• Lindbergs fru

Vi som går in med våra pappor i kyrkan

Hej alla Blivande Brudar.
    Efter att ha haft mycket stridiga mothugg i andra trådar ang, ingång med sin pappa vid sin sida, startar jag denna tråd för oss som har bestämt oss och som vill utbyta frågor eller erfarenheter ang detta ämne.

Är det någon här som redan har gift sig och gjort det på detta vis?
    Hur gjorde ni då?
    Hur reagerade era pappor när de blev tillfrågade?
    Min blev jätteglad och stolt...:)
    Vi gifter oss i augusti.

• Svar på tråden Vi som går in med våra pappor i kyrkan
  • norgejente

Ja det är konstigt!!

Här är det lite tvärt om. Min man är från norge och trodde min pappa skulle leda mig i kyrkan. Men jag vill att vi går tillsammans. Men hade vi gift oss i norge hade jag velat att pappa gick med mig.

FrökenH skrev 2009-04-22 18:37:51 följande:
    Etter norsk tradisjon vil jeg bli fulgt ned kirkegulvet og at min tilkomne mann venter ved alteret... MEN presten sier nei og mener dette ikke er i samsvar med den svenske kyrkans synspunkt...Føler derfor det er helt utrolig at mange andre får lov av andre prester.. Bør ikke den svenske kyrkan ha et felles synspunkt og følge samme retningslinjer? Og jeg som trodde den norske kirken var konservative og gammeldagse... meen...!
  • MulleNuh

Ja det där är lite märkligt faktiskt.. Vore ju helt enkelt om det fanns en strikt regel om detta. Då hade det inte behövt bli funderingar kring det..

Etter norsk tradisjon vil jeg bli fulgt ned kirkegulvet og at min tilkomne mann venter ved alteret... MEN presten sier nei og mener dette ikke er i samsvar med den svenske kyrkans synspunkt...Føler derfor det er helt utrolig at mange andre får lov av andre prester.. Bør ikke den svenske kyrkan ha et felles synspunkt og følge samme retningslinjer? Og jeg som trodde den norske kirken var konservative og gammeldagse... meen...!
  • Sundance

Jag vill jättegärna gå in med pappa. För det första skulle jag bli alldeles skakig om jag var tvungen att gå där själv. Det kommer kännas så tryggt att ha pappa där bredvid sig att hålla i. Fast jag har inte frågat honom ännu...

Tänkte också be honom säga några snabba ord till min m2b där framme. Något som välkomnar honom in i familje på riktigt och att han blir som en son för pappa också. Min m2b's pappa stack nämligen när han var i 10-årsåldern så han har inte sett honom sedan han var typ 13. Kunde vara fint för honom att "få en pappa" den dagen.

• Nalle Puh 40

Men hur gör man? Ska man ge pappa en kram eller vad när han lämnar mig vid altaret?

• Celeste97

Nalle Puh 40 skrev 2009-04-22 21:57:13 följande:

Men hur gör man? Ska man ge pappa en kram eller vad när han lämnar mig vid altaret?
    Nu vet jag inte om jag får vara i den här tråden, men jag föreslår i alla fall en liten försiktig kindpuss så att inte frisyr och smink kladdar...
  • Nalle Puh 40

Vi är inga sådana som pussas i vår familj men kanske en kram isf, hur gör ni andra?

• Taha
    Kan du undersöka om ni kan få "låna" kyrkan till en norsk vigsel med en norsk präst. Det brukar godkännas. Då kan du jag jag förstått gifta dig enligt den kyrkans traditioner.
  • Linda7608

Min pappa ska gå med mig, Min mb2 har inte sett min klänning och jag ska sova på hotell med mina tärnor. pappa blev tårögd när han fick frågan och tycker att dett är en fin sak att göra. Gifter oss 30 maj.

Svar på tråden Vi som går in med våra pappor i kyrkan