• laris

Juni 2009 Nr 3

Förra tråden som nni startade var avstängd så vi fortsätter att peppa, berömma och följa varandra här

• Svar på tråden Juni 2009 Nr 3
  • GlamourKitten

Red Scarlet skrev 2009-04-16 14:30:12 följande:

Jo fast då gäller det oftast att inbjudningarna ska ut tidigast 6-8veckor innan själva bröllopet och så är det osa satt runt 2-3veckor senare. Vi skickade ut våra 5månader innan och hade osa 3månader innan, så det var ju ett spann på runt 2månader där. Inte konstigt att folk väntade med att osa då. Och man kan väl bara visa god etikett och tacka ja/nej om man VET hur man ska göra, vi har haft många som behövt kolla med semester och turnéscheman(polare som är musiker) osv, så de har väl inte kunnat svara säkert innan osa-datumet. Men det är sjukt enerverande ändå ;)
    Hihihi, ja visst är det jobbigt jag hade iaf väntat mig någon reaktion på inbjudan samma vecka vi skickade ut dem...men kanske inte ett definitivt Ja/Nej. Nu måste de dock svara vid sista Osa pga mat och dryckesplanering osv...
    men självklart kan man vara liiite flexibel om någon turnerar eller så, det kan jag förstå.
    Nu har vi bara 6 st kvar som ska svara
  • Flisa80
    MulleNuh skrev 2009-04-15 22:35:47 följande:
    Har ni hört från era präster än?
    Nej, har inte hört något. Tänkte senast idag att jag ska höra av mig och kolla av lite, Visst ska man träffas innan??
  • MulleNuh

Ok. Ja du och jag har ju samma giftasdatum..
    När jag pratade med prästen igår sa han att han normalt ringer 1 månad innan.. Men vissa ringer innan och vissa efter..

Flisa80 skrev 2009-04-16 19:48:21 följande:
    Nej, har inte hört något. Tänkte senast idag att jag ska höra av mig och kolla av lite, Visst ska man träffas innan??
  • Flisa80
    MulleNuh skrev 2009-04-16 20:12:03 följande:
    Ok. Ja du och jag har ju samma giftasdatum..När jag pratade med prästen igår sa han att han normalt ringer 1 månad innan.. Men vissa ringer innan och vissa efter..
    Ok... Ja vi känner ju vår pastor rätt väl, men har inte pratat med honom sedan vi frågade om han ville viga oss. Det är ju mest det att vi inte bor i samma stad, så vi måste ju passa in datumet och nu börjar det bli ont om tider... Kanske lika bra att höra av sig.

Var inte nervös, det kommer nog att bli skoj tror jag!
  • Red Scarlet

Uh vi träffade ju vår präst igår.. kan ju inte säga att vi fick sådär överdrivet bra kontakt. Menmen vad ska man göra, jag är inte sån som skulle byta präst bara hur som helst. Men det var mycket krångel, hon ringde inte innan som hon skulle (för att berätta vart vi skulle mötas), vi hade ingenstans att sitta, hon hittade inte nycklar, hon hade inte telefonnr till kantorn som vi skulle få etc etc. Jag är väldigt ordningssam och punktlig själv så kan lätt bli irriterad när folk inte har koll på sina grejer och är förberedda inför ett möte. Hon försökte även korsförhöra mig om vad jag kom ihåg från min konfirmation (menade antagligen väl men det var lite jobbigt..)

Och så kläckte hon ur sig flera konstiga saker, hon såg på mitt namn att jag har utländskt ursprung, (min pappa är från Indien) och då sa hon
    "Ja, vi kanske ska ordna så att ni får en vigsel som är giltig både i Sverige och Indien?" Öh..varför då.. är inte ett svenskt äktenskap giltigt i alla länder? Jag är ju svensk medborgare och född här.. "Jamen om du kanske vill åka dit och så.." Min sambo var tvungen att säga "Vadå.. om hon tänker åka tillBAKA eller..?" Var tvungen att säga att min släkt är hinduer så tror faktiskt inte att det spelar någon roll för dem ifall en kyrklig vigsel är giltig i både Sverige och Indien. Hon menade kanske väl men hon uttryckte sig och tittade på en så konstigt. Aja hon var svår att förstå sig på.. Uh får hoppas att det blir bättre sen..

• GlamourKitten

Red Scarlet skrev 2009-04-17 10:26:51 följande:

Uh vi träffade ju vår präst igår.. kan ju inte säga att vi fick sådär överdrivet bra kontakt. Menmen vad ska man göra, jag är inte sån som skulle byta präst bara hur som helst. Men det var mycket krångel, hon ringde inte innan som hon skulle (för att berätta vart vi skulle mötas), vi hade ingenstans att sitta, hon hittade inte nycklar, hon hade inte telefonnr till kantorn som vi skulle få etc etc. Jag är väldigt ordningssam och punktlig själv så kan lätt bli irriterad när folk inte har koll på sina grejer och är förberedda inför ett möte. Hon försökte även korsförhöra mig om vad jag kom ihåg från min konfirmation (menade antagligen väl men det var lite jobbigt..)Och så kläckte hon ur sig flera konstiga saker, hon såg på mitt namn att jag har utländskt ursprung, (min pappa är från Indien) och då sa hon "Ja, vi kanske ska ordna så att ni får en vigsel som är giltig både i Sverige och Indien?" Öh..varför då.. är inte ett svenskt äktenskap giltigt i alla länder? Jag är ju svensk medborgare och född här.. "Jamen om du kanske vill åka dit och så.." Min sambo var tvungen att säga "Vadå.. om hon tänker åka tillBAKA eller..?" Var tvungen att säga att min släkt är hinduer så tror faktiskt inte att det spelar någon roll för dem ifall en kyrklig vigsel är giltig i både Sverige och Indien. Hon menade kanske väl men hon uttryckte sig och tittade på en så konstigt. Aja hon var svår att förstå sig på.. Uh får hoppas att det blir bättre sen..
    Tsss, vilken MÄRKLIG präst! Ska ni träffas "mer" nu innan då så hon för ge ett bättre intryck?
    Jag personligen hade nog bytt präst faktiskt..det måste ju kännas rätt.
  • Miss Moneypenny

Mycket märkligt... Vad tråkigt för er! Hur kändes hennes "åsikter" om själva vigselceremonin då? Man får ju hoppas att hon inte säger skumma saker under den också.

• Red Scarlet

Miss Moneypenny skrev 2009-04-17 13:24:29 följande:

Mycket märkligt... Vad tråkigt för er! Hur kändes hennes "åsikter" om själva vigselceremonin då? Man får ju hoppas att hon inte säger skumma saker under den också.
    Hon är väldigt lugn och talar mycket om att vigseln och äktenskapet handlar om tvåsamheten och kärlek och sådant, och förklarade noga händelseförloppet under själva ceremonin. Så jag tvivlar väl inte på att hon är en bra präst och hon kommer säkert att göra sitt jobb bra under själva bröllopsdagen (så länge hon kan uttala mina namn..), det är väl mest personkemin som vacklade lite under vårt första möte. Vi ska nog inte träffas fler gånger innan vigseln men hålla kontakt via telefon och mejl, tror det är lika bra ;)
  • nni

Red Scarlet skrev 2009-04-17 14:54:19 följande:

Miss Moneypenny skrev 2009-04-17 13:24:29 följande:
    Hon är väldigt lugn och talar mycket om att vigseln och äktenskapet handlar om tvåsamheten och kärlek och sådant, och förklarade noga händelseförloppet under själva ceremonin. Så jag tvivlar väl inte på att hon är en bra präst och hon kommer säkert att göra sitt jobb bra under själva bröllopsdagen (så länge hon kan uttala mina namn..), det är väl mest personkemin som vacklade lite under vårt första möte. Vi ska nog inte träffas fler gånger innan vigseln men hålla kontakt via telefon och mejl, tror det är lika bra ;)
    Det här med personkemin ja, man vet ju inte säkert om den klaffar om man utsett en kyrka och då får man ju prästen med som jobbar den tidpunkten vigseln är. Men det kommer säkert gå bra! Hon kan säkert vigselcermonin utantill som många andra präster. Vi själva får väl ta o bestämma träff snart med vår präst.
  • Flisa80

Idag var jag och min blivande in till bröllopsbutiken och frågade hur det gick med min klänning, och den hade precis kommit till butiken!! Låg fortfarande nerpackad. Så otroooligt skönt att veta att den har kommit, har ju väntat 4 månader nu. Så, nästa vecka blir det till att prova den igen. Feels good!

Svar på tråden Juni 2009 Nr 3