• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • Ore

Pricken låter som ett bra arbetsnamn, Nenne Smart tanke med dammsugandet, undra om jag kan dressera min man likadant, så småningom??? (Dvs efter att allt husbygge är klart, vilket ibland känns som aldrig...)

Söööt liten katt, BS. Har illamåendet dämpats?

Muggles, hoppet är det sista som överger en, sägs det ju...

Snaily: Inte långt kvar till utredning då, skönt...

Egooo: Aj vad det spänner och drar i min mage idag. Kan inte riktigt definiera var dock. När är det som de raka magmusklerna delar sig. Och om man låtsas att jag har jättevältränade magmuskler, modell rutmage (ok jag överdriver litet, har bara kunnat se två halva rutor högst upp på magen...) kan det i så fall göra ont. För det känns inte som att det är livmodern som växer och gör ont, utan något annat.

• fru AM

Ore: visst kan det vara magmusklerna som delar sig - vet inte när det brukar inträffa riktigt. (googlade lite och kom fram till att från tredje månaden så kan det hända men det är lika: www.naraforaldrar.se/gravidtraning.htm ) Har aldrig känt av det - enklast förklarat genom att jag inte haft någon ens halv tvättbräda (i o f s bra magmuskler men inget som synts genom underhudsfettet ...). Det kan ju också vara övriga organ som lämnar plats för växande livmoder. Det börjar ju hända en del i tillväxthänseende - vilken vecka är det du är i nu? Blivande fru L förklarade en gång för kansketre månader sedan min onda navel med att det kan bero på att barnet sparkat länge på ett och samma ställe så att det blir som ett invärtes blåmärke ...

Vänta bara på de galna ilningarna som följer på att barnet tar spjärn med fötterna mot revbenen och trycker på neråt ... Oooh! (Om det nu är det som händer ... så känns det i alla fall!) Typ de sista sex veckorna beroende på hur långt ner huvudet är.

• Fru E

Nenne-woooohhhoooo ett guldägg nu ska det ruvas!!!!!

Snaily-positivt att du har ÄL iaf även om cykeln är lååååååååång

EGO-vet inte vem det var som frågade om min längsta cykel men som mest har det nog varit ca 40 dagar men då med spottings typ en vecka innan tanten äntligen kommit. Har lite svårt att tro att det skulle blivit nåt denna månaden med alla dessa spottings, därför som jag inte är så sugen på att testa och få minus som vanligt. Kan ju ändå inte påverka tantj-veln till att komma snabbare........har de senaste dagarna haft ömma bröstvårtor vilket kan betyda tantbesök om x dagar.......
    Fick iaf klämma v 26 mage igår på bröllopet (den gravida tjejkompisen) vi pratade lite igår kväll om det hela och känns bra att ha "pratat" ut så att vi båda vet var vi har varandra.

• fru AM

Jaha - efter två dagar med ganska oregerlig Hektor (mycket skrik och gnöl och vad det verkar ont i magen) testade vi att trycka dit en napp. Slurp. Där satt den! Vi får se om det håller i sig. Gör det det ska vi i alla fall se till att han inte har den i tid och otid som Livia ... Men härligt att se honom så intresserat snuttande på nappen.

• muggles

EA: du känner väl själv när det är dags att testa så vi ska inte tjata på dig. Skönt att ni har pratat ut, du och din kompis!

Ore: jag kände aldrig när magmusklerna delade sig (tror jag, inte som jag kommer ihåg iaf), fast jag hade rätt mkt magmuskler innan grav, tränade ju som en tok på den tiden. Däremot kände jag när ligamenten till livmodern töjde sig. Tex när man vänder på sig i sängen så drog det till, i sidan av magen, strax innanför höftkammen. Det kunde kännas riktigt ordentligt ibland.

Jag ska iväg och spinna strax, måste förbränna lite nu efter helgens excesser. Vin varje dag sedan i onsdags, godis i stora lass, god mat... Och rabarbergino igår - GOTT!

• Fru E

AM-vad snabbt han tog nappen mina brorsbarn har aldrig vetat vad de ska göra med nappen så de har inga och tar inte flaska heller vilket iofs är en nackdel....

• Fru E

Muggles-ingen fara har ju inga direkta symptom så därför jag inte är så nojjig över det hela skönt att bara sticka huvudet i sanden ett tag när jag ändå inte kan påverka något

• muggles

AM: här har vi också en nappintresserad tjej. Hon sover fortf med napp trots att det tydligen inte ska vara bra efter 1 år (pga tänderna). Suck. Men vi orkar inte ta den striden nu innan det går att prata med henne om det. Hon får ge bort nappen till nappträdet el tomten el ngt så småningom. Men på dagen försöker vi att hon ska ha den så lite det går och det funkar bättre och bättre. Maken kom på att det var bättre att fråga henne om man kunde få nappen - och då ger hon glatt bort den - än att bara ta den ifrån henne.

Jag tror att Moa har börjat förtrotsa - giv mig styrka! Men avledning funkar rätt så bra än så länge (men kräver tålamod av föräldrarna). Vad vad det som var dina hörnstenar AM - hot, mutor och ...?

• muggles

EA: nej har du inga symptom så... Fast det är ju rätt konstigt att du inte fått "riktig" tant? Men men, det visar sig på ett el annat sätt...

Imorgon ska jag flänga till Bromma över dagen - roligt va?! Jag jobbade förresten halvdag i torsdags (det var jävligt trögt att dra runt Sverige på nästan egen hand kan jag tala om! apropå er barnfria som jobbade i fredags). Jag testade de nya minnesteknikerna som jag lärde mig på seminariet härom veckan - och det funkar superbra! El ja, det återstår väl att se imorgon men när jag har rekapitulerat i huvudet vad jag ska komma ihåg så verkar det sitta iaf...

• snaily

EA, vilken cykeldag är du på nu om vi antar att tanten inte kommit än? Tycker det låter som du resonerar ganska klokt som inte stressar upp dig så mycket över konstigheterna
    Ego: Grejen är ju att jag kanske inte ägglossar ändå, jag vet inte. OM det visar sig att jag har PCO som jag misstänkt så kan det stämma att man får utslag på ÄL-test men sen sker ingen riktig ÄL. Så trodde den där läkaren jag mailade till iaf. Hoppas verkligen på något vettigt SVAR när vi ska till läkaren nästa vecka...

Svar på tråden Livets stora och små frågor