• vofflis

pris förlovningsring

Hjälp min kille vill lägga några tusen på en ring till mig,han tjänar en bra bit över miljonen per år.Kan någon ge mig ett råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-09 11:44
    Ok ? några tusen om man tjänar ca 1.3 mil,låter lite snålt i mina öron.Blev ledsen då jag hade tittat på mycket dyrare ringar

• Svar på tråden pris förlovningsring
  • vofflis

anar att du har rätt har därför väntat med att skaffa barn med honom.

fromheretoeternity skrev 2009-01-09 13:41:46 följande:
    Men söta vännen... vill du verkligen förlova dig med en sån kille? Det kommer ju inte bli annorlunda bara för att ni förlovar er!Jag tycker att du är värd både en fin ring och en fin kille och det verkar som att han varken kan eller vill ge dig något av det!
  • feministbrud
    vofflis skrev 2009-01-09 11:58:52 följande:
    Larvigt ? en ring för en tusenlapp håller knappast hela livet ut,dessutom vill man ju att den går i arv till våra barn!
    Ursäkta mig men min förlovningrsing kostade en dryg tusing och vem har sagt att mina eventuella barn skulle vilja ha den?
  • fromheretoeternity

Spill inte mer tid på honom om du inte känner att det är helt rätt! Bättre att träffa någon där man i förhållandet uppskattar varandra!

vofflis skrev 2009-01-09 13:54:42 följande:
    anar att du har rätt har därför väntat med att skaffa barn med honom.
  • feministbrud
    vofflis skrev 2009-01-09 12:40:47 följande:
    Vad var fult? han köper ju bara dyra grejer till sig själv!jag har aldrig begärt eller tagit del av hans lön förut.Ändå tar jag hand om hela husållet!
    Varför gör du det? Vill du på detta sätt att han ska kompensera dig för att du tar hand om hemmet? Jag skulle nog satsa mer på att dela på hushållssysslorna än att få en svindyr ring.
  • fromheretoeternity
    feministbrud skrev 2009-01-09 13:59:19 följande:
    Ursäkta mig men min förlovningrsing kostade en dryg tusing och vem har sagt att mina eventuella barn skulle vilja ha den?
    Nä, men om min mamma hade haft en diamantring för 40 000kr så hade jag nog gärna ärvt den!
  • feministbrud
    fromheretoeternity skrev 2009-01-09 14:03:05 följande:
    Nä, men om min mamma hade haft en diamantring för 40 000kr så hade jag nog gärna ärvt den!
    Haha, ajg det hade jag också

Och nu har jag lsät hela tråden. Jag tycker INTE att det är ok att ni bor ihop och lever på olika standard! Det är svårt när man ha olika inkomst, men man får inte låta den andra leva på nåder. Det är aldrig ok!
  • Hemlig2009

Fast undrar om det inte är mest till för den som har smycken det här med arv?

Min mamma har säkert 9-10 stora diamantgringar i olika design och värden, tror ingen är värd mindre än 20.000 kr och. Hon säger ofta att jag och min syster ska se till så att det delas lika eller att vi får de ringarna vi tycker mest om. Men hur kul är det med ringar i lite "vräkigare" stil jämfört med det mer raka och stilrena vi har idag?

En ring har vi redan delat på, mamma ville tyckte själv att en ring såg omodern ut och valde att ge den större stenen till mig som enstensring när jag fyllde 30, övriga 8 stenar från ringen fick min syster till hennes vigselring. Varken mamma eller vi sörjer den stora blaffiga ringen. Men så känns ju också fel att göra med varenda ring.

Så summa summarium, välj ring som du själv tycker om, billig eller dyr. Men tänk inte på att någon ska ärva...

• Maria2009

Hittar man en ring man verkligen tycker om så borde det väl iaf i TS fall inte spela någon roll vad den kostar, med tanke på inkomst? Men för den skull ska man inte haka upp sig på kronor och ören, en ring för 3 000 kan vara mycket vackrare än en för 30 000... Min vigselring går på 6 000 och den är världens finaste!

Jag tror, precis som några redan nämnt, att problemet ligger på ett djupare plan än bara hur mycket en ring ska kosta.

• MolsonCanadian

Jag tror att vad MulleNuh menar är att det är "fult" att lägga större vikt vid den monetära kostnaden för ringen än syftet med ringen.

vofflis skrev 2009-01-09 12:50:30 följande:
    Det är bara två gånger i livet man förväntar sig något,vid förlovning och när man gifter sig.Ett minne som man skall ha hela livet,vad är fult med det?
  • MulleNuh

yeah baby..

MolsonCanadian skrev 2009-01-09 14:26:19 följande:
    Jag tror att vad MulleNuh menar är att det är "fult" att lägga större vikt vid den monetära kostnaden för ringen än syftet med ringen.
  • Mörk Ängel

Med tanke på vad han tjänar så kanske han anser att några tusenlappar är något annat än vad du anser..? Kan det inte vara så att det är ett missförstånd?

vofflis skrev 2009-01-09 13:36:39 följande:
    ...han sa att det borde räcka med några tusenlappar.
  • MolsonCanadian

Ibland går det att förstå dig.

MulleNuh skrev 2009-01-09 14:27:03 följande:
    yeah baby..
  • MulleNuh

Ja men jag vet... Ibland så..

• Comfortably numb

viktigaste är väl att du får en ring som du blir kär i och kommer vilja bära, oavsett pris. kolla runt på ringar och välj ut några du gillar och kika sen tillsammans på de olika ringarna. och tänk på hur du sedan vill ha vigselringen så de passar ihop.

jag hittade en begagnad fin ring för 4000, men min sambo tyckte det var för billigt och ville ge mig en "egen ny ring" så nu landar det på ca 12 000 istället....men jag kommer bara ha en ring, vi skippade förlovningsring eftersom vi gifter oss snart och jag ändå bara vill ha en...

• BlendaSigne

Jag har inte läst hela tråden men hursomhaver så måste jag säga att jag förstår dig!!!
    Herregud, jag kan inte förstå hur folk kan tycka att man är "girig" och "materialistisk" när man vill ha en ring som är fin/dyr... när samma person i sin tur kan lägga lika mkt pengar på klänning, håruppsättningar, brudbuketter, skor etc etc etc - saker som man har för EN dag!
    En ring har man med sig hela livet o JA jag tycker man ska känna sig nöjd med ringen som symboliserar ens äktenskap.

Svårt hur du ska göra dock - kanske du får börja hinta lite.
    Jag förstår att det måste kännas jobbigt att vara den som tjänar mindre, men jag tror för dig och din blivandes bästa, att ni måste prata om allt detta. Du ska ju inte känna dig som en "hushållerska" o ha dåligt samvete för det. Ni är ju ett team ett lag som tillsammans är lyckliga. Ni måste ju kunna vara naturliga o ärliga mot varandra om det ska funka för evigt.
    Hoppas de löser sig!

• Mrs S 2B

TS Måste också säga att jag förstår hur du tänker. en ring för 40 000 kan kanske verka mycket och girigt men ´det du egentligen stör dig på är att han genom att köpa en billig ring till dig inte markerar ditt värde. kalla mig gammeldags/luras av diamantindustrin men en förlovningsring tycker jag skall vara lite av en uppoffring. Detta innebär att en ring för 4000 från någon som får ut 10 000 imånaden är lika mycket "värd" som en för 40 000 för en som får ut 100 000.

• MV85

hmmm personligen förstår jag inte varför man "måste" ha en svindyr ring... min förlovningsring vet jag inte exakt vad den kostade, men det är en slät guldring, 4mm bred så antagligen runt 4000... ska jag då känna att den är "billig" eller att han "nervärderar" det hela för att han har en årslön på 700'000 efter skatt?
    Nej!
    En ring är bara en ring... den är förvisso en symbol för något, men i slutändan handlar det om era känslor för varandra, inte någon cirkelformad bit metall av något slag... och diamanter må vara dyra o fina... men seriöst, jag väljer hellre kärlek än diamanter!

Sen HAR ytterst få killar koll på vad smycken kostar... så ta med honom ut o visa honom vad saker och ting kostar, så får du väll se sen..

Av egen erfarenhet vet jag oxå att vi, pga olika inkomst har olika intryck av vad som är dyrt... Själv tycker jag att en jacka för 800 är i högsta laget, min ekonomi tillåter det inte... medan han tycker att gränsen snarare går vid 8000... "några tusenlappar" för mig är 2-3... för honom 8-10...

Som i alla konflikter med sin partner finns det bara en lösning
    PRATA MED VARANDRA

• missdrak

sedn när bestämmer priset på ringen hur mycket han älskar dig. Man måste inte ha en ring för 40tusen bara för man har pengar till det. Det är kanske han som borde lämna dig istället om det är pengarna du är ute efter..................

Svar på tråden pris förlovningsring