Hej, registerade mig bara för att kunna skriva här. Ni kanske vill få lite motivation?
Sedan Slutet av april förra året så har jag gått ner väldigt mycket! Jag vägde 140 som max, hade fått svår sömnapé och jag var konstant trött. Samt att jag knappt ville gå ut och visa mig bland folk, specielt i mat butikerna osv. Jag var orolig för att få diabetes och andra sjukdomar, låg väl i hög risk med så stor övervikt.
Men i alla fall, sedan april/maj 2010 har jag gått ner 60 kilo! Väger nu 80 (strax under) men det svajjar ganska mycket nu på slutet. Har gått både på ren och delad kur under denna tiden. Dock tycker jag det är svårt med delad då man måste planera in bra och passande måltider. Jag är en kille som lever ensam och är inte direkt någon super kock hehe, men man lär sig!
Jag måste bara säga att det är aboslut som svårast nu på slutet. Var en månad då jag till och med började jojobanta. Rent kur så jag gick ner något kilo, sedan åt jag några dagar i rad så jag gick lite upp igen. Blev en ond cirkel kan jag lova och jag mådde inte nå vidare efter jag åt mat. Problemet var att jag åt för mycket, det var ofta helt okej mat, ganska nyttigt osv men det blev alltid för mycket. Så jag har kämpat väldigt mycket för att ändra mitt beteende då de gäller mat, försöker fundera på varför jag ens får den där känslan av att jag vill äta mer och mer (även om jag är mätt). Självklart är detta ett gammalt och inlärt beteende för från förr och tidigare åren. Men jag kom också fram till att jag ofta ville äta eftersom jag var uttråkad, allt för mycket tid till inget helt enkelt. Det som har hjälp så jag kom ur detta var att sätta upp vissa regler då jag känner den där känslan. Att alltid gå ut, även om jag inte vill och även om det bara är för 10 minuter. Behöver inte göra något speciellt, bara komma ut. Och vissa dagar tog jag en extra soppa, tanken var att det inte skulle behöva gå så långa tider imellan måltiderna osv. Kan säga nu att jag kommer aldrig mer äta bröd, en stor bov har de varit i mitt liv. Så jag menar det, aldrig mer bröd för min del. Försöker nu äta mycket av kött & fisk, i alla fall som huvudmål.
Familj & vänner tycker inte jag ska gå ner mer i vikt. Men jag har kvar lite av magen osv. Tror inte att jag får bort den helt av att gå ner ännu mer, träning är nog vad som gäller för min del. Men det är så svårt då jag inte pallar rent psykiskt att vara på gymmet osv. Jag har lite svårt för att vara bland andra, i alla fall på sådana stället.
Jag har en fråga nu angåeende att försöka stanna kvar på denna vikten, i alla fall runt omkring. Jag är rädd för att börja svajja upp och ner igen som det var förut ett tag. Har ni bra tips om vad som har fungerat för er del? Vare sig ni har gått ner mycket eller bara litegrann. Följer ni någon annan kost? Eller har ni börjat träna mer?
Men men, hoppas det går bra för er!
Om någon har frågor så svarar jag gärna...
/Ben