• Miss Biii

Juristfruar?

Vill mest skriva av mig men även höra om någon sitter i samma sits och kan dela med sig av sina tankar.

Min sambo är snart klar jurist. Han har otroligt mycket i skolan just nu och jag tycker självklart att det är jobbigt att inte se honom så mycket då han ofta är i skolan och kämpar med utbildningen...

När han om ett år är klar så innebär det att han kommer jobba 60tim/vecka ca. Jag är färdigutbildad och vill ha barn snart. Men med en man som jobbar så mycket så måste jag ju vara beredd på att ta hand om det mesta på egen hand. Ena sekunden känns det självklart och nästa inte lika solklart. Hur sjutton ska jag veta om jag klarar det?
    Och vad händer med min karriär då? Om enbart jag ska vara hemma med sjuka barn i framtiden?

Finns det någon som är i samma situation skulle jag gärna vilja höra hur ni tänker....

• Svar på tråden Juristfruar?
  • passionsblomman

Jag tycker du är klok som tänker efter före om man säger så!

Det är ju rätt uppenbart att din man VILL jobba mycket och att det är viktigt för honom.
    Då är det ju helt avgörande att ni verkligen pratar igenom hur det ska finnas plats för vad du vill och också vad för plats barn har i hans värld.

Livet är ju heller inte statiskt, utan i olika perioder har olika saker mer utrymme än annat. Att leva tillsammans med någon och ha familj, innebär kompromisser och att allt inte alltid blir exakt som man tänkte från början.

Ingen av er ska ju stå och förblekna bredvid den andre, och båda behöver ju förverkliga drömmar och planer...

• Evighet2008

Jag är jurist och just nu jobbar jag säkert minst 60 h/vecka, dessutom på annan ort än min man och våra katter bor på för närvarande, dvs jag veckopendlar. Min man jobbar också mycket, även om han inte är jurist. Vi är dock på det klara med att den dan, om sisådär fem år minst, då vi skaffar barn, så gäller det för båda att skära ner på arbetstiden och hitta en mer fast ort att bo på. Vi har tänkt som så att just nu vill båda prioritera karriären, och så länge vi gör det, så skaffar vi inga barn. Den dan vi skaffar barn vill vi att de ska ha två närvarande föräldrar.

• nångång

Jag har nog lite den livssituationen som du funderar över om du skulle klara av/vill ha.

Min blivande är visserligen inte jurist, men det är väl den arbetade tiden som verkar vara det väsentliga här?
    Jag trodde aldrig när jag för 10 år sen tänkte hur mitt liv skulle se ut, att jag skulle hamnat i denna situation.

Jag är, liksom min man, välutbildad. Jag har alltid tänkt att "jag skaffar inte barn med någon som inte tar halva föräldraledigheten och ansvaret".
    Nu sitter jag här och har satt min karriär on hold, tagit hela föräldraledigheten för våra barn själv och, som det så ofta blir då, projektledar-rollen för hemmet.

Jag är arg vissa dagar och lycklig andra.

Visst väljer man själv, och visst borde man överväga om man ska skaffa barn med personen ifråga som vissa här skriver. Men; livet är multifaktoriellt... inget är enkelt. Man har träffat det man man har, man älskar honom, vill leva med honom, vill skaffa barn med honom. Det måste finnas nyanser i en sån här diskussion.

Man får kompromissa med vissa saker ibland, samt bida sin tid.

Det har hänt saker i mitt liv som verkligen har fått mig att förstå vad som är viktigt för mig. Och, även om jag fortfarande vill göra karriär, vill jag inte göra det på barnens bekostnad. Jag tänker ofta på vad en vis person sa till mig;
    "Jag har aldrig hört någon säga på sin dödsbädd att de önskade att de hade jobbat MER".

Jag brukar tänka; "Om jag får en sjukdom och snart ska dö så kommer jag ALDRIG att ångra att jag spenderade så mycket tid med mina barn".

Visst ska man finnas där för sina barn och prioritera dem. Men jag tycker att det är befängt att säga att båda föräldrarna måste vara hemma och natta sina barn varje kväll. Nog kan man saxa när det behövs. Jag tror inte att barnen mår dåligt av att vara ensammma med en av föräldrarna (åt gången). Det man får vara rädd om är relationen som man och hustru om man aldrig ses...

Det här med frånvaranade fäder är en diskussion i sig, och visst kan det vara relevant i sammanhanget, med jag tror faktiskt inte att det behöver vara det. Vi pratar inte en pappa som ska försvinna ur sina barns liv (antar jag).

En lärdom som jag dragit är att barnen mår bra när föräldrarna mår bra. Därför kan man inte offra sig för mycket åt ena eller andra hållet. Man måste finna en livssituation man är nöjd med. Då löser sig det mesta med god vilja och pusslande...

• Cackis

Kloka ord från föregående talare: nångång.

MEN, varför är det alltid KVINNAN, dvs mamman som alltid sätter sin karriär "on hold" - aldrig mannen, dvs pappan .... ??

Varför är det alltid mamman som inser att hon inte vill göra karriär på barnens bekostnad - och att tiden som spenderas med sina barn aldrig ångras - varför "inser" aldrig mannen det??
    DET tycker jag är intressant .....

Mycket snack om jämlikhet och delat föräldransvar INNAN barnen kommer, men sen blir det likväl alltid traditionell fördelning.

• anne på grönkulla

Mycket bra fråga.

Cackis skrev 2009-02-20 13:18:12 följande:
    Kloka ord från föregående talare: nångång.MEN, varför är det alltid KVINNAN, dvs mamman som alltid sätter sin karriär "on hold" - aldrig mannen, dvs pappan .... ?? Varför är det alltid mamman som inser att hon inte vill göra karriär på barnens bekostnad - och att tiden som spenderas med sina barn aldrig ångras - varför "inser" aldrig mannen det?? DET tycker jag är intressant ..... Mycket snack om jämlikhet och delat föräldransvar INNAN barnen kommer, men sen blir det likväl alltid traditionell fördelning.
  • djurö 09

Myter finns det såklart kring juristyrket, som många andra yrken.

Visst är det så att man får välja lite vad man vill rikta in sig på att jobba med som jurist, beroende på hur stora möjligheter man vill ha att kunna ta ansvar för barn och familj under de närmsta åren. SÄRSKILT som nyutexaminerad. Väljer man att satsa på karriär inom den typen av byråer som "kräver" 60-timmarsveckor så blir man ingen hemmapappa/mamma de närmaste åren.

Hur som helst- mitt råd till dig är att ta det lugnt. Du kommer ju märka mer och mer vilka gemensamma värderingar ni har, och i vilka situationer ni tänker olika.

Får man fråga hur gammal han är din sambo?

Har ni ett bra liv tillsammans idag- njut.

Kram kram

• djurö 09

mkt tänkvärt i JD´s inlägg, håller med dig.

• Miss Biii

"nångång" - tack för dina kloka ord, fick t.o.m en tår i ögonvrån
    Jag älskar ju honom o vill inget annat än levam honom, han kommer bli världens bästa pappa, annars hade jag ju inte ens tänkt tanken från första början. Tvivlar inte alls på att våra barn skulle vara illa på nått sätt men ev. kanske jag?? Det är det som är problemet. Men jag skulle inte känna det jobbigt att jag inte skulle få göra karriär fullt ut, men jobba överhuvudtaget är ju en viktig del i livet såklart, men 50-75% skulle nog räcka, skulle vara nöjd att leva för barnen och ha en lycklig familj.

Ang. att det oftast är kvinnor som stannar hemma - kvinnorna får väl fasen ta o slå näven i bordet o säga ifrån... det finns ju män som stannar hemma oxå, och det blir väl mer o mer så numera, eller??

djurö 09 - min sambo är 32

• djurö 09

OK, då är han ju helt klart på vuxennivå vid det här laget. ;) tänkte bara om han var i 20-årsåldern och kanske inte själv reflekterat så mkt över detta med barn och jämställdhet än. :) Man kan ju ändra sig med tiden menar jag.

Lycka till!

• passionsblomman

Jag tycker det börjar vara en myt att alla kvnnor offrar sig och männen int är hemma också faktiskt. Kan då räkna upp fler som delat än de som inte gjort det och de killarna har varit väldigt måna om sin pappatid.

Däremot vet jag flera kvinnor som valt bort flerbarn för att de inte velat gå hemma alls, vare sig gravida eller mammalediga och heller inte vill gå ner i tid och därför anser det bäst att avstå fler barn. Vi kvinnor har börjat ha mer av vår identitet i vårt yrkesliv än förr tycker jag mig märka bland mina vvänner och bekanta.

Svar på tråden Juristfruar?