• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • ingen aning

Hej Kjelll Prast

Sag rent hypotetisk att nagon hade gift sig borgeligt och hallt det hemligt, och sedan samma par ville gifta sig 'pa riktigt' med ett brollop och i en kyrka osv som om det vore forsta gangen. Sa snarare an en valsingnelse sa skulle de vilja ha en normal brollops ceremony, fast utan den lagliga biten dar man skriver pa pappret.

Skulle det vara upp till den individuella prasten om han gar med pa att gora det, eller vore det Svenska Kyrkan policy som bestammer?

Uppskattar svar.

• Kjell Präst

ingen aning skrev 2009-07-05 17:02:29 följande:

Hej Kjelll PrastSag rent hypotetisk att nagon hade gift sig borgeligt och hallt det hemligt, och sedan samma par ville gifta sig 'pa riktigt' med ett brollop och i en kyrka osv som om det vore forsta gangen. Sa snarare an en valsingnelse sa skulle de vilja ha en normal brollops ceremony, fast utan den lagliga biten dar man skriver pa pappret. Skulle det vara upp till den individuella prasten om han gar med pa att gora det, eller vore det Svenska Kyrkan policy som bestammer? Uppskattar svar.
    Formellt är det ju så att den juridiska delen, dvs frågorna, löftena och tillkännagivandet, inte ska vara med vid en välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap utan bara vid en vigsel. Det finns dock möjlighet att formulera om dessa tre så att de kan användas även vid en välsignelse - och då blir en välsignelse så pass vigsellik att man kanske kan ta den för en vigsel. Rent hypotetiskt, alltså
  • ingen aning

Tack sa mycket for ditt snabba svar!
    Rent hypotetiskt satt sa vore det ju toppen, inte minst for hypotetiska foraldrars skull.

Sa, teoretiskt satt, sa om en person ville organisera en san sak sa borjar man med att valja en kyrka och pratar med prasten dar for att se om han vvore ok med det hela?

• Kjell Präst

ingen aning skrev 2009-07-05 17:13:45 följande:

Tack sa mycket for ditt snabba svar! Rent hypotetiskt satt sa vore det ju toppen, inte minst for hypotetiska foraldrars skull. Sa, teoretiskt satt, sa om en person ville organisera en san sak sa borjar man med att valja en kyrka och pratar med prasten dar for att se om han vvore ok med det hela?
    Man väljer först en hypotetisk kyrka och talar med en hypotetisk präst så ska det nog lösa sig Obs alltså att formuleringarna inte kan vara EXAKT som vid en vigsel eftersom vigseln redan ägt rum. Man kan inte gifta sig två gånger utan en skilsmässa däremellan
  • JustMeAndMyLove

Ser fram emot att läsa den i veckan :) Har den i Sverige just nu då jag glömde kvar den där!
    Snubblade (tyvärr) över en annan pastors bok, "homosexualitet, en synd" som jag också tänkt jag ska läsa. Alltoid intressant med tolkningar ..

Kjell Präst skrev 2009-07-05 16:53:46 följande:

Det stämmer, det är Lars Gårdfeldt, en homosexuell präst, som skrvit den.
  • Kjell Präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-07-05 17:27:35 följande:
    Ser fram emot att läsa den i veckan :) Har den i Sverige just nu då jag glömde kvar den där!Snubblade (tyvärr) över en annan pastors bok, "homosexualitet, en synd" som jag också tänkt jag ska läsa. Alltoid intressant med tolkningar ..Kjell Präst skrev 2009-07-05 16:53:46 följande:
    Men i vissa rörelser har man ansett det synd att tro på tomten också (Det finns en bok som heter just "Är det synd att tro på tomten")... Så nissar finns det överallt
  • han och jag

Hej Kjell Präst!

När jag ringde och bokade kyrkan undrade de om vi kunde ha med oss en präst från vår hemförsamling. Jag svarade nej på detta varpå kvinnan lät lite irriterad men sa ok. Hur är det egentligen, är det vår uppgift att ta med en präst från vår församling? Jag är orolig att kyrkan senare nekar oss präst.

• JustMeAndMyLove

Haha, oj oj, jo men det är väl klart, blir ju att dyrka andra gudar jämte gud!

Kjell Präst skrev 2009-07-05 17:31:39 följande:

Men i vissa rörelser har man ansett det synd att tro på tomten också (Det finns en bok som heter just "Är det synd att tro på tomten")... Så nissar finns det överallt
  • Kjell Präst

han och jag skrev 2009-07-05 17:32:58 följande:

Hej Kjell Präst!När jag ringde och bokade kyrkan undrade de om vi kunde ha med oss en präst från vår hemförsamling. Jag svarade nej på detta varpå kvinnan lät lite irriterad men sa ok. Hur är det egentligen, är det vår uppgift att ta med en präst från vår församling? Jag är orolig att kyrkan senare nekar oss präst.
    Nej, om kyrkan hör till, och administeras av, en församling, så är det inte er uppgift att stå för präst. Prästen ingår normalt i paketet när man bokar kyrka. Vissa (få) kyrkor tillhör dock ingen församling och då är det bara själva lokalen man bokar.
  • han och jag

Tack för svaret! Då kan jag luta mig mot att det inte är vår uppgift att ordna med detta.

Kjell Präst skrev 2009-07-05 17:36:37 följande:

han och jag skrev 2009-07-05 17:32:58 följande:
    Nej, om kyrkan hör till, och administeras av, en församling, så är det inte er uppgift att stå för präst. Prästen ingår normalt i paketet när man bokar kyrka. Vissa (få) kyrkor tillhör dock ingen församling och då är det bara själva lokalen man bokar.
Svar på tråden Fråga prästerna 8