• Miss Biii

Juristfruar?

Vill mest skriva av mig men även höra om någon sitter i samma sits och kan dela med sig av sina tankar.

Min sambo är snart klar jurist. Han har otroligt mycket i skolan just nu och jag tycker självklart att det är jobbigt att inte se honom så mycket då han ofta är i skolan och kämpar med utbildningen...

När han om ett år är klar så innebär det att han kommer jobba 60tim/vecka ca. Jag är färdigutbildad och vill ha barn snart. Men med en man som jobbar så mycket så måste jag ju vara beredd på att ta hand om det mesta på egen hand. Ena sekunden känns det självklart och nästa inte lika solklart. Hur sjutton ska jag veta om jag klarar det?
    Och vad händer med min karriär då? Om enbart jag ska vara hemma med sjuka barn i framtiden?

Finns det någon som är i samma situation skulle jag gärna vilja höra hur ni tänker....

• Svar på tråden Juristfruar?
  • MDB

men käre tid. Jurister jobbar faktiskt inte så himla mycket som alla tror. speciellt alla på juristlinjen har en tendens att överdriva nåt fruktansvärt. Håll i huvudet att de enda man hör om som blivande jurist (eller icke-jurist) är dem på de stora byråerna, där man ofta arbetar mkt långa dagar. Men alla är ju inte på dem! MASSOR av jurister arbetar statligt/kommunalt och har i allra högsta grad "normala" arbetsdagar, sex v semester, flextid och allt annat supersvennigt du kan tänka dig. Och inte heller på alla byråer jobbar man jättemycket. Jag är själv jurist och jobbar nu på byrå, tidigare på skatteverket och på domstol.

• Gotlandsbröllop 2009

MDB
    Håller helt med dig. Jag är också jurist. Har bla suttit ting och jobbat på byrå och känner som yrkesverksam jurist inte igen mig i den beskrivning som ges i denna tråd. Min poäng är att även som jurist har man ett val hur mycket man vill jobba. Jag har själv små barn och jobbar för tillfället endast 80 % och det funkar utmärkt, så juristyrket går att kombinera med familjelivet.

• elinerik