• W2B Blom

"Something old, something new, something borrowed, something blue..."

Skulle vilja veta vad ni tänkte ha/hade på er angående om den gamla seden att man ska ha "Något gammalt, något nytt, något lånat, något blått". Skulle främst behöva lite tips på något lånat?

Något gammal - ett smycke från släktarvet.
    Något nytt - klänningen (Det mesta jag kommer ha på mig är ju nytt) Något lånat- ???
    Något blått - Min mamma har sytt ett blått strumpeband (klassiskt!)

Så vad ska ni ha? Vad hade ni? Vad tycker ni om den här traditionen?

♥ Bästa skönhetsmedel är lycka! ♥
  • Svar på tråden "Something old, something new, something borrowed, something blue..."
  • MammaMiaa

Kan det vara mannen som lånar eller ska det vara bruden? Min blivande ska låna manchettknappar av min pappa.

• elsi

Det är bruden som ska ha alla de saker... men att din blivande ska låna din fars manchettknappar är ju härligt, tycker jag

• W2B Blom

Jippie! Ja, nu är det här löst! Vad skönt!

Detta blir det:

Något gammal - ett smycke från släktarvet eller en fotlänk från min mamma 

Något nytt - klänningen, skorna m.m. (Det mesta jag kommer ha på mig är ju nytt)

Något lånat- En näsduk eller en hårnål från en lycklig gift kompis

Något blått - Blått strumpeband & en liten blå blomma i brudbuketten för det anses bringa lycka

Något fått - Min m2b vill köpa underkläderna

Myntet i skon - Letar för fullt en femma från mitt födelseårtal (men jag har drygt sex månader på mig att hitta det myntet)

• MV85

W2B Blom skrev 2009-02-05 20:44:14 följande:

Myntet i skon - Letar för fullt en femma från mitt födelseårtal (men jag har drygt sex månader på mig att hitta det myntet)
    Vilket år letar du efter? Man kan ju alltid hjälpas åt! Själv har jag ett från 83 men behöver ett från 85 *s*
  • W2B Blom

MV85 skrev 2009-02-05 20:46:36 följande:
    W2B Blom skrev 2009-02-05 20:44:14 följande: Vilket år letar du efter? Man kan ju alltid hjälpas åt! Själv har jag ett från 83 men behöver ett från 85 *s*

Aha, vilket sammanträffande! Jag hittade en femma i parkeringsgaraget som var från -85 om jag inte minns fel!!! Men jag letar ett från -81.

• MV85

Hittade ett från 82 i burken... men det hjälper ju inte...!

• Ekdotter

Om man vill låna nåt annat...
    Eftersom vårt bröllop var en överraskning i samband med sonens dop, så lånade jag nagellack till tårna av min syster...
    "Hade inte hunnit köpa nåt sa jag..."

• W2B Blom

MV85 skrev 2009-02-05 20:55:02 följande:
    Hittade ett från 82 i burken... men det hjälper ju inte...!

Nja... tyvärr gör det ju inte det. Men tanken var god

• W2B Blom

Ekdotter skrev 2009-02-05 20:57:54 följande:
    Om man vill låna nåt annat...Eftersom vårt bröllop var en överraskning i samband med sonens dop, så lånade jag nagellack till tårna av min syster..."Hade inte hunnit köpa nåt sa jag..."

Det var en smart idé!

• Tizzeltazz

Nytt: Klänningen
    Gammalt: mina piercingar??
    Lånat: örhängen av syrran
    Blått: brudbuketten och broderierna på klänningne.

Something old, something new
    Something borrowed, something blue
    And a silver sixpence in her shoe.

A sixpence is a coin that was minted in Britain from 1551 to 1967. It was made of silver and worth six pennies. So this wedding tradition is definitely English, and many sources say that it began in the Victorian era.

Each item in this poem represents a good-luck token for the bride. If she carries all of them on her wedding day, her marriage will be happy. "Something old" symbolizes continuity with the bride's family and the past. "Something new" means optimism and hope for the bride's new life ahead. "Something borrowed" is usually an item from a happily married friend or family member, whose good fortune in marriage is supposed to carry over to the new bride. The borrowed item also reminds the bride that she can depend on her friends and family.

Svar på tråden "Something old, something new, something borrowed, something blue..."