• Lennarts Fru

Varför?

När en man och en kvinna gifter sig så säger man att man ingått ett "äktenskap" men om två likkönade gifter sig så har man ingått ett "partnerskap" Min fråga är nu, VARFÖR? Varför ska de heta olika när innebörden av det är samma sak? Ett giftemål handlar precis lika mycket om kärlek och de som finns emellan två människor oavsett om de är likkönade eller inte så varför ska de heta olika, äktenskap som äktenskap. Jag tycker de är moraliskt fel mot en "annan" folkgrupp att dom inte ska få gå under samma benämning när de gäller giftemål. Bara en tanke som slagit mig rätt ofta.

• Svar på tråden Varför?
  • 090208

Jag undrar bara lite latt vad allt detta Bibel-tjafs har med partnerskap/aktenskap att gora??? Skaffa en alldeles egen Bibel-trad tycker jag.

• Bumlis

Jag har bett om ursäkt om du kollar högre upp. Kan inte göra så mycket mer. Vi har avslutat vår diskussion.

090208 skrev 2008-11-22 17:39:36 följande:
    Jag undrar bara lite latt vad allt detta Bibel-tjafs har med partnerskap/aktenskap att gora??? Skaffa en alldeles egen Bibel-trad tycker jag.
  • JustMeAndMyLove

Förlåt men varför ens diskutera saken?
    Några tycker det är fel, en synd, något äckligt.
    Andra tycker det är naturligt.

Personligen vill jag hylla en man som Barack Obama som på ett personligt plan känner sig avigt inställd till Homosexuella pga att han är kristen.
    Han tänker dock inte gå emot lagen då de i USA och även här i Sverige inte beblandar lag och religion. Han anser att homosexuella rent politiskt har rätt till samma rättigheter som alla andra.

Om vi i Sverige levt efter de lagar vi faktiskt har när det gäller religöst inflytande på lag idag hade jag inte behöv ingå "partnerskap" med den jag älskar.

Svenska kyrkan måste dock själv få ta ställning till om de vill viga homosexuella i sina kyrkor. Där måste religionen få ta plats.

• Heloise

Jättebra inlägg!

JustMeAndMyLove skrev 2008-11-22 18:35:05 följande:
    Förlåt men varför ens diskutera saken?Några tycker det är fel, en synd, något äckligt.Andra tycker det är naturligt.Personligen vill jag hylla en man som Barack Obama som på ett personligt plan känner sig avigt inställd till Homosexuella pga att han är kristen.Han tänker dock inte gå emot lagen då de i USA och även här i Sverige inte beblandar lag och religion. Han anser att homosexuella rent politiskt har rätt till samma rättigheter som alla andra.Om vi i Sverige levt efter de lagar vi faktiskt har när det gäller religöst inflytande på lag idag hade jag inte behöv ingå "partnerskap" med den jag älskar.Svenska kyrkan måste dock själv få ta ställning till om de vill viga homosexuella i sina kyrkor. Där måste religionen få ta plats.
  • Hammerman

Svenska kyrkan måste dock själv få ta ställning till om de vill viga homosexuella i sina kyrkor. Där måste religionen få ta plats.
    Det är just pga sådana här saker kyrka och stat ska vara åtskilda. Låter man religionen bestämma alltför mycket över samhällets lagar hamnar man i ett läge där ingen kan arbeta en söndag, vissa inte kan gifta sig etc och kränker därmed en rad mänskliga rättigheter. Vänder man på myntet och tvingar kyrkor att exempelvis viga homosexuella kränker man å andra sidan religionsfriheten. Att separera stat och kyrka blir alltså den bästa lösningen.
  • JustMeAndMyLove

Håller med i det.
    Sen tror jag själv att kyrkan längre fram kommer att få en mildare syn på homosexualitet. Men det måste få gå i deras takt och kan inte skyndas på med lagstiftning där vi tvingar präster att viga homosexuella par mot deras vilja..

Hammerman1 skrev 2008-11-22 21:45:10 följande:
    Det är just pga sådana här saker kyrka och stat ska vara åtskilda. Låter man religionen bestämma alltför mycket över samhällets lagar hamnar man i ett läge där ingen kan arbeta en söndag, vissa inte kan gifta sig etc och kränker därmed en rad mänskliga rättigheter. Vänder man på myntet och tvingar kyrkor att exempelvis viga homosexuella kränker man å andra sidan religionsfriheten. Att separera stat och kyrka blir alltså den bästa lösningen.
  • Marie88

Roligt att följa en diskussion som inte antyder till att spåra ur!

Tyder på intelligens, omtanke och förståelse.
    Ta åt er!

• lillabruden
    090208 skrev 2008-11-22 17:39:36 följande:
    anledningen till att diskussionen styrdes in på religion är ju för att det är därifrån 'tjafset' kommer ifrån.
Svar på tråden Varför?