• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Jeez

Jag saknade mer lektionen i hur man skär en tårtbit så att den ser mindre ut än den egentligen är...

Soldemor skrev 2009-07-08 13:37:46 följande:
    Man får nog skära hur man vill, men vi hade faktiskt en helt seriös lektion i att skära första biten i en prinsesstårta, som man kanske kan få göra på dop el så. Kan tillägga att inte såå väldigt många i klassen var lika seriösa som läraren...
  • Jeez

Och angående psalmer: psalmboken är ju ett av våra bekännelsedokument (liksom handboken) och de psalmer som ingår i den (psalm 1-600-nånting) är alltså okejade teologiskt kan man ju resonera. (En del psalmer är ju dessutom lovsånger.) De är dessutom kända i hela Sverige, dvs var man än kommer i vårt avlånga land så sjunger man samma psalmer. Nu är ju det en sanning med modifikation förstås eftersom man ändå har många att välja på, men om man ska tänka till lite varför det är som det är.

• tågjäntan

citat Kjell
    "Jag vill bo under ett vattenfall"(Vem vill för övrigt bo under ett vattenfall???)
    Jag såg tecknat, i en tidning eller liknande, jag vet inte om det var nders Parsmo, där tecknaren ritat till olika lovsånger. Just den ovan som Kjell skriver om var väldigt talande i bilden .
    I övrigt ang lovsånger under en vigsel, så är kan man väl sjunga flera lovsånger om man vill, så länge man har minst två psalmer?
    Sedan är det skillnad på om det är en frikyrkovigsel eller svenska kyrkan vigsel. En del par hyr/lånar en svenska kyrkan kyrka och har sin pastor med sig och då är upplägget ofta lite friare.

• tågjäntan

Förresten, Hillsong är en församling, eller flera, i Australien som gett ut cd-skivor med typ "konfirmandlägerlovsånger", vilka blivit populära även i en del svenska församlingar.

• Miserere

Det här kanske jag som musiker borde kunna men hur är det med "Psalmer i 90-talet" och "Psalmer i 2000-talet"? Vilka nummer är det som "gäller". Jag ser här på BT att folk hänvisar till ex 834 (jag förstår att de menar 90-talet). För mig är 834 nr 930... Det verkar inte heller som om församlingarna som ger psalmvalsråd på sina hemsidor har tänkt på att vissa psalmer fått nya nummer. Hoppas ni förstår min fråga. Hur tänker ni?

• Kjell Präst
    Miserere skrev 2009-07-08 23:30:29 följande:
    Det här kanske jag som musiker borde kunna men hur är det med "Psalmer i 90-talet" och "Psalmer i 2000-talet"? Vilka nummer är det som "gäller". Jag ser här på BT att folk hänvisar till ex 834 (jag förstår att de menar 90-talet). För mig är 834 nr 930... Det verkar inte heller som om församlingarna som ger psalmvalsråd på sina hemsidor har tänkt på att vissa psalmer fått nya nummer. Hoppas ni förstår min fråga. Hur tänker ni?
    Förvirringen är i det närmaste total. Någon regel finns såvitt jag vet inte, jag har i dopsammanhang råkat ut för att någon hänvisat till ett nummer som i den ena är en vacker doppsalm, i den andra en lidandepsalm eller liknande. Nu är det, åtminstone i de sammanhang där jag vistas, relativt ovanligt att sjunga ur såväl "90-talet" som "2000-talet" så problemen uppstår sällan. En musiker jag känner sa en gång "Jag börjar spela psalmer ur den orangea när församlingen har lärt sig alla psalmer i den röda"
  • Jeez

Man måste hänvisa till den bok numrena står i. Så är det i alla länder där man har flera "hymnals". Inget konstigt.
    Sen slarvar folk och har ingen koll. Också inte konstigt

Miserere skrev 2009-07-08 23:30:29 följande:
  • Kjell Präst
    Jeez skrev 2009-07-09 06:58:23 följande:
    Man måste hänvisa till den bok numrena står i. Så är det i alla länder där man har flera "hymnals". Inget konstigt. Sen slarvar folk och har ingen koll. Också inte konstigt
    Som sagt, problemet är kanske att många inte har koll på att det faktiskt finns flera böcker att välja på. Kanske har man en större vana vid det utomlands (skriver mannen som skaffade pass för ett år sedan och aldrig har varit i gudstjänst utomlands)
  • delirious

Hej hej, nu vet jag inte om denna fråga redan är ställd i denna tråd, men det jag undrar är, måste man alltid säga mer än "Ja" då man gifter sig?...ser då jag googlar runt angående giftermål att man ska upprepa efter prästen eller ha egna löften, men hade väl själv pga social fobi gärna sagt så lite jag bara kan :)

• Kjell Präst
    delirious skrev 2009-07-09 14:38:47 följande:
    Hej hej, nu vet jag inte om denna fråga redan är ställd i denna tråd, men det jag undrar är, måste man alltid säga mer än "Ja" då man gifter sig?...ser då jag googlar runt angående giftermål att man ska upprepa efter prästen eller ha egna löften, men hade väl själv pga social fobi gärna sagt så lite jag bara kan :)
    Jo då, frågan är ställd ett antal gånger men det kommer ju hela tiden nya blivande brudar så vi tar det igen: "Ja" säger man som svar på frågan "Inför Gud och denna församlings närvaro frågar jag dig, NN: Vill du ta NN till din hustru/man och älska henne/honom i nöd och lust" Så på frågorna svarar man alltså bara "ja". Men sedan kommer löftena, och då slipper man inte så enkelt undan Där måste man antingen läsa efter prästen några rader (Jag NN, tar dig, NN, nu till min hustru/man att dela glädje och sorg med dig och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt) eller själv läsa, utan att prästen läser före (NN, jag vill älska dig, dela glädje och sorg med dig och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt) Någon av dessa varianter måste vara med om man inte väljer att skriva helt egna löften, men det är väl knappast aktuellt i ert fall om ni vill säga så lite som möjligt.
Svar på tråden Fråga prästerna 8