• W2B Blom

"Something old, something new, something borrowed, something blue..."

Skulle vilja veta vad ni tänkte ha/hade på er angående om den gamla seden att man ska ha "Något gammalt, något nytt, något lånat, något blått". Skulle främst behöva lite tips på något lånat?

Något gammal - ett smycke från släktarvet.
    Något nytt - klänningen (Det mesta jag kommer ha på mig är ju nytt) Något lånat- ???
    Något blått - Min mamma har sytt ett blått strumpeband (klassiskt!)

Så vad ska ni ha? Vad hade ni? Vad tycker ni om den här traditionen?

♥ Bästa skönhetsmedel är lycka! ♥
  • Svar på tråden "Something old, something new, something borrowed, something blue..."
  • Tizzeltazz

PS
    sixpence-mynt finns att köpa på ebay, man behöver kanske inte ha den i skon? ;)

• W2B Blom

Tyvärr har vi ju inte några sexmynt! Så det får räcka med en femma, eller ska man både ha en femma och en enkrona? :-P

• bridesilly

enligt traditionen ska den nog vara i skon för att ge tur

Tizzeltazz skrev 2009-02-05 21:03:41 följande:
    PSsixpence-mynt finns att köpa på ebay, man behöver kanske inte ha den i skon? ;)
  • anja1661

jag har hittat en femma med mitt årtal!!!!! en 82a

• purjopillan

W2B Blom - din m2b ville köpa underkläderna? se bara till att de passar klänningen så att det inte blir genomskinligt för det kan det bli av vitt under vitt och synnerhet om det är mönster

• ogiftnickenyfiken

Hur är det med något sytt och något med spets?
    (hört det)

Och hur är det med myntet, ska det vara nåt speciellt?

Själv blir det nog såhär

Något gammalt- En ring som är min mammas gammla förlovningsring, annars vet jag inte riktigt (hur gammalt ska det vara?)

Något nytt- Kläderna

Något lånat- Två armband av min bästa vän

Något blått- mina underkläder är mörkt, mörkt blå

Något fått- halsbandet

• Josteina

Har du en näsduk eller att dina underkläder går lite i spetts har du löst den biten. Däremot har jag inte hört något att det ska vara något sytt, fast brudklänningen borde väl vara sydd?

Mynten ska vara i bruden högra sko.

• ogiftnickenyfiken
    Josteina skrev 2009-02-09 23:54:16 följande:
    Har du en näsduk eller att dina underkläder går lite i spetts har du löst den biten. Däremot har jag inte hört något att det ska vara något sytt, fast brudklänningen borde väl vara sydd? Mynten ska vara i bruden högra sko.
    Ja klänningen är ju spets på...

Jo det är sant... det borde ju alla kläder vara

Ok så ett mynt, vilket som helst i höger sko då?
  • Mrs4ever

Lånat - mammas slöja.

Nytt - Smycken, klänning

Fått - ?

Blått - Strumpeband kanske?

• Josteina
    ogiftnickenyfiken skrev 2009-02-10 07:56:23 följande:
    Ok så ett mynt, vilket som helst i höger sko då?
    Jag tror det ska vara ett mynt från ditt födelseårtal.
  • jojoånick09

Något gammalt - vet inte riktigt ännu..krockar lite med lånat...
    Något nytt - min klänning
    Något lånat- troligen örhängen/halsband från familjen
    Något blått - troligen ett blått strumpeband... klassiskt!

• MammaMiaa

Vigselringen bärs på vänster hand därför att det anses gå en blodåder därifrån direkt till hjärtat. Några hårstrån och småmynt som sys in i brudklänningen bringar lycka.

För bruden att bära: något gammalt, något nytt, något lånat och något blått.

Ettöringar samlade man under tidigt 1900-tal för att köpa brudskor. Detta skulle garantera ett lyckligt äktenskap. Jag hiita detta på en sida när jag kollade frisyrer

www.kalufsmakarn.se/frames.html

• W2B Blom

Jippie, bm hittade en 5-krona med mitt födelseårtal, så nu är den biten löst! *hurra* Har även hittat 1 krona med mitt år, så ska man både ha en 5:a + en 1 kronan? Tänkte då blir det typ en "sixpence"? Bara för skoj skull kanske?

• W2B Blom

purjopillan skrev 2009-02-06 14:56:30 följande:
    W2B Blom - din m2b ville köpa underkläderna? se bara till att de passar klänningen så att det inte blir genomskinligt för det kan det bli av vitt under vitt och synnerhet om det är mönster

Mina underkläder är nu köpta. Fick pengar av bm och sedan fick jag köpa underkläderna som passar brudklänningen, så det blir inte genomskinligt och passar perfekt!!

Gjorde så här då det blir omöjligt för honom att köpa någon passande kläder under klänningen då vi inte får se varandra i bröllopskläderna först på dagen D. Så underkläderna blir i den svenska ramsan "något fått" tyckte vi, även om vi inte följer ramsan till punkt & pricka, så ville M2B ändå köpa kläderna.

Svar på tråden "Something old, something new, something borrowed, something blue..."