• Gussavilmis

Kyrka bokad men inget frieri än!?

Vi har tillsammans bestämt att vi ska gifta oss, och kyrka, lokal mm mm är redan bokat.. men jag känner mig snopen.. ville innerst inne ändå ha ett frieri, och det har jag inte fått nåt än
    (du vet den där barndomsdrömmen att han ska gå ner på knä osv osv hehehe)
    ska jag göra slag i saken eller ska jag avvakta och se om m2b gör det??
    Ville bara ha lite tankar o tips från er

• Svar på tråden Kyrka bokad men inget frieri än!?
  • Svanboet

Jag tror hon menade TS och kanske även mig som yttryckligen vill få frågan innan vi går sista steget fram till altaret.

nni skrev 2009-02-16 11:53:15 följande:
    Va? Vem har sagt att jag har behov att bli friad till? Han VILL fria till just giftemålet som sker, o detta e en urgullig o inte så konstig (lovar) gest. Jag e iaf lycklig över detta!
  • nni
    Svanboet skrev 2009-02-16 11:55:19 följande:
    Jag tror hon menade TS och kanske även mig som yttryckligen vill få frågan innan vi går sista steget fram till altaret.
    Nej, hon tog mina ord o bestämde sig för att jag har behov att bli friad till.
  • Thecla

Vem syftade du på som varandes "ultratraditionell"?

TS har uppenbarligen ett behov av att bli friad till, trots att de redan är förlovade.

Jag tycker att det är konstigt (och en del annat också) att fria när man redan är förlovad. Vad menar man då att förlovningen har för syfte?
    Vad fyllde den för funktion när den skedde?
    Lite lattjolajban när man är 16 år och hormonell?
    Då är i alla fall jag hellre "ultratraditionell" och låter bli att förlova mig om syftet inte är att gifta sig.

nni skrev 2009-02-16 11:53:15 följande:
    Va? Vem har sagt att jag har behov att bli friad till? Han VILL fria till just giftemålet som sker, o detta e en urgullig o inte så konstig (lovar) gest. Jag e iaf lycklig över detta!
  • Lady o Lufsen
    ...svårt att svara på.
    Hade läget varit tvärt om och det var jag som blev friad till så skulle jag börja skratta och undra vad han trodde att den bokade kyrkan och den bokade lokalen skulle användas till

Ett gemensamt fattat beslut är ju ett slags frieri...ser inte riktigt nödvändigheten med knäfalleri då...men det är ju jag det
  • Thecla

Vad menar du med "hugg"?
    Att det var ett "hugg" att kalla folk som tycker att det är konstigt att fria när man redan förlovat sig för "ultratraditionella"..?

nni skrev 2009-02-16 11:55:06 följande:
    Lite väl "hugg" eller? Jag e iaf lycklig över hur min sambo ska göra. Punkt.
  • nni

Thecla skrev 2009-02-16 11:58:57 följande:

Vem syftade du på som varandes "ultratraditionell"
    Generellt att varför ska det behöva vara ultratraditionellt att man måste förlova sig för att sedan gifta sig. Man gör lite som man vill nuförtiden! Vissa förlovar sig bara, hör o häpna. Även de e vuxna.
    Det enda jag har att säga. Behöver inte förklara varför min sambo vill fria till mig efter vi börjat planera. Då vi var över 16, sambos o seriösa. Jisses.

Detta var allt för mig.
  • nni
    Thecla skrev 2009-02-16 12:00:55 följande:
    Vad menar du med "hugg"?Att det var ett "hugg" att kalla folk som tycker att det är konstigt att fria när man redan förlovat sig för "ultratraditionella"..?
    Men snälla du, sluta förvränga mina ord.
  • nni

Om du måste veta menar jag ingen särskild, men klart det finns dom som är väldigt traditionella, och det e ju ok. Man gör som man vill nuförtiden som sagt.

• nni

Nu lämnar jag tbx tråden till TS

• Thecla

Jag lovar, jag är fullkomligt ointresserad av ditt privatliv. Det är sakfrågan jag är intresserad av. Har du svårt för sakfrågan så säg det hellre än att försöka göra om den till att vara ditt privata "krig".

Varför är man "ultratraditionell" om man tycker att det är konstigt att fria när man redan är förlovad och dessutom redan bokat kyrka?
    Jag kan tänka mig att man är väldigt rationell och logisk - vilket inte alls behöver hänga samman med att vara "traditionell". Det är snarare tvärtom.

Jag har frågat flertalet gånger nu: Vad representerar förlovningen om det inte är ett frieri?
    Uppenbarligen något annat än ett beslut att gifta sig.

nni skrev 2009-02-16 12:03:31 följande:
    Thecla skrev 2009-02-16 11:58:57 följande:
    Generellt att varför ska det behöva vara ultratraditionellt att man måste förlova sig för att sedan gifta sig. Man gör lite som man vill nuförtiden! Vissa förlovar sig bara, hör o häpna. Även de e vuxna.Det enda jag har att säga. Behöver inte förklara varför min sambo vill fria till mig efter vi börjat planera. Då vi var över 16, sambos o seriösa. Jisses.Detta var allt för mig.
Svar på tråden Kyrka bokad men inget frieri än!?