• Anja 19 juli 2008
    Äldre 19 Dec 22:47
    43483 visningar
    360 svar
    360
    43483

    Fruar i Lund - del 2

    Tidigare var vi Brudar i Lund, nu är vi Fruar i Lund

    Hej allihop

    Nu när alla Lundabrudar - sommar 2008 - har blivit fruar så måste vi ju ha en ny tråd.

    Det har varit så underbart roligt, spännande och givande att dela varandras planering, stötta, få stöttning, idéer, åsikter och bara prata skit rent allmänt, i denna tråd. De flesta av oss har ju även träffats IRL och kommer fortsätta göra det hoppas jag.

    Här kan vi brudar från Lund med omnejd älta bekymmer och glädjeämnen och dela med oss av allt mellan himmel och jord.

    Hoppas att ni hittar den nya tråden! :)

  • Svar på tråden Fruar i Lund - del 2
  • Flamor­a
    Äldre 11 Mar 20:58

    Usch Anne, vad du råkar ut för en massa... Kan förstå att du inte vill vara sjukskriven. Bara du orkar med, och tänker på din hälsa (och Alvas så klart. Eller Alvin... ;)).

    Helt sanslöst med huset ju. Fattar inte hur folk har råd att köpa hus för 3-4 mille! Det är ju kört för oss som bara har hyreslägenhet.

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 11 Mar 21:26

    Anne

    Jag lider verkligen med dig! Men vet du vad jag tänker!

    Att om läkarna vill sjukskriva dig pga alla saker du råkar ut för i din graviditet, så tror jag att det är befogat. Du jobbar på tok för mycket. Du har alldeles för mycket omkring dig och din kropp visar dig på alla vis att du ska tagga ner. Så gör det nu är du snäll! Tänk på Alva. Hon ska inte ligga där inne och pumpas full utav stresshormoner.

    Tänk så här: En sjukskrivning, SO WHAT, din kropp behöver den och din kropp är f..n så mycket viktigare än din chef, dina klienter/kunder eller att vara duktig. (vet precis hur du känner men det ÄR INTE värt det att offra sin hälsa).

    Låt dem sjukskriva dig ett tag iallafall! En månad eller något, så att du får känna efter, vila upp dig. SEdan kanske du orkar ta nya tag, eller så känner du att det verkligen var nödvändigt och att du får fortsätta vara sjukskriven.

    Se till att läsa alla böcker du längtat efter att läsa, men inte hunnit, se alla filmer du velat se, fixa saker där hemma som du tänkt fixa länge men inte hunnit med, pyssla med grejor, träffa vänner, umgås m familjen UTAN stress, sov länge på morgnarna, gå lugna sköna promenader och bäst av allt, TRÄFFA MIG PÅ STAN O FIKA NÄR JAG ÄR LEDIG MITT I VECKORNA, hehe

    Seriöst Anne, sluta upp med att plåga din kropp. Den har nog att göra med att bara vara gravid och med att kämpa emot alla infektioner just nu. Den behöver vila.

    Du ÄR duktig! Du är FÖR duktig! SLUTA GENAST!

    Stor kram

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 11 Mar 21:27

    Och självklart, grattis till lyxåket Jättefina är dom vagnarna ju. Klart hon kommer åka som en prinsessa

  • Jen82
    Äldre 15 Mar 17:14

    Hej alla!
    Här skrivs de en hel del mellan gångerna jag är inne här.
    Inget nytt på min front egentligen.

    Tränar en hel del.
    Gerdahallen 3gång/v :)
    15km löpträning i veckan på löpband.

    Kramar Jenny

  • AnneiL­und
    Äldre 15 Mar 22:36

    Ååååååå

    Vet ni vad??

    Ni är så himla fina!!!
    Vill man bli glad så är det bara att titta in här, så känns allt så mkt bättre.
    Jag funderar på läkarens ord och ska seriöst tänka över hela sjukskrivningsgrejen...lovar att uppdatera er!!!

    Nu ska jag sova.
    Anders och hans kompisar sitter nere i vårt vardagsrum och spelar poker.....så det är nog lika bra att jag går och lägger mig, här blir ändå inga barn gjorda!

    Puss Å kram på er

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 16 Mar 02:01

    Anne
    Vadå inga barn gjorda, haha. Har du två livmödrar eller vad menar du (åh tänker osökt på Greys anatomy )

    Jen
    Vad duktig du är. Önskar jag var så duktig. Har gått upp 20 kg sen bröllopet. Skitball, not!

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 16 Mar 02:01

    och jag är INTE gravid!

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 16 Mar 02:13

    Måste ju bara berätta en sak som jag tycker är så grymt rolig. Vårt band, Bröderna Berggrensson. Är det någon som har sett att dom spelar på tv nu. I barnprogrammet Amigo. Så jä..la duktiga är dom. Vi tittar på det bara pga dem. Är så jä..la roligt att titta på dem och lyssna på hur säkra de är. Skitcoolt! Känns ju hur häftigt som helst. Det var äldsta sonen som upptäckte det. Han sa, -mamma, var det inte dom som spelade på ert bröllop?, haha, joooo skrek jag...

    (då berättade D att hans syster hade berättat för honom att vårt bröllopsband spelade på ett barnprogram, men det hade han såklart glömt att berätta)

  • Fröken Planer­a
    Äldre 16 Mar 17:23

    Inte illa ANja!! Ni hade ett riktigt kändisband på bröllopet..

    Anne! Ja, varför tveka angående sjukskrivningen???? Jag hade varit hur tacksam som helst om jag fått det erbjudandet och jag mår inte ens dåligt. Känner mig mest gnällig nu när det börjar kännas i ryggen när jag står upp mycket.

    Embo, vi måste hitta fler träningsformer som vi kan utöva

    Nu när det börjar kännas som vå i luften så måste jag bli mer seriös med´promenaderna.

    För övrigt sitter jag på hotell i Örebro och längtar hem. Åkte från familjen i lördags fm och har varit i Uppsala och jobbat. Idag har jag haft möte i Örebor och imorgon ska jag hålla en kurs, sen ska jag äntligen åka hem. Jag känner att jag inte orkar riktigt lika mycket nu när bebisen börjar växa till sig. (Men det är svårt att erkänna... )

    Kram på er..

  • Fröken Planer­a
    Äldre 16 Mar 17:23

    Inte illa ANja!! Ni hade ett riktigt kändisband på bröllopet..

    Anne! Ja, varför tveka angående sjukskrivningen???? Jag hade varit hur tacksam som helst om jag fått det erbjudandet och jag mår inte ens dåligt. Känner mig mest gnällig nu när det börjar kännas i ryggen när jag står upp mycket.

    Embo, vi måste hitta fler träningsformer som vi kan utöva

    Nu när det börjar kännas som vå i luften så måste jag bli mer seriös med´promenaderna.

    För övrigt sitter jag på hotell i Örebro och längtar hem. Åkte från familjen i lördags fm och har varit i Uppsala och jobbat. Idag har jag haft möte i Örebor och imorgon ska jag hålla en kurs, sen ska jag äntligen åka hem. Jag känner att jag inte orkar riktigt lika mycket nu när bebisen börjar växa till sig. (Men det är svårt att erkänna... )

    Kram på er..

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 16 Mar 21:44

    Måste fråga er om en grej.

    Vi tar ju över nya stället en månad innan vi flyttar in pga att de nuvarande ägarna redan flyttat då och vill att vi gör det.

    Vi kommer alltså att ha dubbla månadsavgifter vilket vi får ta iochmed att vi då hinner renovera ganska mycket den månaden, utan att behöva ha alla möbler ivägen osv.

    Men lägenheten var ju så ofräsch att vi höll på att smälla av, INTE samma krav på städning om man säger så.

    De som bor där har nu sagt till mäklaren att eftersom vi får ta över tidigare så kommer de inte att göra en flyttstädning, utan mer bara grovstäda.

    Jag känner att jag verkligen inte står ut med att flytta in i huset så ofräscht som det var. Jag sa till mäklaren att kök och badrum MÅSTE vara riktigt rena och att vi även har pälsdjursallergiker i familjen (de har både hund och katt) och därför är det av största vikt att där är ordentligt städat och avtorkat.

    Nu pratade maken precis med de som bor där och sa detta till dem. De vill inte städa, säger att de ej hinner!

    Maken sa då att vi kan ta över två dagar senare och ge dem tiden att städa. Ägaren hade väl då motvilligt gått med på detta, och sagt något om att anlita flyttfirma.

    Grejen är den att jag tycker ju att de ska vara nöjda m att vi tar över en månad innan, de tjänar massor av pengar på det ju! En flyttfirma kostar typ 1/6 av det vi ger dem för den månaden.

    Tycker inte ni att det är självklart att man flyttstädar när man lämnar ett hem?

    Jag skulle lixom aldrig ha mage att säga att vi inte HINNER flyttstäda när de som flyttar in gör mig en stor tjänst och sparar mig en massa pengar!

    Och i regel har man ju nästan aldrig mer än en helg på sig att flytta ut och in på nya stället och flyttstädning är ju ändå något som nästa ägare väntar sig. Vi har alltid hunnit flyttstäda även om man får slita häcken av sig och ha alla sina vänner t hjälp.

    Grejen är den att vi inte tar över lånen förrän den "rätta" inflyttningsmånaden (men grejen är den att dom som bor där nu inte har några lån på detta hus, de har bott där sedan det byggdes, men det säger dom såklart inte till oss utan jag antar att det är pga att vi bara betalar månadsavgiften på 7.000 som de tycker att de kan SKIPPA flyttstädningen).

    Vill verkligen veta vad ni tycker. Skulle ni ha krävt flyttstädning även att ni ej tog över lånen. Om vi ej flyttar in så förlorar de ju 7.000 kr. Känns som att de inte borde vilja förhandla om detta.

    Vi har absolut inte råd att ta över lånen och ha dubbla lån den månaden, och det hymlade vi inte om och med tanke på hur ofräscht de har det hemma så vägrar jag behöva städa detta. Skulle aldrig kunna bo där då. MIn stackars pedanta väninna som var med när vi kollade på huset kräktes nästan *asg*. Tur vi ska renovera, haha.

  • a wife to be
    Äldre 17 Mar 11:24

    Har hört om folk som tagit över tidigare och sluppit städa, jag tycker dock att om dom väljer att lämna det så skitigt att ni ej ska betala hela månadskostnaden. då kan ni ju ta dom pengarna tll att själva ta in en städfirma.

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 17 Mar 11:31

    Mmm med tanke på hur skitigt de har det så förstår jag om de vill slippa städa, men jag fixar inte att städa den skiten efter någon annan. Skulle ej kunna bo där då.

    Om de står fast vid att de ej vill flyttstäda så flyttar jag hellre in en månad senare. Då är de TVUNGNA att flyttstäda + att de förlorat en jä..la massa pengar på att inte göra städningen en månad tidigare o låta oss flytta in då. Det blir ju dom som får dubbla månadsavgifter för april om dom väljer att skita i städningen. Är ju inte klokt att lämna ifrån sig ett hem utan att flyttstäda. Jag skulle själv skämmas något fruktansvärt om jag gjorde så!

  • Äldre 17 Mar 16:05

    Anja 19 juli 2008 skrev 2009-03-17 11:31:37 följande:


    Mmm med tanke på hur skitigt de har det så förstår jag om de vill slippa städa, men jag fixar inte att städa den skiten efter någon annan. Skulle ej kunna bo där då.Om de står fast vid att de ej vill flyttstäda så flyttar jag hellre in en månad senare. Då är de TVUNGNA att flyttstäda + att de förlorat en jä..la massa pengar på att inte göra städningen en månad tidigare o låta oss flytta in då. Det blir ju dom som får dubbla månadsavgifter för april om dom väljer att skita i städningen. Är ju inte klokt att lämna ifrån sig ett hem utan att flyttstäda. Jag skulle själv skämmas något fruktansvärt om jag gjorde så!
    Sicket hål i huvudet på de fd ägarna....om man INTE ska flyttstäda så ska det skrivas ner o godkännas av båda parter innan....man kan för F-N inte bara säga att man inte hinner!! Blir riktigt upprörd!!!!
    Vem är betalningsansvarig för mellanmånaden? OM det är de som inte orkar städa så ta in en städfirma o dra av den kostnade på den delade hyran.....kanske inte juridiskt rätt men vad gör man?
  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 17 Mar 16:27

    Det är egentligen de som är ansvariga för den månadsbetalningen men vi har ju muntligen bestämt att vi tar över en månad tidigare och betalar månadsavgiften till dem, eftersom de redan har flyttat då och gärna ville slippa dubbla månadsavgifter.

    Så vi har ju gjort dem en tjänst! Blir oxå jätteirriterad när jag tänker på det. Klart man ska städa. Fattar inte varför jag ens tvivlade!

  • Fröken Planer­a
    Äldre 18 Mar 10:06

    Anja. Näfr vi köpte vårt hus i December kom vi överens om att de itne behövde städa något alls. Men det var ju för att vi ändå skulle riva ut allt och renovera.
    Men i ert fall hade jag krävt flyttstädning av dem eller så hade jag faktiskt väntat en månad med att flytta in.
    Inte fasen ska man behöva städa upp andras skit.

    De kör ju en "går det så går det". De vet ju att de sparar pengar och tid genom att testa er.

  • Hedebr­is
    Äldre 18 Mar 13:04

    man anja. då får väll ni anlita en städfirma och skicka fakturan till dem? inte svårare än så

  • Fröken Planer­a
    Äldre 18 Mar 14:12

    Nej, jag hade inte vågat skicka fakturan till dem, för skulle de sen inte betala så åker ni på det lik förbannat. Det är ju er adress de städar på. Jag hade absolut inte vågat det.

  • AnneiL­und
    Äldre 18 Mar 14:18

    Anja!!!!
    Jag hade ABSOLUT inte flyttat in i ett så stort hus som dessutom var SKITIGT! Det är uräckligt!!! Lägg för guds skull inte din energi och kraft på att städa efter andra. Jag fattar inte hur dom tänker, jävla stroppfasoner...ni tar över deras hyra en månad...de tjänar MASSOR på det och så ska de inte ENS städa!!! Idioter!!!
    Nä, då hade jag inte tagit dubbla hyror, de pengarna kan ni behöva till renovering eller sommarsemester, och stannat kvar i min nuvarande bostad. Vad är en månad mer eller mindre, men då man inte skite pengar så hade jag hellre haft is i magen och flyttat in en månad senare. Det kan dom gott ha, de lata och bekväma jäklarna!
    Grrrrrr
    Ge INTE efter nu baby"!!!

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 18 Mar 20:41

    Nej nej vi ger inte efter. Har absolut inte råd att anlita städfirma eftersom det ju är VI som får dubbla månadsavgifter så om de inte städar så blir det ingen tidigare inflytt.

    Vad gulliga ni är Nu känner jag mig lugn. Det är inte bara jag som tycker det är självklart att dom städar.

Svar på tråden Fruar i Lund - del 2