• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Ateam

Hejsan

Jag hittar inte de "vanliga" løftena som man kan anvænda sig av.

Vi ska ha dem som vi sjælva sæger till varandra, och inte dem man sæger efter præsten.

Någon som hittat dem?
    Tack på førhand, Ann

• Jeez

NN, jag vill älska dig
    dela glädje och sorg med dig
    och vara dig trogen
    tills döden skiljer oss åt

Ateam skrev 2009-07-07 12:15:46 följande:
    HejsanJag hittar inte de "vanliga" løftena som man kan anvænda sig av.Vi ska ha dem som vi sjælva sæger till varandra, och inte dem man sæger efter præsten.Någon som hittat dem?Tack på førhand, Ann
  • 20090725

det kommer vi säga även om vi läser efter prästen...

• Kjell Präst
    20090725 skrev 2009-07-07 12:31:24 följande:
    det kommer vi säga även om vi läser efter prästen...
    Okay. Det vanliga är ju annars att man, när man läser efter prästen, läser följande löften:

Jag NN
    tar dig NN
    Nu till min hustru/man
    att dela glädje och sorg med dig
    och vara dig trogen
    tills döden skiljer oss åt
  • 20090725

vi trode oxå det, men vi fick välja sa hon, å vi gillade de andra bättre å då blev det så...

• Frulle

Ja den läste vi själva, men prästen höll upp texten i sin bok så vi kunde läsa "innantill"!

Jeez skrev 2009-07-07 12:20:50 följande:
    NN, jag vill älska digdela glädje och sorg med digoch vara dig trogentills döden skiljer oss åt
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-07-07 12:58:17 följande:

Okay. Det vanliga är ju annars att man, när man läser efter prästen, läser följande löften:Jag NNtar dig NNNu till min hustru/manatt dela glädje och sorg med digoch vara dig trogentills döden skiljer oss åt
    De av mina brudpar som valt "löfte 2" har varit alldeles för toknervösa för att lära sig något utantill, så jag läste före för dem.
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2009-07-08 09:40:59 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-07-07 12:58:17 följande:
    De av mina brudpar som valt "löfte 2" har varit alldeles för toknervösa för att lära sig något utantill, så jag läste före för dem.
    Själv lägger jag aldrig fram nr 2 som ett alternativ om man inte vill läsa själv.
  • Soldemor

Jag låter dem välja, det händer ju att de har hört andra ha de löftena, skulle kännas konstigt om jag inte ens visade på det alternativet då...

• Kjell Präst
    Soldemor skrev 2009-07-08 09:52:30 följande:
    Jag låter dem välja, det händer ju att de har hört andra ha de löftena, skulle kännas konstigt om jag inte ens visade på det alternativet då...
    Jag uttryckte mig nog otydligt, jag visar förstås fram båda alternativen men gör klart att i den första varianten läser man efter prästen, i den andra läser man själv, enligt instruktionerna i handboken.
Svar på tråden Fråga prästerna 8