okej egentligen?" citat Imma"Jo då, det gör de flesta av mina brudpar." citat Kjell prästVilket då? Svär och gormar eller åker skateboard?
    ja, det var det jag menade - ironiskt, som allehanda insåg
  • Soldemor
    tågjäntan skrev 2009-07-14 17:27:09 följande:
    eller hur stavar man det på svenska: smajleyen?Hmmm... inget av det ser bra ut
    Smiley?
  • Ridtravaren

Hejsan svejsan... nu kommer en fråga som jag klurar på.

När första psalmen sjungs efter vi har kommit in i kyrkan. Skall församlingen resa sig då? Vår pastor är jättebra att ha att göra med och har givit oss ett helt kompendium med olika förslag på vigselordning. Vi har fått välja fritt ur fyra olika förslag på varje del av vigselordingen och det känns toppen! Men.... som sagt, skall församlingen resa sig vid första psalmen? Vill skriva in det i vigselprogrammet eftersom min släkt är otroligt okyrkliga.... typ bara jag som är döpt och konfirmerad.

• allehanda

Pastor? Är det en frikyrka eller? Kolla i psalmboken där står ju hela ordningen för vigseln * betyder stå upp.

• Kjell Präst
    Ridtravaren skrev 2009-07-15 10:48:56 följande:
    Hejsan svejsan... nu kommer en fråga som jag klurar på. När första psalmen sjungs efter vi har kommit in i kyrkan. Skall församlingen resa sig då? Vår pastor är jättebra att ha att göra med och har givit oss ett helt kompendium med olika förslag på vigselordning. Vi har fått välja fritt ur fyra olika förslag på varje del av vigselordingen och det känns toppen! Men.... som sagt, skall församlingen resa sig vid första psalmen? Vill skriva in det i vigselprogrammet eftersom min släkt är otroligt okyrkliga.... typ bara jag som är döpt och konfirmerad.
    Inte i allmänhet, som allehanda skriver så beror det ju på om det är en "ståpsalm" (markerad med stjärna) eller ej.
    Är det en frikyrka så kanske andra regler gäller, men det tvivlar jag på
  • Ridtravaren

Har inte psalmboken på jobbet ;)

Nej, vi gifter oss i kyrka tillhörande Svenska kyrkan men har valt att använda oss av min konfirmationspastor från Baptist/Missionskyrkan där jag "hängde" mycket i min ungdom. Den kyrka vi gifter oss i har god känt att vi använder oss av vår pastor, han har tidigare vigt flera par i samma kyrka. I vår kommun har Baptist/Missionskyrkan rätt så nära samarbete med Svenska kyrkan :)

Svar på tråden Fråga prästerna 8