Miss Biii skrev 2009-03-12 09:03:28 följande:
det där med jämställdhet är jag så trött på. okej om det nu är så att lönerna fortfarande inte är lika, det måste ju självklart göras nått åt. men vem av mannen eller kvinnan som vabbar eller är ledig m bebisen tycker jag är upp till varje par att bestämma. vet inte om nån såg Debatt på svt som tog upp detta för ett tag sen. det är bra att det tagits upp i samhället men nu räcker det känner jag... om jag vill vara hemma m våra barn i flera år eller om min man är det har väl inte samhället med att göra?Nu blev det lite OT...Augusti2010 - visst vet jag att jurister kan jobba vanliga 8-17 om de vill... men min sambo kommer jobba mer, det vet han redan nu... Därav mina funderingar... Men självklart far inte barnen illa av att en av föräldern jobbar mer än den andra, så länge inte båda är borta... Tack för dina ord!
Nej, visst kan du som person vara hemma hur länge du vill. Det folk upprörs över är väl att samhället faktiskt subventionerar detta genom socialförsäkringssystemet och därmed anser att man från samhällets sida kan ställa krav på hur dessa subventioner används.
Folk får gärna vara hemma och ojämställda för min del men jag vill inte vara med och betala för ett sådant system eftersom ojämställdhet i sig kostar samhället sjukt mkt pengar.
Augustu2010: Det är ju grymt bra att ingen kommenterar att din fästman får vabba osv. Själv får jag i princip alltid kommentarer när jag säger att det är så jag och min fästman kommer att lägga upp det när den dagen kommer (som att jag skulle vara hemsk typ). Tror också att man kan komma hem 17, men det beror ju lite på vad man jobbar inom i affärsjuridiken också enl. min uppfattn. Vissa områden verkar ha mer jämna flow så man kan debitera större sjok av tid och då är det ju lättare att göra sina timmar.