• Lennarts Fru

Varför?

När en man och en kvinna gifter sig så säger man att man ingått ett "äktenskap" men om två likkönade gifter sig så har man ingått ett "partnerskap" Min fråga är nu, VARFÖR? Varför ska de heta olika när innebörden av det är samma sak? Ett giftemål handlar precis lika mycket om kärlek och de som finns emellan två människor oavsett om de är likkönade eller inte så varför ska de heta olika, äktenskap som äktenskap. Jag tycker de är moraliskt fel mot en "annan" folkgrupp att dom inte ska få gå under samma benämning när de gäller giftemål. Bara en tanke som slagit mig rätt ofta.

• Svar på tråden Varför?
  • MolsonCanadian

Nej, ingen har "rätt" att vara med i Svenska kyrkan. Det går givetvis att ifrågasätta om homosexuellas tro och religionsuppfattning är densamma. Det är vad du hävdar. Jag kan nog komma på ganska många som anser motsatsen.

Jag har ingen "rätt" att vara med i baptistkyrkan. De är kristna, men har en annan trosuppfattning än jag vad gäller t ex dopet. Det gör att jag inte kommer att kunna vara någon fullvärdig medlem i baptistkyrkan, även om jag är välkommen att delta i gudstjänster och liknande. Det är inte "orättvist". Man får välja trossamfund efter tro. Det är precis samma princip med homosexuella. Att de inte får gifta sig betyder inte att de inte är välkomna.

JustMeAndMyLove skrev 2008-11-26 15:45:28 följande:
    Kristna homosexuella har rätt att vara med i Svenska kyrkan eftersom deras tro och religionsuppfattning är den samma som den Svenska kyrkans.Du läser inte det jag skriver eller så väljer du att missuppfatta texten.Jag har då aldrig påstått att Svenska kyrkan ska ändra på sig. Tvärtom, jag skrev att Svenska kyrkan inte ska behöva bli tillsagd att viga homosexuella. Som sagt läs det jag skrev tidigare.
  • JustMeAndMyLove

Homosexuella kan dela den Svenska kyrkan tro och måna gör det. Det finns homosexuella präster i Sverige idag.
    Ja, jag vet inte vad du vill egentligen. Jag har goda vänner som är med i Svenska kyrkan och delar den tro de står för.
    Tycker du att de ska starta en egen kyrka för att en del individer i kyrkan anser att homosexuella inte passar in?

MolsonCanadian skrev 2008-11-26 16:02:04 följande:
    Nej, ingen har "rätt" att vara med i Svenska kyrkan. Det går givetvis att ifrågasätta om homosexuellas tro och religionsuppfattning är densamma. Det är vad du hävdar. Jag kan nog komma på ganska många som anser motsatsen. Jag har ingen "rätt" att vara med i baptistkyrkan. De är kristna, men har en annan trosuppfattning än jag vad gäller t ex dopet. Det gör att jag inte kommer att kunna vara någon fullvärdig medlem i baptistkyrkan, även om jag är välkommen att delta i gudstjänster och liknande. Det är inte "orättvist". Man får välja trossamfund efter tro. Det är precis samma princip med homosexuella. Att de inte får gifta sig betyder inte att de inte är välkomna.
  • Hammerman

JustMeAndMyLove skrev 2008-11-26 16:04:43 följande:

Homosexuella kan dela den Svenska kyrkan tro och måna gör det. Det finns homosexuella präster i Sverige idag.Ja, jag vet inte vad du vill egentligen. Jag har goda vänner som är med i Svenska kyrkan och delar den tro de står för. Tycker du att de ska starta en egen kyrka för att en del individer i kyrkan anser att homosexuella inte passar in?
    Men om det nu är så att Svenska Kyrkans stadgar säger att homosexuella är välkomna som fullvärdiga medlemmar, vad är det då vi diskuterar egentligen? Det är väl jättebra? Isåfall är det ju de som är emot homosexuella som ska starta en egen kyrka eller söka sig till ett annat samfund.
  • JustMeAndMyLove

Jag tyckte det var ni som separerade på det.
    Svenska kyrkan välkomnar homosexuella sedan många år tillbaka.
    Du kan läsa deras stadgar på deras hemsida.
    Jag var kristen och gick fortfarande regelbundet i kyrkan när jag insg att jag var homosexuell. En präst var ett strot stöd för mig i den åldern. Han lärde mig mycket om bibeln och hur den kan tolkas.

Svenska kyrkan har inget emot homosexuella.

Hammerman1 skrev 2008-11-26 15:54:29 följande:
    JustMeAndMyLove skrev 2008-11-26 15:52:18 följande:
    Fast hur separerar du kyrkan som fenomen från personerna i den? Jag måste erkänna att jag inte har full koll på vilka som beslutar om Svenska Kyrkans stadgar, men jag antar att man röstar om bibeltolkningar etc (i alla fall i de högre skikten av hierarkin). Och det är ju de besluten som blir gällande isåfall.
  • JustMeAndMyLove

Ja jag håller med.

Frågan var ju egentligen att vissa präster inte vill viga homsoexuella.

Ja tycker de ska ha en rätt att avstå även om Svesnka kyrkan säger att homosexuella får viga sig i kyrkan...

Individen måste få vara viktig i ett stort samfund....

Hammerman1 skrev 2008-11-26 16:06:26 följande:
    Men om det nu är så att Svenska Kyrkans stadgar säger att homosexuella är välkomna som fullvärdiga medlemmar, vad är det då vi diskuterar egentligen? Det är väl jättebra? Isåfall är det ju de som är emot homosexuella som ska starta en egen kyrka eller söka sig till ett annat samfund.
  • Hammerman

Jag tror att vi har pratat förbi varandra i den här tråden. Det jag menar är att religionsfrihet innebär att samfunden själva får besluta om vilka som får vara medlemmar eller inte. Inget mer. Sen tycker jag att det är bra att Svenska Kyrkan välkomnar homosexuella! Sen låter det ju märkligt att vissa präster vägrar att viga homosexuella om den bibeltolkning SK står för menar att det är OK.

• Duchess

Det finns naturligtvis vissa saker som är fastslagna sedan länge. Svenska Kyrkans bekännelseskrifter är en bok som alla präster i och med sina prästlöften förbinder sig att följa.

Det finns också t ex ett biskopskollegium och ett kyrkomöte (med politiskt valda tjänstemän) som har beslutanderätt i diverse frågor.

När det gäller samkönade äktenskap är det dock riksdagen som måste säga ja till dessa först. Kyrkan kan inte viga någon som enligt lagen inte får ingå äktenskap.

Hammerman1 skrev 2008-11-26 15:54:29 följande:
    JustMeAndMyLove skrev 2008-11-26 15:52:18 följande:
    Fast hur separerar du kyrkan som fenomen från personerna i den? Jag måste erkänna att jag inte har full koll på vilka som beslutar om Svenska Kyrkans stadgar, men jag antar att man röstar om bibeltolkningar etc (i alla fall i de högre skikten av hierarkin). Och det är ju de besluten som blir gällande isåfall.
  • JustMeAndMyLove

Jo jag håller med me så är det tyvärr. alla håller inte alltid med det Svenska kyrkan beslutar.
    Finns ett fåtal präster som fortfarande tycker det är skandal att det får förekomma kvinnliga präster.
    Man måste bara låta det ta tid. Alla förändringar får ett visst motstånd.

Ja det är svårt att diskutera saker på nätet, allt kan misstolkas.. speciellt text :)

Hammerman1 skrev 2008-11-26 16:11:35 följande:
    Jag tror att vi har pratat förbi varandra i den här tråden. Det jag menar är att religionsfrihet innebär att samfunden själva får besluta om vilka som får vara medlemmar eller inte. Inget mer. Sen tycker jag att det är bra att Svenska Kyrkan välkomnar homosexuella! Sen låter det ju märkligt att vissa präster vägrar att viga homosexuella om den bibeltolkning SK står för menar att det är OK.
  • JustMeAndMyLove

Nej, nej det förstår jag :)

Duchess skrev 2008-11-26 16:11:58 följande:
    Det finns naturligtvis vissa saker som är fastslagna sedan länge. Svenska Kyrkans bekännelseskrifter är en bok som alla präster i och med sina prästlöften förbinder sig att följa. Det finns också t ex ett biskopskollegium och ett kyrkomöte (med politiskt valda tjänstemän) som har beslutanderätt i diverse frågor. När det gäller samkönade äktenskap är det dock riksdagen som måste säga ja till dessa först. Kyrkan kan inte viga någon som enligt lagen inte får ingå äktenskap.
  • MolsonCanadian

Jag ifrågasätter inte att det finns. Vad jag säger är att det går att ifrågasätta om de delar kyrkans tro, vilket bevisligen görs.

Det låter väl utmärkt att starta ett eget trossamfund. Det är liksom grunden till att det finns så många trossamfund - att man inte håller med om den rådande trosuppfattningen.

Det är fortfarande äktenskap vi talar om. Att homosexuella inte får ingå äktenskap i kyrkan betyder inte att de inte är välkomna till kyrkan. Deras tro bygger väl inte på "rätten" att ingå äktenskap?

Tycker du förresten att jag få baptistkyrkan att ändra sig så att jag kan få vara medlem där?

Homosexuella kan dela den Svenska kyrkan tro och måna gör det. Det finns homosexuella präster i Sverige idag.Ja, jag vet inte vad du vill egentligen. Jag har goda vänner som är med i Svenska kyrkan och delar den tro de står för. Tycker du att de ska starta en egen kyrka för att en del individer i kyrkan anser att homosexuella inte passar in?
Svar på tråden Varför?