• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • delirious

ok, som jag anade då..tack tack :)
    Kjell Präst skrev 2009-07-09 14:43:35 följande:

Jo då, frågan är ställd ett antal gånger men det kommer ju hela tiden nya blivande brudar så vi tar det igen: "Ja" säger man som svar på frågan "Inför Gud och denna församlings närvaro frågar jag dig, NN: Vill du ta NN till din hustru/man och älska henne/honom i nöd och lust" Så på frågorna svarar man alltså bara "ja". Men sedan kommer löftena, och då slipper man inte så enkelt undan Där måste man antingen läsa efter prästen några rader (Jag NN, tar dig, NN, nu till min hustru/man att dela glädje och sorg med dig och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt) eller själv läsa, utan att prästen läser före (NN, jag vill älska dig, dela glädje och sorg med dig och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt) Någon av dessa varianter måste vara med om man inte väljer att skriva helt egna löften, men det är väl knappast aktuellt i ert fall om ni vill säga så lite som möjligt.
  • Bettertogether

Hmm... när jag var på bröllop i Juni var det bara frågan som ställdes... Inga löften avgavs (om det böjs så :P).. När jag tänker efter har jag aldrig hört någon avge löftena i kyrkan :/ Kanske det är något som inte förekommer i Finland??

Jo då, frågan är ställd ett antal gånger men det kommer ju hela tiden nya blivande brudar så vi tar det igen: "Ja" säger man som svar på frågan "Inför Gud och denna församlings närvaro frågar jag dig, NN: Vill du ta NN till din hustru/man och älska henne/honom i nöd och lust" Så på frågorna svarar man alltså bara "ja". Men sedan kommer löftena, och då slipper man inte så enkelt undan Där måste man antingen läsa efter prästen några rader (Jag NN, tar dig, NN, nu till min hustru/man att dela glädje och sorg med dig och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt) eller själv läsa, utan att prästen läser före (NN, jag vill älska dig, dela glädje och sorg med dig och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt) Någon av dessa varianter måste vara med om man inte väljer att skriva helt egna löften, men det är väl knappast aktuellt i ert fall om ni vill säga så lite som möjligt.
  • Kjell Präst
    Bettertogether skrev 2009-07-09 18:47:12 följande:
    Hmm... när jag var på bröllop i Juni var det bara frågan som ställdes... Inga löften avgavs (om det böjs så :P).. När jag tänker efter har jag aldrig hört någon avge löftena i kyrkan :/ Kanske det är något som inte förekommer i Finland??Kjell Präst skrev 2009-07-09 14:43:35 följande:
    Vet inte hur det är i Finland, men i Sverige är löftena mycket viktiga. De är en del av det juridiska och måste därför absolut finnas med.
  • Jeez

Frågorna ser ut att finnas med: här är en länk evl.fi/EVLsv.nsf/Documents/67A678445D9687BDC22570BB00611926&lang=SV till finska kyrkans sida om vigsel. Längst ner där finns också en pdf med hela ordningen.

Bettertogether skrev 2009-07-09 18:47:12 följande:
    Hmm... när jag var på bröllop i Juni var det bara frågan som ställdes... Inga löften avgavs (om det böjs så :P).. När jag tänker efter har jag aldrig hört någon avge löftena i kyrkan :/ Kanske det är något som inte förekommer i Finland??Kjell Präst skrev 2009-07-09 14:43:35 följande:
  • Soldemor
    Jeez skrev 2009-07-08 18:43:58 följande:
    Jag saknade mer lektionen i hur man skär en tårtbit så att den ser mindre ut än den egentligen är...
    Sådant är uppenbart inte aktuellt i Skåne...
  • Soldemor

Jag hade en brud som undrade om hon var tvungen att säga ja (ni skulle sett minen på hennes m2b när hon frågade det!). Hon ville hellre säga något positivt bejakande, men inte just ja. När det var dags för vigseln, klockorna ringde och vi skulle ställa upp för att gå in, sade jag till henne: "Nu säger du ja" och hennes tillkommande fyllde i med emfas: "ja det gör du!"
  • suamaca

Gjorde hon det då? Eller blev det något positivt bejakande? :)

• Soldemor
    suamaca skrev 2009-07-11 13:08:18 följande:
    Gjorde hon det då? Eller blev det något positivt bejakande? :)
    Det blev ett ja, annars hade jag (och troligtvis uppbackad av brudgummen) frågat igen!
  • Svanboet

:-O Jag tror inte mina ögon. Hur kan man fråga nått sånt?!

Soldemor skrev 2009-07-11 12:49:05 följande:
    Jag hade en brud som undrade om hon var tvungen att säga ja (ni skulle sett minen på hennes m2b när hon frågade det!). Hon ville hellre säga något positivt bejakande, men inte just ja. När det var dags för vigseln, klockorna ringde och vi skulle ställa upp för att gå in, sade jag till henne: "Nu säger du ja" och hennes tillkommande fyllde i med emfas: "ja det gör du!"
  • Aleta

Jag undrar en sak.
    Känner någon till när, var och hur det gick till när det bestämdes vilka böcker som skulle ingå i bibeln?

Jag har hört att det ägde rum på ett möte år 312 eller liknande, någon som vet något mer?
    Och vad hände med de texter som inte kvalade in?

Svar på tråden Fråga prästerna 8