• sarahkka76

Bröllop 2010 nr 6

Äntligen är vi inne på 2009 och vår sista år som ogifta är kommen Snart är det vår tur!

Så nu ska vi fylla på tråden med en hel del diskussioner kring våra bröllop och en massa tips

Bridezillas, here we go!

Våra tidigare trådar:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-69/m2661995.htm...
    www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m2981596.html
    www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m3097930.html
    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3197178.html

• Svar på tråden Bröllop 2010 nr 6
  • Bettertogether
    sarahkka76 skrev 2009-04-10 19:49:22 följande:
    bettertogether: jag har valt min klänning och den ska jag beställa senare i år. den kostar 3145kr inkl underkjol och frakt.Jag skulle inte kunna tänka mig att lägga mer än 5000kr på min klänning, och det är den tanken jag haft från början. Jag älskar också Sotteros klänningar men jag tror att de är väldigt dyra. Säkert en 8000kr och uppåt.
    Jo, tyvärr är sottero-klänningar alldeles för dyra för oss vanliga dödliga, eller rättare sagt för oss som inte vill lägga en förmögenhet på klänningen. Det har jag insett. Men dregla får man ju alltid ;)
    Varifrån beställer du din klänning?
  • rosesarered

Klänning kan jag tänka mig lägga några tusenlappar på..

Tycker att det finns många fina klänningar för en mindre peng men dom som jag kikat på hittills och fastnat för har kostat mellan 5000-7000. Det är klart att det är mycket pengar för en dag men man kanske kan sälja den sen? men det lär inte vara så lätt.

Förresten kom på att jag sa emot mig själv lite.. har en alfed angelo klänning i galleriet som jag fastnat för. Den kostar 12.000 :-O

man kan ju alltid drömma

• Bettertogether

Jag tror jag inte sätter mer än MAX 500 ? på klänning... men snarare åt det billigare hållet.. Man kan ju alltid hoppas att den allra finaste klänningen i butiken är mot det billigare hållet :)

• rosesarered

jo man kan ju hoppas det men min erfarenhet säger mig att det är tvärtom haha.

Jag var och provade på klänningar och de hade en egen rea-hörna där de riktigt billiga klänningarna fanns men då var det BILLIGT, runt 800-1000 kronors klänningar. Dom var inte fina enligt mig iallafall och tänkte att jag verkligen ville ha något "mera". 

Men det kanske är för att jag gillar lite broderier och spetsar. 

Dom billiga klänningarna var väldigt enkla, i stort sett inga stenar/broderier ALLS.

• giz83

jag kan tycka att en klänning kan kosta ett par tusenlappar, men jag skulle inte vilja lägga mer än 6.
    jag har hittat min klänning via en tradera säljare som syr upp den åt mig (jag vet har hört massa skräckisar om det), och jag tror att det är en "ripp-of" från nått känt märke...ni som verkar kunna det där med märken kan väl kika i mitt galleri o se om ni känner igen den.

den kommer kosta under 3000 kr med frakt och tullavgiften står säljaren för.

och det tycker jag verkligen att den är värd.

• makupala

hej tjejer!
    fick idag mail om att min klänning äntligen är på väg!
    så den borde komma inom 2 veckor! min klänning kostade
    1187 kr inkl. ändringar o frakt.. hoppas bara att den
    är riktigt fint nu!!

• giz83
    makupala skrev 2009-04-10 22:52:09 följande:
    hej tjejer!fick idag mail om att min klänning äntligen är på väg!så den borde komma inom 2 veckor! min klänning kostade1187 kr inkl. ändringar o frakt.. hoppas bara att denär riktigt fint nu!!
    vart köpte du din klänning?
  • Bettertogether

Jo man tackar!!! Ett bröllop med 120 gäster blir knappast något billigt kalas. Skissade på gästlistan lite ikväll, och bara de närmsta släktingarna från bådas sida blir tillsammans 80 pers! Och då kommer vänner till ännu.
    Och m2b ville promt ha med sina kusinsbarn också (mina kusiner är så unga, så de har inga barn) OCH vänners barn, fast det inte är dem han egentligen umgås med.
    Nu får vi bara hoppas att inget mer "förutspått" händer på 1½ år så vi får spara riktigt ordentligt.

Vad ska månne buffé för 120 pers gå på?

• AlvaStar
    Bettertogether skrev 2009-04-10 16:33:28 följande:
    Vad har ni betalat för era brudklänningar, ni som redan har köpt era. Alternativ fråga, vad skulle ni kunna tänka er att betala för er klänning?Jag som trodde att klänningen inte spelar någon roll för mej har suttit och dreglat över Maggie sotteros klänningar hela dagen. Jag älskar verkligen deras stil!
    Här har du ett till Maggie Sottero-fan! Har dreglat en hel del jag också Men jag känner att en en Maggie Sottero skulle vara för lyxigt för ett "enkelt" utomhusbröllop mitt på dagen... Jag har köpt min klänning nu, begagnad i fint skick för 3500kr. Dock inte en Maggie Sottero. Hittade en klänning jag gillade i stora drag. När jag provade den satt den som gjuten och var riktigt bekväm så jag slog till. Ska låta en sömmerska "Maggie Sottero-pimpa" den lite, ändra några detaljer, som en minivariant av mössen i askungen... Det kommer bli skitbra!
  • giz83

Bettertogether---> hittade på arla.se eller om de va ica.se eller liknande, eller kanske t o m tasteline.se
    så kanske du kan räkna ut lite iaf vad det ev ska kosta för era 120 gäster...=)

Portions- och bufféguide
    Så här mycket går det åt om du ska servera en varmrätt:
    Beräkna totalt 100 g-150 g kött utan ben per portion.
    Beräkna totalt 100 g -125 g kött utan ben till wok eller köttgryta per portion.
    Beräkna totalt 125 g -150 g kött med ben till köttgryta per portion.

Så här mycket går det åt om du ska servera en buffé:
    Beräkna totalt 100-150g kallskuret per portion.
    Beräkna totalt 250-350g tillbehör per portion.

Tänk på;

Hur hungriga dina gäster är och om det är män el. kvinnor eller blandad grupp.
    Vilken tid buffén ska serveras.
    Om gästerna har någon favorit rätt. Detta gäller speciellt barn.
    ------------------------------ ------------------------------ --------------------

Sort Vid servering av 1-2 rätter ca g/msk/dl Vid servering av 3- flera rätter ca g/msk/dl
    KALLSKURET
    Kött/chark/fisk/sill
    Rostbiff 100g 50g
    Kokt el. rimmad skinka 100g 50g
    Rökta produkter 100g 50g
    Köttbullar 100g 50-75g
    Paté 100g 50g
    Pastrami 100g 50g
    Kalkon/kycklingfilé 100g 50g
    Kycklingklubba 250g
    Kycklingben 150-200g 75-110g
    Kycklinglår 250g