• ElinPierre

Spam/reklam (ganksa långt)

Ärligt talat skiter jag snart i denna sida.
    Jo, jag anmäler också sådana som jag anser är solklara reklamare (har bara skrivit ett foruminlägg som det är en hemsidesadress med i tex) men någon stans måste väl gränsen gå? Har diskuterat detta förut men vill starta en egen tråd för att se vad folk egentligen anser..

Det var en tjej som ville ha tips på fotograf eftersom hennes hade avbokat eller vad det nu var.. Då svarade jag (ordagrant, jag har kopierat):
    "Kolla in den fotografen jag ska ha, hon åker runt överallt.. Eller rättare sagt, är du intresserad så kan jag skicka länk till din inbox.. Vågar inte riktigt lägga ut den här...!?"

HUR kan någon få detta till att det är reklam/spam? Jag har ju inte ens nämnt ett namn eller någonting!? Och det kan ju inte bara vara en som tycker detta heller, eftersom en måste anmält mig, och en måste tagit beslutet att varna mig!?

Ge er nu.. Eller är det bara jag som tycker detta? Är det bara jag som tycker att en sådan här sida ska vara till för att utbyta tips, ideer, tankar och kontakter.

Snälla, vad tycker ni? Jag är snart redo att ge upp denna sida. Först blev jag varnad för att ha skrivit ut en www.adress vilket jag kan förstå till viss del.. Mern denna gång... No way!

• Svar på tråden Spam/reklam (ganksa långt)
  • 090208

Nan fragade om nat (minns inte) och jag lankade till en bild.
    REKLAM tjot nan. Jaha... Men jag fraste tillbax!

• Comfortably numb

håller med, man måste väl få tipsa varandra?

• Popcorn

Jag förstår att det känns frustrerande, men läser du forumreglerna så förstår du nog varför och jag tror inte att du ska behöva ta det personligt, du visste uppenbarligen inte om det!

Där står det (kopierat) "Tipsen ska postas i forumet, man får inte begära att personer ska maila eller ringa för att erhålla tipset eller själv uppge kontaktinfo för att ge tipset.". Detta innebär väl att det du skrev nog var emot reglerna även om du inte hade någon dolt reklamsyfte med det hela!

• lottis77

Har du blivit anmäld för det som var citerat?! Har du fått någon förklaring eller bara en varning? Om detta är reklam undrar jag var man drar gränsen för vad som är just det och för vad som är tips. På en sådan här sida vill man ju ha tips och idéer. Det känns som det är det man är här för. Alla är ju här för att man antingen planerar bröllop, är delaktig i ett bröllop på något vis eller att man relativt nyligen har gift sig. Jag har också rekommenderat vår guldsmed för jag är så otroligt nöjd över våra ringar, jag har tipsat om ställe att besöka om man vill hitta en fin och prisvärd klänning etc etc.... Tack vare alla rekommendationer på BT har jag fått massor med hjälp till vårat bröllop. Det är ju därför man tillbringar så många timmar här. Skulle man anmäla alla "tips"-inlägg eller ta bort dem skulle det inte vara mycket kvar här som handlar om bröllop....
    Kram C

• ElinPierre

Ja, och som ni ser- jag nämnde varken namn eller någonting.. HUR kan det liksom bli reklam?

Vilka är det egentligen som plockar bort och varnar folk? Ser inte BT själva till att allt funkar som det ska?

• ElinPierre

Popcorn, okej då kan jag förstå lite mer, men för det första fick jag ingen info om varför utan bara att det var reklam/spam. För det andra begärde jag absolut ingenting. Hon skulle säga till om hon ville ha tipset, för då kunde jag höra av mig. Och det gjorde hon också- i tråden..

Fattar faktiskt fortfarande inte..

Lottis77: Ja, det var mina exakta ord som jag blev varnad för..

• ElinPierre

Och för den delen popcorn- Jag får ju inte tipsa i forumet heller, det har jag gjort en gång och blev varnad då också!?

Förstår inte riktigt hur jag ska göra.. SKickade ingen hemsides adress denna gång för jag trodde inte jag fick det... Uff..

Tycker det är trist när det blir gnök...

• Pumpkin

Hej hej, här kommer en hemsk moderator in och ska försöka bringa lite ordning i virrvarret Det är alltså vi moderatorer som behandlar anmälningar som kommer in och gör det utifrån de regler och riktlinjer vi fått från BTs sida.

Just reklam är en väldigt känslig punkt, då vi självklart vill att medlemmar ska kunna tipsa varandra om företag som de är nöjda med osv. Men samtidigt så får det inte bli för mycket tipsande, som lätt kan slå över till reklam, för då förlorar vi annonsörer och utan annonsörer finns inget BT. Ni förstår balansgången va?

Just pga detta så finns det regler som säger att oberoende tips ska skrivas ut i sin helhet i forumet. Med detta menas att man inte bara ska slänga iväg en länk, det bör även finnas en motivering till varför man tipsar om just detta företaget i just detta sammanhanget och att alla tips ska skrivas ut i forumet och inte i det "dolda". Detta för att sätta en gräns någonstans så att säga, för någonstans måste den ju sättas.

TS: just i ditt fall vet jag inte exakt vad som hänt, varken med det första eller andra ärendet. Men i det första fallet tolkar jag det som att du bara slängde in en länk utan motivering? För då förstår jag varför det kan ha blivit som det blev den gången. Och varför det blev som det blev den andra gången är alltså att du inte skrev ut tipset i sin helhet i forumet, med en tillhörande motivering om varför.

JustMeAndMyLove: Vi accepterar varken företagsreklam eller privatreklam, den gränsen har vi också dragit. Och blir man varnad så blir man blockad, det går per automatik.

Alla: Det man ska veta är att OM man känner att man blivit felbedömd/felbehandlad så kan man överklaga. Då går ärendet till redaktionen istället och Communityansvarig gör en ny bedömning av ärendet.

Hmm, hoppas att det här gav lite klarhet i alla fall. Kontentan är alltså: tipsa gärna, men tänk på att lämna en motivering så att vi lättare kan bedöma vad som är reklam och vad som är ett oberoende tips. Tänk också på att för flitigt tipsande kan leda till att vi tolkar det som reklam - med motivering eller ej.

/Moderator

Alla älskar Skellefteå AIK
  • 090208

JustMeAndMyLove: Nu kanske du blir utsparkad igen ett tag for vad du nyss skrev!

Men girls, vi far val maila varann istallet... Eller vill man bara tipsa alla i allmanhet far man skriva ett inlagg att man far maila om man vill veta mer.

• Pumpkin
    090208 skrev 2008-11-25 22:08:21 följande:
    JustMeAndMyLove: Nu kanske du blir utsparkad igen ett tag for vad du nyss skrev! Men girls, vi far val maila varann istallet... Eller vill man bara tipsa alla i allmanhet far man skriva ett inlagg att man far maila om man vill veta mer.
    Det är mycket bättre att tipsa i forumet, men göra som jag skrev
    Alla älskar Skellefteå AIK
Svar på tråden Spam/reklam (ganksa långt)