• sarahkka76

Bröllop 2010 nr 6

Äntligen är vi inne på 2009 och vår sista år som ogifta är kommen Snart är det vår tur!

Så nu ska vi fylla på tråden med en hel del diskussioner kring våra bröllop och en massa tips

Bridezillas, here we go!

Våra tidigare trådar:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-69/m2661995.htm...
    www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m2981596.html
    www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m3097930.html
    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3197178.html

• Svar på tråden Bröllop 2010 nr 6
  • AbbiesMamma
    Bettertogether skrev 2009-04-10 23:12:54 följande:
    Jo man tackar!!! Ett bröllop med 120 gäster blir knappast något billigt kalas. Skissade på gästlistan lite ikväll, och bara de närmsta släktingarna från bådas sida blir tillsammans 80 pers! Och då kommer vänner till ännu.Och m2b ville promt ha med sina kusinsbarn också (mina kusiner är så unga, så de har inga barn) OCH vänners barn, fast det inte är dem han egentligen umgås med.Nu får vi bara hoppas att inget mer "förutspått" händer på 1½ år så vi får spara riktigt ordentligt.Vad ska månne buffé för 120 pers gå på?
    Om ni inte ska göra er egen buffe så ring runt till några olika catering firmor. När jag har googlat lite så ligger priserna (i sthlm) mellan 120-200kr/pers beroende på vilken typ av mat man vill bjuda på. Jag vill också ha buffe men vill gärna ha varm mat, de flesta catering firmor verkar ha kallskuret.. så ja letar vidare
  • AbbiesMamma

Ang. klänning så kommer jag beställa min fr Kina/Ebay. Har hittat några som jag tycker om (finns i galleriet). Vi håller på och försöka bli gravida med syskon till vår dotter just nu och jag vet inte om man vågar beställa klänning innan man blir gravid lr om ja ska vänta tills efteråt. Med min dotter va ja tillbaka i form efter 5-6mån.. men med nästa så vet man ju inte. Jag hoppas hoppas hoppas att vi blir gravida denna mån och får bebis i jan-feb.. och sedan kan ha bröllop i aug-sep (har inte satt ett datum). Men det borde ge mig tid att komma i form till klänningen igen

• makupala

via ebay..

giz83 skrev 2009-04-10 22:53:34 följande:
    vart köpte du din klänning?
  • Sommar 2010

Hej!
    Jag är ny här men har läst bl.a. denna tråd i ett par dagar.

Min sambo friade för en månad sedan och nu har jag vant mig vid att ha ring på fingret hela tiden. Bröllopet ska stå nästa sommar men vi har inte bestämt datum än. Då min sambo är utomlands fram till juni har vi sagt att vi inte börjar planeringen förrän då, men det är så tråååkigt att behöva vänta!!

Det som fascinerar mig mest här är att ni alla har kommit så långt i planeringen. Det stressar mig lite. Och så att många hittar klänningar till så bra priser. Jag är som rookie lite skeptisk mot att köpa via nätet, men det har med min figur att göra också, olika storlekar på olika kroppsdelar typ..

Kommer förhoppningsvis att hänga här en del och ser fram emot en massa diskussioner, tips och inspiration!

• Fenixx

makupala>> spännande, hoppas du blir nöjd med den.

sommar 2010>> en del av oss har hängt här inne ganska länge, så då har man kommit en bit på vägen. sen om man vet vad man vill ha och hittar bra saker eller kan fynda så varför inte slå till och sprida ut kostnaderna lite.

du ska se att du hittar en massa bra nu med.

annars är man såå seg då vi hade fest här igår och vi gick och la oss 04.30.

• Sundance

Sommar 2010>> Oroa, dig inte, jag har inte heller kommit så långt i planeringen. Mycket idéer i huvudet och så men inga inköp eller andra involverade ännu.

Det är väl faktiskt lite därför jag skriver idag, trots att hela familjen, inkl. sambon, sitter nere och myser och tittar på Robinsson. Jag är så deppig! Det känns verkligen som att ingen bryr sig, eller engagerar sig i min planering och så. Detta gäller även sambon. När jag försöker prata och bolla idéer möts jag av antingen ett allmänt ointresse eller ibland till och med en viss irritation. Försöker jag prata med mamma så verkar hon också allmänt ointresserad och kommer snabbt in på något anna samtalsämne som intresserar henne (hon har ifos mycket i huvudet nu då hon är sjuk). Sambon skyller på att han inte planerar så långt i förväg. Har försökt förklara att om han vill sitt stora bröllop med den enorma fest han önskar (tror delvis han vill imponera lite på ett par i bekantskapskretsen >=( så krävs det en del planering. Har också försökt säga att jag varken KAN eller VILL planera allt själv, så om han inte är den planerande typen så kan vi lägga ner allt. Inte ens mina tärnor visar speciellt stor intresse, Bara en av dem.

Är det att jag är ute i så god tid? Är jag extrem i min planering? Jag har verkligen inte tjatat men jag är så klar glad och exalterad! Vet ni...?! Just nu känner jag för att bara skita i allt! Säga till sambon att jag lägger ner allt "idéande" och all planering tills du tycker att det funkar att börja planera, så att jag åtminstone slipper irritationen när jag frågar. Men han ska ju inte räkna med att vi får hyra vårt drömslott om vi kommer ett halvår innan! Jag ska fasen inte nämna ordet bröllop förrän han tar upp det. Sedan får han skylla sig själv om vi inte hinner få ihop den stora fest han vill ha.

Antingen det, eller så planerar jag allt själv, och skiter i honom. Har ändå försökt förklara att vi åtminstone behöver snacka igenom budgeten så vi vet hur mycket vi ska spara. Han jädra fest kommer kosta oss typ 120.000kr så då ska ha ju va medveten om att han får börja planera för sparandet i alla fall!

Förlåt alla, för min negativitet! Jätteglad att jag fick skriva av mig. Ledsen att det blev långt.

Må gott!

• Fenixx

förstår att du är deppig! märkt att många har problem med sina M2B att dem tror att det går att planera ett större bröllop på 1 månad typ.

men jag tycker du ska sätta dig ensam med honom och prata ut exakt som du gör här hur du känner. och för att lägga på ännu mer, skriv ut en planeringslista som finns lite överallt med ALLT som man måste fixa inför ett bröllop så han får upp ögonen hur mycket det rör sig om! och speciellt med saker som festlokal, fotograf osv är ofta uppbokat långt i förväg och nu är det ju faktiskt inte såå långt kvar för oss.

sen med övriga släkten så är det nog ett fenomen man kan kanske får räkna med att dem tycker det är långt kvar och ens bröllop är inte på 1a plats i deras tänkande som för oss.

men du ska se ju närmare det blir ju fler kommer komma igång och stötta och bli förväntansfulla. tills dess har du oss att tjöta med. *kram*

• sarahkka76

bettertogether: jag beställer min från England och det är gotisk stil på den.

rosesarered: ja, att sälja den är en bra ide om man ska lägga ut så mkt pengar på den.

makupala: håller tummarna för att klänningen är det du förväntar dig

sundance: jätte ledsen att du ska ha det så Men jag håller med fenixx så följ gärna hennes råd.

• FruHögstadius

hello!
    igår beställde gubben en födelsedagstårta och frågade hur det var med fyllningar, eftersom vi planerade att anlita denna konditor till bröllopet.
    Men de kunde inte fixa svartvinbärsmousse och inte vit choklad heller, så vi får se, kanske om man beställer långt i förväg att de kan fixa det.
    Men det blev nu choklad-och hallonmousse, så vi får se vad det smakar.
    Gubben skulle fråga om priserna när han hämtar tårtan, eftersom han inte ville ta det på telefon..

Men lite har han gjort iallafall

• Fenixx

ja men det är ju roligt att han gjort det.

tänk alla som gifte sig igår på påskafton, vilket kanonväder dem fick!

själv går jag och inväntar maj då jag ska iväg och handla till trycksakerna. vissa saker vågar man inte vänta med ifall det kanske slutar att säljas längre fram.

Svar på tråden Bröllop 2010 nr 6