• W2B Blom

"Something old, something new, something borrowed, something blue..."

Skulle vilja veta vad ni tänkte ha/hade på er angående om den gamla seden att man ska ha "Något gammalt, något nytt, något lånat, något blått". Skulle främst behöva lite tips på något lånat?

Något gammal - ett smycke från släktarvet.
    Något nytt - klänningen (Det mesta jag kommer ha på mig är ju nytt) Något lånat- ???
    Något blått - Min mamma har sytt ett blått strumpeband (klassiskt!)

Så vad ska ni ha? Vad hade ni? Vad tycker ni om den här traditionen?

♥ Bästa skönhetsmedel är lycka! ♥
  • Svar på tråden "Something old, something new, something borrowed, something blue..."
  • bridesilly

något lånat är väl tänkt att det ska vara från en vän för att behålla vänskapen efter bröllopet har jag för mig

MammaMiaa skrev 2009-01-28 12:28:26 följande:
    Räknas det om bruden eller brudgummen hyr sina kläder som lånat.
  • Daisy09

Jag har hört att det ska vara 5 godisar i presentasken till gästen eftersom detta symboliserar hälsa, rikedom etc. Någon som vet vad alla 5 symboliserar?

• Ore

Haha...

Jag tror egentligen inte på skrock av det här slaget, men eftersom jag hade blått i mina smycken och en ny klänning så kunde jag ju lika gärna köra vidare...

Men jag fuskade till det och samkörde, hade ett lånat, gammalt silvermynt i ena skon... (tror det var den högra, men jag är inte säker)

• MV85
    Daisy09 skrev 2009-01-28 13:31:59 följande:
    Jag har hört att det ska vara 5 godisar i presentasken till gästen eftersom detta symboliserar hälsa, rikedom etc. Någon som vet vad alla 5 symboliserar?
    7 har jag hört...
    Vet att det ska vara odelbart tal.. för att det, liksom äktenskapet inte ska gå att dela...
  • GoS09

Blir bara mer o mer o fixa... Haha... skippar antalet i gåvan... finns en gräns för mig o den är nådd med myntet. ;) Men det ska alltså vara i silver för att vara helt korrekt? O i vilken av skorna?

• MV85
    GoS09 skrev 2009-01-28 14:24:03 följande:
    Blir bara mer o mer o fixa... Haha... skippar antalet i gåvan... finns en gräns för mig o den är nådd med myntet. ;) Men det ska alltså vara i silver för att vara helt korrekt? O i vilken av skorna?
    höger efter vad jag förstått... om den ska vara silver eller ej tvistas det om *s* så för säkerhets skull kanske? haha
  • hujjedamejj

Finns det inte något som heter "något fått"`också?

• hhr

varför ska det vara godis till gästerna? har själv aldrig varit med om den traditionen.

• MammaMiaa

Hittade detta på nätet

Något gammalt
    Till minne av brudens föregående liv och hennes familj. Det kan vara ett smycke från mormor eller hennes mors brudklänning.

Något nytt
    Någonting som symboliserar framtidshopp. Det är vanligast att välja en ny brudklänning, men även något annat som ingår i brudutstyrseln kan väljas som t.ex. skor eller underkläder.

Något lånat
    Det är viktigt att låna någonting från en vän som är lyckligt gift, för då kommer deras lycka att smitta av sig till det blivande brudparet. Ett smycke eller näsduk är vanligt.

Något blått
    Blått symboliserar trofasthet, renhet, kärlek och är även hoppets färg. Det vanligaste är att bära ett strumpeband i blått eller med blå dekoration. Det kan också vara en blå blomma i stoppad i brudbuketten. Förr var det vanligt att sy in en blå tråd någonstans i klänningen.

Silvermynt
    Detta symboliserar rikedom, inte bara ekonomisk utan även av lycka och glädje.

• Pingst09

Nytt: Skorna
    Gammalt: Klänningen eller mammas virkade brudkrona
    Lånat: Brudväska (av en lyckligt gift vännina )
    Blått: Blir nog en blå blomma i min övrigt lila bukett!

Svar på tråden "Something old, something new, something borrowed, something blue..."