• suzem

Pappa som ger bort?

hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??

• Svar på tråden Pappa som ger bort?
  • shakynose
    feministbrud skrev 2009-01-12 21:12:51 följande:
    Jag bar varken eller. Jag kan inte förstå hur du bara tar bort symboliken från brudöverlämning trots att man använder samma ord och samma ritual som när det var förtryckande. ÖVER-LÄMNING. Who gives the bride away?Det är precis samma sak med att be pappa om handen. Visst, man bestämmer själv och det är ens eget val, men varför väljer man ett förtryckande skådespel som inraming?I en annan tråd för ett tag sedan på samma ämne frågade vi oss om det inte var så att brudar vet om symboliken att pappa lämnar över henne. Hon vill ha det så för att hon ser det som något positivt att bli beskyddad av först pappan, sedan mannen. Jag tror det ligger någonting i denna förklaring.
    Att du misslyckas med att förstå är inte en merit.
  • feministbrud
    shakynose skrev 2009-01-12 21:19:15 följande:
    Att du misslyckas med att förstå är inte en merit.
    Att du inte lyckas förklara är en än större merit.
  • shakynose
    LB5 skrev 2009-01-12 21:07:12 följande:
    hm. känns lite som hyckleri att blunda för urvalada delar av "kvinnoförtrycket".

...Och tycker man att det är att förtrycka kvinnor, då ska man fan inte gifta sig. Let alone, gå ut på ett internetforum för blivande brudar och predika kvinnans rätt. Snacka om dubbelmoral...
    Du har så rätt! Är inte normen att leva i tvåsamma förhållanden också en dammig relik från ett patriarkalt samhälle? Om äktenskapet varit ett sätt för mannen att härska över kvinnans kropp (och är det fortfarande i andra kulturer), ska man då ställa upp på att leva i äktenskap överhuvudtaget? Eller ska man som svensk kvinna utnyttja sin möjlighet att förbli ogift livet ut av solidaritet för lidande medsystrar?

Jag väljer nog att dra gränsen någonstans däremellan faktiskt!
  • ario

ja det stämmer, jag är ortodox och vi kommer ha det så.

shakynose skrev 2009-01-12 21:03:40 följande:
    Varför är det bara kvinnor som bär brudkrona och slöja? Trots att symboliken påstås vara totaländrad...I ortodoxa kyrkan blir dock både brud och brudgum krönta har jag hört
  • shakynose
    feministbrud skrev 2009-01-12 21:23:05 följande:
    Att du inte lyckas förklara är en än större merit.
    Jag tror att du redan bestämt dig för att fortsätta leva lyckligt utan att någonsin ens försöka förstå vad det kan finnas utanför dina värderingar och principer. Så nej, det är inget jag kommer att skryta med.
  • ario

jag tycker inte det är fel om min fästman frågar min far om min hand, för mig betyder der respekt och inget annat! och varför skulle det vara skådespeleri?

• feministbrud
    ario skrev 2009-01-12 21:44:40 följande:
    jag tycker inte det är fel om min fästman frågar min far om min hand, för mig betyder der respekt och inget annat! och varför skulle det vara skådespeleri?
    Därför att det inte är han som bestämmer, eller hur?
  • ario

det klart det är han som bestämmer?

vem skulle annars bestämma?

feministbrud skrev 2009-01-12 21:46:48 följande:
    Därför att det inte är han som bestämmer, eller hur?
  • feministbrud
    ario skrev 2009-01-12 21:47:49 följande:
    det klart det är han som bestämmer?vem skulle annars bestämma?
    Du?
  • ario

Båda två!

feministbrud skrev 2009-01-12 21:48:43 följande:
    Du?
Svar på tråden Pappa som ger bort?