• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Soldemor

Jag brukar säga att alt 2 i första hand är tänkt för att läsas utantill, men vill de ha det ändå, med min hjälp, går det bra.

• Imma

Vi hade tvåan, både vi och prästen tyckte att det alternativet var vackrast. Jag läste på svenska och min man på tyska. Jag hade skrivit upp löftet på ett fiffigt ställe på armen och bara vetskapen om att texten fanns där gjorde att jag inte behövde den. Min man kom av sig, men fick hjälp med att komma på rätt spår igen.

Kjell Präst skrev 2009-07-08 09:54:58 följande:

Jag uttryckte mig nog otydligt, jag visar förstås fram båda alternativen men gör klart att i den första varianten läser man efter prästen, i den andra läser man själv, enligt instruktionerna i handboken.
  • Kjell Präst
    Imma skrev 2009-07-08 10:01:53 följande:
    Vi hade tvåan, både vi och prästen tyckte att det alternativet var vackrast. Jag läste på svenska och min man på tyska. Jag hade skrivit upp löftet på ett fiffigt ställe på armen och bara vetskapen om att texten fanns där gjorde att jag inte behövde den. Min man kom av sig, men fick hjälp med att komma på rätt spår igen.Kjell Präst skrev 2009-07-08 09:54:58 följande:
    Jag har använt löfte nr 2 en gång, tror jag, och då hade paret fusklapp. De flesta brudpar är inte så pigga på att läsa något själva.
  • Soldemor

Nej, just det och jag förstå dem, de har tillräckligt mycket annat i huvudet denna dag, för att dessutom försöka lära sig något utantill.

• Kjell Präst
    Soldemor skrev 2009-07-08 10:20:29 följande:
    Nej, just det och jag förstå dem, de har tillräckligt mycket annat i huvudet denna dag, för att dessutom försöka lära sig något utantill.
    Jag förstår dem också.
  • Kakan30

En sak som jag har undrat på länge gällande själva löftet, eller snarare slutklämmen, "tills döden skiljer oss åt". Finns det möjlighet att justera det lite så man istället säger "så länge jag lever"?

• Kjell Präst
    Kakan30 skrev 2009-07-08 10:24:58 följande:
    En sak som jag har undrat på länge gällande själva löftet, eller snarare slutklämmen, "tills döden skiljer oss åt". Finns det möjlighet att justera det lite så man istället säger "så länge jag lever"?
    "Så länge jag/vi lever" går bra, däremot fungerar inte till exempel "För evigt" eller "tills livet skiljer oss åt" som någon innovativt föreslog.
  • Soldemor
    Kakan30 skrev 2009-07-08 10:24:58 följande:
    Är det inte samma sak? Eller är det ordet döden du värjer dig mot?
  • Frulle

haha tills livet skiljer oss åt??!
    Det bir ju lite konstigt!

Kjell Präst skrev 2009-07-08 10:26:26 följande:

"Så länge jag/vi lever" går bra, däremot fungerar inte till exempel "För evigt" eller "tills livet skiljer oss åt" som någon innovativt föreslog.
  • Kjell Präst
    Frulle skrev 2009-07-08 10:36:38 följande:
    haha tills livet skiljer oss åt??! Det bir ju lite konstigt!Kjell Präst skrev 2009-07-08 10:26:26 följande:
    Känns som om man vill täcka in alla eventualiteter, som att man kanske träffar någon bättre två dagar efter vigseln eller så
Svar på tråden Fråga prästerna 8