Pappa som ger bort?
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
Nej, vi båda två tycke samma sak.
Bäst jag svarar på en gång, om jag läser igenom allt som har tillkommit så hittar jag aldrig denna kommentar igen.
För det första så har jag inte uttalat mig ännu, så du kan ju vänta med att be mig att hålla inne med mina fördomar(?), du vet ju inte ens vad jag ska säga. För det andra så har jag givetvis anknytning till USA, annars kan jag inte uttala mig.
Ni som har hängt på BT ett tag får ursäkta: "Favorit i repris".
Det här handlar om några av mina släktingar i USA. Min kusins dotter håller på att ta sig ur ett otäckt förhållande...kanske. Hon tycker att hon har lovat att lyda och hedra honom och han tycker att hon och barnen är hans egendom. De tillhör inte någon extrem kyrka utan en av de vanliga i USA.
Denna kvinnas mormor kommer från Sverige och är en av de mest självständiga, frigjorda kvinnor man kan tänka sig. På bara två generationer har kvinnosynen i denna familj förändrats på detta sätt genom yttre påverkan. Alltså sådant som andra har gjort privat, för jag kan garantera att de inte har fått lära sig det hemma.
Nu kan man givetvis inte skylla allt på brudöverlämning även om det är den symboliken som de båda har tagit fasta på. (Han har fått henne, hon har lovat att lyda.)
Detta är alltså ett västland som vi inte tror har så många ojämlika symboler (jämfört med länder i tredje världen t ex) så påverkan borde inte vara så himla stor kan man tycka, men uppenbarligen så har någon slags påverkan skett. Hon valde själv att gifta sig med honom, men samhället och även hon själv tror att hon på något sätt är underordnad mannen.
Så kontentan är: Det man gör idag kanske påverkar ens dotterdotter. Många bäckar små osv. Att vi har det så bra idag vad gäller jämställdhet ska vi nog passa oss för att ta för givet. Jag tror att om vi inordnar oss i för många symboler och stereotypa fack så kommer vi eller de som kommer efter oss att löpa större risk att så småningom bli fast där. Dvs, de kommer inte att kunna ha vår valfrihet.
Bli inte så arga för att vi finns som ser symboliken och befarar vad det kan leda till i framtiden.
Jag är inte arg på dem som väljer brudöverlämning, men jag blir rädd när vissa vägrar acceptera att symboliken finns.
Det var bara tänkt som en kul anekdot med lite allvar bakom.
Jag tycker fortfarande att vi helt är ute och cyklar och inte alls pratar om brudöverlämning.
Är förresten inte sådana hakkors i öst vända åt andra hållet? De är det i japansk manga i alla fall.
Så det var ingen som skulle bestämma som du skrev..??
vi kom överens:)
Rätta mig om jag har fel, men att fråga om någons hand är egentligen bara ett annat sätt att be om dennes välsignelse. Bara det att man följer den traditionella koden genom att göra det på samma sätt som det gjorts i alla tider, alltså att formellt be om flickans hand.
Även om en far inte ser på flickans hand som sin personliga egendom så kan jag förstå att han uppskattar att hans blivande svärson visar respekt för dessa koder. Även om det bara är ett spel för gallerierna, men ärligt talat så är ju det mesta rörande vigseln bara skådespel i så fall.
Allt utom detta:
"Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra. Tar alltså du N.N. till din hustru?
(Svar: Ja)
Tar du N.N. denna N.N. till din man?
Jag förklarar er nu för äkta makar."
Och detta:
"Ni har förklarat att ni vill låta registrera ert partnerskap. Tar alltså du N.N. denna/denne N.N. till din partner?
Tar du N.N. denna/denne N.N. till din partner?
Ni är nu registrerade partner."
Allt annat är helt onödigt och tvivelaktigt, men jag tänker inte predika mina värderingar som det enda riktiga!
För övrigt så tycker jag att denna version är så sjukt romantiskt:
"Äktenskapets ändamål är enskildas väl och samhällets bestånd. Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra. Tar alltså du N.N. denna N.N. till din hustru att älska henne i nöd och lust?
Tar du N.N. denna N.N. till din man att älska honom i nöd och lust?
Ge varandra handen till bekräftelse på detta. (Före handslaget kan mannen lämna kvinnan en ring.)
Jag förklarar er nu för äkta makar.
Glöm aldrig det löfte om trohet som ni nu har avlagt. Lev med varandra i inbördes aktning, kärlek och förtroende och besinna ert ansvar mot kommande släkten. Må endräkt och lycka råda i ert äktenskap och i ert hem."
Men det är min högst subjektiva bedömning och den går nog inte att förklara för den som inte känner exakt likadant som jag!
Min far uppskattar helt klart att hans blivande svärson visar honom respekt genom att behandla hans dotter som en människa och inte som en ko.
ko? haha,
Vi har ju alla olika traditioner, men jag är mkt säker på att alla sätt att visa respekt är rätt.