• W2B Blom

"Something old, something new, something borrowed, something blue..."

Skulle vilja veta vad ni tänkte ha/hade på er angående om den gamla seden att man ska ha "Något gammalt, något nytt, något lånat, något blått". Skulle främst behöva lite tips på något lånat?

Något gammal - ett smycke från släktarvet.
    Något nytt - klänningen (Det mesta jag kommer ha på mig är ju nytt) Något lånat- ???
    Något blått - Min mamma har sytt ett blått strumpeband (klassiskt!)

Så vad ska ni ha? Vad hade ni? Vad tycker ni om den här traditionen?

♥ Bästa skönhetsmedel är lycka! ♥
  • Svar på tråden "Something old, something new, something borrowed, something blue..."
  • MV85
    GoS09 skrev 2009-01-27 20:44:02 följande:
    Ja för hur ska man smidigt kunna gräva ef näsduken när alla tittar på? Jag blandar alla traditioner o seder hej vilt...Bara jag/vi får som jag/vi vill sen får de va hur de vill.. Skulle va skoj o ha ett mynt från då man är född men hur lyckas man hitta ett sådant på mindre än en månad? ;)
    Börja handla småsaker med sedlar och andra mynt? borde inte vara så svårt att hitta med tanke på hur många mynt det görs varje år..
  • GoS09

Få gå ut till mina vänner på FB kanske, haha! :) Ska kolla min lilla konstiga euromyntsamling ifall det finns där! Handlar aldrig med pengar, bara kort... Annars kan man ju ha pengen som lånat!! :D

• W2B Blom

MV85 skrev 2009-01-27 20:32:37 följande:
    W2B Blom skrev 2009-01-27 20:14:36 följande: Det är den amerikanska seden, dock inte den svenska! Kan vara bra att hålla isär

De flesta traditioner har sitt ursprung från amerika. För det där med "something blue", är bara för att fylla ut rimmet.
    Ramsan kommer från att förr i tiden hade inte bruden eller brudens föräldrar råd med hela brudutstyrseln.

• W2B Blom

anja1661 skrev 2009-01-27 20:43:56 följande:
    W2B Blom skrev 2009-01-27 20:14:36 följande:Ni som ska ha blåa trosor och följa traditionen fullt ut ska ni kasta era trosor?[/citat]hahhaha nej de behåller jag på! jag följer inte någon speciell tradition så där på blodigt allvar, jag gör det för att det är kul!jag kommer inte kasta min bukett heller!

Nej, det viktiga är att man gör det som känns bäst. Såg bara det komiska i det hela om man skulle kasta blåa trosor på festen...

• Valkyria84

Tycker det är roligt att hålla på seder och traditioner även om de inte är svenska =)

Något gammal - Mina örhängen och halsband, finns väl ingen gräns för hur gammalt det ska vara?

Något nytt - Brudkläderna

Något lånat- Armband av svägerska

Något blått - Strumpeband med blå rosett så klart!

Vet inte om jag kommer att ha ett mynt i skon, men kanske?

• bridesilly

Tycker det är en fin tradition att ha dessa saker.
    Jag hade:

Något gammalt = mammas morgongåva från pappa, ett hängsmycke
    Något nytt= Klänning, tiara, slöja med mera
    Något lånat= en fin hårnål av min syster/tärna
    Något blått= strumpebandet Blått ger tur

Och en silverpeng i höger sko för ett rikt äktenskap fått av min bästa vän och hennes man

• Tess80

Tycker också att denna tradition är lite "charmig"

Något gammalt = Mormors fina guldarmband i bismarck som har olika berlocker.
    Något nytt = Klänningen mm.
    Något blått = Strumpebandet
    Något lånat = Vet jag inte riktigt änn...

• AnAngel

Något gammal - smycken som köptes förra året, måste väl räknas? Har ju även skorna jag ska ha som köptes för 7-8år sen.

Något nytt - Brudkläderna

Något lånat- slöja och tiara

Något blått - blir nog strumpeband

Ett mynt i skon visste jag inte, men de ska jag ha nu!
    ska de vara ett silver mynt?

• MammaMiaa

Räknas det om bruden eller brudgummen hyr sina kläder som lånat.

• bridesilly

vissa säger and a penny in her shoe, andra a silverpenny in her shoe. Jag körde på silverpeng

AnAngel skrev 2009-01-28 12:27:46 följande:
    Något gammal - smycken som köptes förra året, måste väl räknas? Har ju även skorna jag ska ha som köptes för 7-8år sen.Något nytt - BrudklädernaNågot lånat- slöja och tiaraNågot blått - blir nog strumpebandEtt mynt i skon visste jag inte, men de ska jag ha nu! ska de vara ett silver mynt?
Svar på tråden "Something old, something new, something borrowed, something blue..."