• Miss Biii

Juristfruar?

Vill mest skriva av mig men även höra om någon sitter i samma sits och kan dela med sig av sina tankar.

Min sambo är snart klar jurist. Han har otroligt mycket i skolan just nu och jag tycker självklart att det är jobbigt att inte se honom så mycket då han ofta är i skolan och kämpar med utbildningen...

När han om ett år är klar så innebär det att han kommer jobba 60tim/vecka ca. Jag är färdigutbildad och vill ha barn snart. Men med en man som jobbar så mycket så måste jag ju vara beredd på att ta hand om det mesta på egen hand. Ena sekunden känns det självklart och nästa inte lika solklart. Hur sjutton ska jag veta om jag klarar det?
    Och vad händer med min karriär då? Om enbart jag ska vara hemma med sjuka barn i framtiden?

Finns det någon som är i samma situation skulle jag gärna vilja höra hur ni tänker....

• Svar på tråden Juristfruar?
  • Thecla

Jag förstår inte riktigt - varför ska han jobba så mycket när han får barn?
    Vill han inte ha barn, eller vad?

• Miss Biii

Ajdå, jag var kanske otydlig. Jurister måste jobba så mkt... Han vill absolut ha barn, men tiden finns inte riktigt för honom...

• shakynose

Miss Biii skrev 2009-02-19 15:00:07 följande:

Ajdå, jag var kanske otydlig. Jurister måste jobba så mkt... Han vill absolut ha barn, men tiden finns inte riktigt för honom...
    Varför skulle en jurist behöva jobba mer än andra?
  • Thecla

"Måste"?
    Det tror jag inte riktigt på. Jobbar inom ett fält där jag springer på jurister stup i kvarten ungefär. Visst jobbar de, men precis som för alla andra handlar det om prioritering. Antingen prioriterar man sina barn, eller så prioriterar man dem inte. Jag skulle föredra om din man och du prioriterade barnen tillsammans, så jag slipper få dem på mitt bord om sisådär 15 år.

Miss Biii skrev 2009-02-19 15:00:07 följande:

• Saltakatten

Jag är snart färdig jurist (och fru, så då kanske jag är en juristfru?)

Nu vet jag inte vilket område din make har tänkt sig att jobba inom men det är inte många juristjobb där du måste jobba 60 timmar i veckan.

Det är absolut intressant för dig att veta hur han resonerar. För som du säger, din karriär och ditt yrkesliv kommer ju att påverkas om det bara är du som kommer att vara hemma med barnen.

• suamaca

Jurister jobbar mkt, men det gör andra yrkeskårer också. 60 tim i veckan är inte särskilt ovanligt alls och bör absolut inte hindra er från att skaffa barn. Handlar om val, planering och prioriteringar!

• Miss Biii

Jag ville inte diskutera huruvida min sambo gör rätt val eller inte....
    Ville bara ha råd av nån som var i samma situation - dvs har en sambo/man som jobbar väldigt mycket....

• Thecla

Mitt råd är att ni inte skaffar barn så länge han inte vill prioritera era barn.

Miss Biii skrev 2009-02-19 15:05:24 följande:

Jag ville inte diskutera huruvida min sambo gör rätt val eller inte....Ville bara ha råd av nån som var i samma situation - dvs har en sambo/man som jobbar väldigt mycket....
  • Miss Biii

Är det någon som förstår vad jag menar????

• shakynose

Jag vet inte men om inte båda kan kompromissa med arbetstiden, så blir det ju en som får offra sin karriär som jag ser det. Om din man räknar med att vara på jobb 60h i veckan så blir det ju du som får vara hemma den största delen av tiden.

Svar på tråden Juristfruar?