• Gussavilmis

Kyrka bokad men inget frieri än!?

Vi har tillsammans bestämt att vi ska gifta oss, och kyrka, lokal mm mm är redan bokat.. men jag känner mig snopen.. ville innerst inne ändå ha ett frieri, och det har jag inte fått nåt än
    (du vet den där barndomsdrömmen att han ska gå ner på knä osv osv hehehe)
    ska jag göra slag i saken eller ska jag avvakta och se om m2b gör det??
    Ville bara ha lite tankar o tips från er

• Svar på tråden Kyrka bokad men inget frieri än!?
  • Svanboet

Därför att frågan jag fick när vi förlovade oss var: Vill du ha en sån här? (Syftar på ringarna han hade i handen)

Alltså! Frågan "Vill du gifta dig med mig?" känns motiverad eftersom a) den är inte ställd och b) det inte är bestämt när

• Thecla

Vad representerade förlovningen för er då..?
    Försöker hänga med, men gör nog inte det. När vi förlovade oss var det uttryckligen för att vi ville gifta oss.

Svanboet skrev 2009-02-16 10:44:18 följande:
    Därför att frågan jag fick när vi förlovade oss var: Vill du ha en sån här? (Syftar på ringarna han hade i handen)Alltså! Frågan "Vill du gifta dig med mig?" känns motiverad eftersom a) den är inte ställd och b) det inte är bestämt när
  • Carla77

hej hej!
    Men är inte en förlovning ett frieri?
    Man förlovar väl sig för att man ska gifta sig?
    Fick samma fråga jag med, hur friade han? Va?
    Ja men vi hade gemensamt bestämt att vi skulle förlova oss. På dagen D kom min m2b in i sovrummet och kröp ner brevid mig och frågade om jag ville leva resten av mitt liv med honom. Sen växlade vi ringar och somnade om! Ha ha! (hade en liten son då som höll oss vakna på nätterna, därav behovet av att sova)
    Sen var vi förlovade i ett halvår innan vi började planera bröllopet. Så när min väninna frågade mig om han NU hade friat förstod jag ingenting! Han friade då vi förlovade oss.

• suzem

Jag har inte heller fått nåt frieri, men vi ska åka till Grekland i sommar och köpa våra ringar och då tror jag att han komer att fria... lixom er var det ett gemensamt beslut också =)
    Det kommer säkert =)

• nni

Thecla skrev 2009-02-16 10:38:51 följande:

Varför ska det till ett ytterligare frieri när ni har förlovat er..?
    Det e väl inte konstigt? Vi förlovade oss för fem år sedan, och tog det steget först. Visst vi båda ville att vi skulle gifta oss i framtiden. Men inte när eller hur. Nu vet vi det o jag väntar på ett frieri, även han vet vad jag ska svara, e det en kärleksförklaring i det hela.
  • nni

Tror många förlovar sig bara för förlovningen. E väl inte konstigt nuförtiden?
    Vi tog det steget först i hopp om ett giftemål.

• Svanboet

För oss var det inget gemensamt beslut att förlova oss, det bestämde min kära på egen hand och han frågade på en helt udda dag som et total överraskning. Vi hade förvisso pratat om bröllop och sånt innan man varje gång jag har frågat har han sagt kanske och nej så nu är det faktiskt bestämt att vi ska gifta oss. för oss betyder Förlovning = Planer på giftmål. Det andra "frieriet" är mer av symbolisk betydelse att nu är det dags att gifta sig varvid frågan förväntas vara "Vill du gifta dig med mig?" Då kommer det bli ett gemensamt beslut att välja datum men som sagt - ett nej i det läget är ju inte direkt väntat.

• Svanboet

Ibland vill man ju visa värleden att man har för avsikt att gifta sig men i dagsläget inte har möjlighet att gifta sig på det sätt man vill så man förlovar sig och väntar med giftemålet. Efter ett tag kan det kännas som om "frågan" har gått om intet och då kan det vara väldigt romantiskt och symboliskt att göra det igen. Varför anses det inte konstigt att folk förnyar sina vigsellöften om man inte kan förnya sin förlovning?

nni skrev 2009-02-16 11:06:20 följande:
    Tror många förlovar sig bara för förlovningen. E väl inte konstigt nuförtiden?Vi tog det steget först i hopp om ett giftemål.
  • Thecla

Jo, jag tycker att det är konstigt.

nni skrev 2009-02-16 11:05:42 följande:
    Thecla skrev 2009-02-16 10:38:51 följande:
    Det e väl inte konstigt? Vi förlovade oss för fem år sedan, och tog det steget först. Visst vi båda ville att vi skulle gifta oss i framtiden. Men inte när eller hur. Nu vet vi det o jag väntar på ett frieri, även han vet vad jag ska svara, e det en kärleksförklaring i det hela.
  • nni

Vi ville iaf ta ett steg i taget. Förlova oss först!
    Ja precis, det e sant. Vi lever 2009, man gör lite som man vill nuförtiden med frieri o bröllopet också för den delen. Sålänge det känns rätt!

Svar på tråden Kyrka bokad men inget frieri än!?